Rechter verwerpt aanklacht omtrent Killzone: Shadow Fall

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Rechter verwerpt aanklacht omtrent Killzone: Shadow Fall

De rechtzaak omtrent Guerilla Studios’ PlayStation 4 exclusive game Killzone: Shadow Fall, ingediend door Douglas Ladore, is door de rechtbank in Californië verworpen. Sony werd aangeklaagd voor misleiding, maar de rechter liet het niet tot een slepende zaak komen.

Ladore klaagde Sony aan voor verschillende vergrijpen waaronder misleiding omdat de uitgever volgens hem gelogen had over de resolutie van de game. Tijdens promo’s beweerde Sony namelijk dat Killzone Shadow Fall op 60 fps en 1080p native zou draaien, iets wat na onderzoek van Eurogamer´s Digital Foundry niet geheel waar bleek te zijn. Guerilla Games liet weten voor de multiplayer een techniek te gebruiken die een soortgelijk resultaat zou presenteren. Deze techniek wordt “temporal reprojection” genoemd, een techniek de volgens de ontwikkelaar “het meeste van de tijd” een niet te onderscheiden resultaat van 1080p zou leveren.

Ladore liet het er niet bij zitten en klaagde Sony dus aan voor nalatige misrepresentatie, misleidende reclame, oneerlijke concurrentie en fraude, en plakte daar een schadeclaim van 5 miljoen dollar aan vast. Nu heeft de rechter de zaak dus nietig verklaard nadat deze eerder nog besloot dat de zaak voor de rechtbank mocht komen. Sony heeft namelijk al eerder geprobeerd de zaak te laten verwerpen.

De uitspraak van de rechter was in dit geval dan ook bindend, betekenend dat deze aanklacht onder geen beding ooit nog aangehaald mag worden in een rechtbank. Beide partijen dienen ook hun eigen kosten te betalen.