Ratchet & Clank – Vertrouwd, maar toch anders

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Ratchet & Clank – Vertrouwd, maar toch anders

Op gamescom houdt Sony zich behoorlijk stil op het gebied van persconferenties en perspraatjes, maar op de beursvloer staat PlayStation wel met een behoorlijk arsenaal aan games. Grote titels als Uncharted 4, Until Dawn en Horizon: Zero Dawn hadden allemaal een behoorlijke stand, maar ergens weggestopt in een donker hoekje, tussen wat indie-titels, stond daar ineens Ratchet & Clank. Vier pods waar geen hond te bekennen was en ik vraag me af waarom Sony deze game zo behandelt in Keulen, want dit is er een om in de gaten te houden.

Ratchet & Clank is een franchise van Sony en Insomniac die de laatste jaren een beetje in het slop is geraakt. De eerste drie delen waren echt toppers, maar langzamerhand werd de serie een beetje uitgemolken en de laatste paar delen waren toch echt van mindere kwaliteit. Met Ratchet & Clank voor de PlayStation 4 probeert Sony het gevoel van vooral het eerste deel weer helemaal terug te brengen. Een remake wordt het genoemd door velen, maar het is in mijn ogen meer een ode aan de toppers van de franchise.

Ratchet Trein

De demo die beschikbaar was op gamescom bestond uit twee delen en die waren allebei al te bewonderen in de gameplay trailer die eerder is uitgebracht. In het eerste deel zit je vooral op een vliegende trein waarin je met je absurde, maar toch vertrouwde, wapens een weg naar voren moet vinden. Een scene die me heel erg deed denken aan Ratchet & Clank 1, maar toch voelde het fris. De kleuren spatten echt van het scherm af en het duo helden ziet er gedetailleerder uit dan ooit. In de cutscenes kon je de haren van Ratchet bijna tellen en ziet de game er echt uit als een next-gen game. Qua gameplay hoef je geen vernieuwing te verwachten, maar een paar kleine tweaks zorgen toch voor een soepele ervaring. Al hadden ze misschien nog een feature kunnen toevoegen die gebruikmaakt van de touchpad, want deze had geen functie en dat is toch een gemiste kans.

In het tweede deel van de demo wordt het duo gedropt in een bossfight tegen een Blargian Snagglebeast, een reptiel dat door experimenten een flink maatje groter is geworden en die Ratchet een flink kopje kleiner wil maken. Deze demo bevatte ook andere wapens, waaronder ook de publiekslieveling Mr. Zurkon, een zwevende droid die je kunt inzetten om je te helpen met het beslechten van vijanden en met zijn nogal droge uitspraken ook meteen je humeur zal opkrikken. De bossfight zelf was toch een tikkeltje te makkelijk en ik hoop dat Sony dit gedaan heeft om de game toegankelijk te maken voor iedereen op gamescom. De schade die je opliep na een klap van The Snagglebeast was minimaal en jouw eigen wapens waren toch een beetje overpowered. Ik hoop dan ook dat de moeilijkheidsgraad zelf in te stellen valt, zodat de echte fans een echte uitdaging krijgen.

Ratchet Boss Fight

Al met al is het weer de ouderwetse Ratchet & Clank-ervaring, die voor mij en de fans een feest der herkenning is en voor de overige gamers een platformer is die men toch echt in de gaten moet houden. De game is prachtig, werkt soepel en is gewoon enorm leuk om te spelen, waardoor het voor mij nog steeds een raadsel blijft waarom deze game geen fatsoenlijke stand op gamescom had. Ook is het jammer dat de demo exact hetzelfde was als de eerder genoemde trailer, want ik had erg graag nog wat andere omgevingen en wapens willen zien. De low profile op gamescom vind ik nogmaals onbegrijpelijk, want het blijft een geliefde serie bij veel PlayStation-bezitters en het heeft de potentie hoge ogen te gooien volgend jaar lente wanneer de game in de winkel ligt voor de PlayStation 4.