Ratchet & Clank – Fanservice 2.0
Een kleine veertien jaar geleden kocht ik van mijn dikverdiende spaargeld een PlayStation 2 voor mij en mijn broertje. Een combipack met twee games erin die allebei in die tijd behoorlijk aansloegen, namelijk Jak & Daxter en Ratchet & Clank. Van de eerste hebben we al een tijdje niets meer gehoord, maar het laatstgenoemde koppel is de afgelopen jaren, met wisselend succes, nog in veel games verschenen op de PlayStation 2 en diens opvolger. Nu, anno 2016, maken de Lombax en zijn robotvriend eindelijk hun debuut op de PlayStation 4 met een remake van het allereerste deel. Al doe je ontwikkelaar Insomniac veel te kort als je het woord remake gebruikt, want deze Ratchet & Clank is veel meer dan dat. Er kan beter worden gezegd dat het eerste deel van de franchise als inspiratie heeft gediend om een nieuwe ervaring te maken die, wel op een goede manier, ouderwets aanvoelt.
Het verhaal in deze game focust zich op de ontmoeting tussen de twee helden en hoe ze binnen no-time het universum redden van de ondergang. Ratchet is een Lombax die zijn hele leven al op planeet Veldin woont en in een garage werkt als monteur. Echter droomt hij ervan om een belangrijke held te worden en dan het liefst bij de Galactic Rangers. Na een dramatische auditie op zijn planeet voor de Rangers, mede door de egocentrische Captain Quark, valt er diezelfde dag een ruimteschip uit de lucht met daarin de kleine robot Clank met een aantal geheimen. Voor je het doorhebt knal je de eerste slechte aliens al naar de bertverderrie met je grote arsenaal aan wapens. Het verhaal wil ik verder niet spoilen, want deze is verrassend leuk en op een aantal punten erg anders dan het verhaal uit 2002. Ook zijn er een aantal toffe personages toegevoegd, zoals de stoere Cora en de geüpgradede Victor von Ion die is ingesproken door de legendarische Sylvester Stallone. Nog een reden om niet teveel van het verhaal prijs te geven is de bioscoopfilm die momenteel draait al is deze jammer genoeg alleen in het Nederlands te bekijken. Geen Sly voor ons helaas.
Terug naar de game. Zoals eerder gezegd kan deze game niet zomaar een remake worden genoemd en dit is direct te zien aan de grafische schoonheid. Op de PlayStation 4 ziet Ratchet & Clank er namelijk fenomenaal uit en is duidelijk te zien dat er ontzettend veel werk in de game is ingestoken. De details zijn ook prachtig, van de haartjes in de vacht van Ratchet tot de indrukwekkende en unieke omgevingen op elke locatie. Alles is van top tot teen opnieuw opgebouwd en het eindresultaat is een kleurrijk lust voor het oog. Voor mij waren de eerste paar minuten zo overdonderend dat ik bijna een traantje moest laten, want deze franchise is mijn jeugdsentiment en mijn liefde voor de franchise is dan ook groot. Grafisch heeft Insomniac puik werk geleverd, maar speelt die pracht en praal ook een beetje? Nou om heel kort te zijn. JA!
De controls zijn behoorlijk op de schop gegaan en dat is maar goed ook, want de controls van het origineel zouden nu ontzettend gedateerd zijn. Het is allemaal veel vloeiender en je hoeft veel minder in je weapon-wheel te zoeken naar iets wat je nodig hebt. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal gadgets die je nodig hebt om verder te kunnen in het level, zoals de Slingshot, Hydrodisplacer en Trespasser. Deze voorwerpen verschijnen direct in je hand als je in de buurt komt van een obstakel waar je een van de gadgets voor nodig hebt, waardoor een druk op de knop voldoende is om het desbetreffende onderdeel te gebruiken. Ook kan je vier wapens koppelen aan je D-pad, zodat het wisselen naar je favoriete wapens of mass destruction een stuk sneller gaat. Dit houdt het tempo lekker in de game. De wapens zijn overigens een verzameling van populaire klassiekers uit de gehele franchise, denk aan de Sheepinator, Zurkon en de briljante Groovitron (death by disco!), en nieuwe creaties, zoals de Pixelizer.
Je zult snel merken dat er een aantal wapens zijn die je veel beter liggen dan de andere, maar het is zeker de moeite waard alle wapens wat liefde te geven, want Ratchet & Clank bevat een nieuw upgrade-systeem. Naast het levelen van je wapens door ze veel te gebruiken, kan je op veel planeten ook het element Raritanium vinden. Deze kristallen zijn te gebruiken om verschillende eigenschappen van een wapen, zoals ammocapacity, range en area of effect, te verhogen. De upgrades zijn meteen goed te merken in de praktijk en als het wapen dan ook nog eens op zijn maximale level zit, krijgt het een unieke extra skill erbij. De keuze is reuze.
Ondanks dat ik Ratchet & Clank voor de PlayStation 4 weiger een remake te noemen, zijn er natuurlijk wel levels te vinden met veel bekende elementen. Zo kan je op planeet Rilgar nog steeds lekker racen op je Hoverboard, stikt het op Aridia nog steeds van de Sandsharks en heb je op Kerwan nog steeds een level met een rijdende trein, al is deze wel een stuk spectaculairder gemaakt. En vooral dat laatste vat samen wat Ratchet & Clank zo goed doet. Alle bekende dingen hebben vier likken A-merk verf gekregen en de nieuwe elementen passen naadloos in het geheel, omdat ze van dezelfde hoge kwaliteit zijn. Zo is het gebruik van de Jetpack een waar genot en zijn er een aantal nieuwe Bossfights die nog behoorlijk uitdagend zijn. Het is dan ook ontzettend moeilijk wat negatiefs te vinden over deze game. Technisch is het namelijk ook dik in orde, al heb ik heel sporadisch een framedrop gesignaleerd, maar dan moet de chaos op je beeldscherm wel zo hoog zijn dat je er zelf een beetje misselijk van wordt.
Als er een dingetje is wat misschien wat beter had gekund, is het de Challenge Mode. Deze speel je vrij als je Ratchet & Clank voor de eerste keer hebt uitgespeeld en je zou verwachten van het woord “Challenge” dat het allemaal een stuk lastiger wordt gemaakt. Integendeel. Je zoeft met groot gemak door de levels heen, omdat je de mogelijkheid krijgt je arsenaal nog sterker te maken met de Omega-versie van je schietijzers. Deze zijn een beetje te sterk en hierdoor is de Challenge Mode misschien wat aan de makkelijke kant. Zonder de Challenge Mode ben je overigens een goede twaalf tot vijftien uur zoet met de game en als je alle collectables wil vinden, kan je er makkelijk nog een paar uur aan vastplakken.
Kortom is Ratchet & Clank sowieso voor de fans van de franchise en het genre een verplicht nummertje. Het is namelijk een ode aan het eerste deel waar het allemaal mee begon en dit is duidelijk te merken. Zo zijn er verschillende holo-cards te verzamelen die boordevol staan met lore uit de hele serie en kan je na het uitspelen van de game het digitale Insomniac Museum bezoeken. Hier zijn alle iconische wapens, pantsers, artwork, vijanden en meer te bewonderen uit de veertienjarige historie van Ratchet & Clank. Ook de PlayStation 4-bezitters die nog niet in aanraking zijn gekomen met de franchise kunnen deze game zonder enige twijfel aanschaffen, want naast childhood memories en fanservice is Ratchet & Clank gewoon een ijzersterke game. Bovendien kost de game vanaf de release maar 35 euro en dat is eigenlijk geen geld, want je koopt in mijn ogen de beste PlayStation 4-exclusive tot nu toe.