Ratchet & Clank
De aankomende lentemaanden beloven bovengemiddeld druk te zijn als je het vergelijkt met andere jaren en in deze maanden staan er vooral een aantal games van Sony op de planning. Kleine games die alleen op het PlayStation Network te downloaden zijn, zoals Shadow of the Beast en Alienation, en natuurlijk de grote blockbuster Uncharted 4: A Thief’s End die alle aandacht op zich eist. Maar voor de (PlayStation-)gamers met een groot gevoel voor nostalgie komt er game die je weer terugbrengt naar 2002: Ratchet & Clank, een titel voor de PlayStation 4, die eerst een remake zou zijn van het allereerste deel, die uiteindelijk gigantisch uit de hand gelopen is. Ontwikkelaar Insomniac Games spreekt van een “re-imagining”, maar na de vele trailers en demo’s kun je bijna spreken van een volledig nieuwe game.
Ratchet & Clank is van origine een ijzersterke platformer waarin je speelt als de Lombax Ratchet die hulp krijgt van zijn robot Clank. In de nieuwe game gaan we weer terug naar het moment waarop de pluisbal en roestbak elkaar voor het eerst ontmoeten. Het lijkt er ook op dat het verhaal met rust wordt gelaten en het lijkt me ook niet meer dan logisch om het verhaal intact te houden. Er zullen misschien wel wat details veranderen, zodat de game mooi aan de speelfilm zal aansluiten die ook ergens in het voorjaar moet verschijnen. Bekende personages als de stuntelige Captain Quark, de slechte Chairman Drek en de misschien wel slechtere Dr. Nefarious zullen allemaal weer aanwezig zijn op deze reünie.
Qua nieuwe elementen kunnen we vooral planeten, gameplay en knotsgekke wapens verwachten. Een nieuw wapen dat al vaak te bewonderen was in de trailers was de Pixelizer, een handkanon dat slechteriken verandert in een hoopje dode pixels. Het past moeiteloos in het al bestaande arsenaal van de voorgaande delen, met onder andere een discobal die vijanden laat dansen en een droid met psychologische problemen. De keuze is reuze en deze keuze is meestal over de top.
Ook het universum waarin deze game zich afspeelt voelt als vanouds, alleen ziet het er wel uit als een game uit het heden, want alles is werkelijk schitterend. De graphics verraden al dat dit niet zomaar een remake is, maar een game die opnieuw is gebouwd met veel bekende aspecten van vorige delen. Het is kleurrijker, strakker en het oog voor detail is behoorlijk goed voor een game met deze cartoony stijl. Zo zijn bijvoorbeeld de haren van de vacht van Ratchet bijna één voor één te tellen. Dit is voor de fans natuurlijk een traktatie, maar het lijkt wel alsof Insomniac Games wel heel erg het veilige pad kiest. De basis van de originele game is erg sterk dus waarom te veel veranderen, zullen ze misschien wel denken. De fans en ondergetekende zullen dit niet zo erg vinden, maar voor vooral de jongere gamers onder ons die niet bekend zijn met de serie en het genre zal dat misschien anders zijn.
Een platformer met de vibe van 2002 is heel anders dan de titels die de afgelopen paar jaar zijn uitgekomen. Alles is tegenwoordig groots, lang en online en dit zorgt voor hele kritische, lees verwende, gamers. Een platformer van 10 tot 15 uur zonder multiplayer of online mogelijkheden was in het vorige decennium normaal, maar nu wordt het bijna gezien als geldklopperij als je game niet langer dan 30 uur duurt. Dat Sony ondanks deze ontwikkeling alsnog een platformer als Ratchet & Clank wil uitbrengen, kan ik alleen maar toejuichen en dat ze dan voor een beetje zekerheid kiezen door een bekende franchise te gebruiken is ook te begrijpen. Overigens zal deze game op de release om en nabij de vier tientjes kosten. Een schappelijke prijs voor een gloednieuwe remake en misschien goedkoop genoeg voor de hedendaagse gamers.
Desalniettemin verwacht ik dat we op 20 april een erg vermakelijke game kunnen verwachten. Het wordt voor de fans een ‘trip down memory lane’ en eens wat anders voor de hedendaagse gamer. Ik vrees wel dat Ratchet & Clank erg in de schaduw van Uncharted 4 komt te staan, aangezien deze exact een week later verschijnt. Ook de Uncharted-serie is erg geliefd bij de PlayStation-fans en ik ben bang dat deze olietanker erg in het vaarwater van de kleine sloep komt te liggen. Insomniac Games heeft zelf maar weinig info losgelaten op een aantal trailers na dus misschien heeft de studio nog wat verrassingen in petto. Ook kan de bijbehorende film voor extra momentum zorgen, zodat Ratchet en Clank weer omarmd kunnen worden. Net als in 2002.