Railway Empire

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Railway Empire

Er zijn mensen die hun hele zolder volbouwen met miniatuurtreinen en daar dan heel serieus over doen. Ik ben zo’n persoon, maar hij heeft geen modeltreinen, omdat hij helaas geen zolder heeft. Gelukkig kan hij zijn merkwaardige ei binnenkort wel kwijt in Railway Empire.

Hoewel heel Nederland steen en been klaagt over de NS en zo snel mogelijk een rijbewijs wil halen, ga ik nog altijd met plezier met de trein. Sterker nog: bij thuiskomst zet ik het liefst meteen het EO-programma Railaway op, om verder te genieten van voorbijglijdende landschappen en het rustgevende gedender van de treinwagons. Als je nu ook maar een klein beetje begrijpt wat ik daarmee bedoel, dan kijk jij waarschijnlijk ook erg uit naar Railway Empire.

Geen Sid Meier

Op gamescom mocht ik bij Kalypso Media langs om de eerste beelden van hun nieuwe treingame te bekijken. Railway Empire is een typische managementgame en haalt heel veel inspiratie uit het vroegere Sid Meier’s Railroads. Sid Meier heeft er echter niets mee te maken en Railway Empire is een stuk ambitieuzer dan Railroads. Het concept is echter wel hetzelfde, dus stiekem kunnen we het wel een beetje Railroads 2.0 noemen, ook al heeft meneer Meier er niets mee te maken.

In het spel moet je als bedrijf goederen en passagiers van A naar B brengen, met de tientallen treinen waarover je beschikt in de game. Uiteraard corresponderen deze met de tijd van de treingeschiedenis waarin je je bevindt. Evenals echte treinmagnaten, kun je daar ook een aardig zakcentje mee verdienen. Je breidt langzaam je imperium uit, tot je al je concurrenten uitgekocht hebt en alle steden met elkaar verbonden hebt.

1830

Dat gebeurt allemaal aan het begin en tijdens de Industriële Revolutie en je mag met je treinbedrijf een flinke zwaai aan deze periode geven. Je legt nieuwe sporen aan en vervoert daarna de eerste passagiers. Later breidt je uit naar het vervoeren van post en al snel vervoer je zo’n beetje alles wat de mensen in de stad maar begeren. Hierbij krijg je natuurlijk concurrentie van de AI die de hele Verenigde Staten vol met spoor willen leggen. Daarbij is uiteindelijk niet het snelste ijzerenpaard het belangrijkst, maar het meest efficiënte netwerk en het grootste aanbod van goederen.

Railway Empire 
 Pixel Vault

In verschillende scenario’s kun je de fases van industrialisering doorlopen. In het ene level moet je je bezighouden met passagiers, terwijl je in een ander scenario de eerst auto’s mag verschepen. De ontwikkelaar Gaming Minds Studios wil met dit soort historische scenario’s de centrale rol van de trein in de ontwikkeling van de VS laten zien.

In de game krijg je telkens een stukje te zien van deze ontwikkeling en ook van de corresponderende treinen en gebieden. Bij de opkomst van de auto kun je bijvoorbeeld denken aan autostad Detroit als de spil van de industrie. Het is dus niet zo dat je beschikking krijgt over de volledige Verenigde Staten in een scenario, maar wel over delen als het Mid-Westen en de West- en Oostkust. De gebieden zijn op zichzelf groot genoeg, waardoor je niet snel om ruimte verlegen zit. Het opdelen van het land is een bewuste keuze van de ontwikkelaar, omdat dit het mogelijk maakt meer detail in de verschillende landschappen te leggen.

Van hobbyisten tot wisselfreaks

Het aanleggen van spoortrajecten moet straks heel intuïtief zijn. Door simpelweg het ene punt met het andere punt te verbinden, vindt de game een efficiënt pad waarlangs je rails kunt plaatsen. Daarbij snijdt het spoor door bossen, doorkruist het weilanden of legt het bruggen over valleien en rivieren. Natuurlijk kun je ook voor de optie kiezen om elk tracé handmatig aan te leggen en de meest toeristische routes aanleggen. Prachtige spoorbruggen door een van de vele canyons in het gebied behoren tot de opties.

Railway Empire 
 Pixel Vault

Verder kun je kiezen of je met simpele of complexe sporen wilt spelen. In de eenvoudige modus kun je naar hartenlust sporen aanleggen, zonder dat je je erg druk hoeft te maken over wissels en zijsporen. Treinen kunnen in deze modus namelijk door elkaar heen rijden, zonder opstoppingen te veroorzaken. Niet erg realistisch natuurlijk, maar wel leuk! In de complexe modus moet je wél zorgen dat al je sporen en wissels precies goed zijn afgesteld. Anders loopt je treinverkeer namelijk onherroepelijk vast.

Railway Empire is nog even in ontwikkeling en moet begin 2018 uitkomen op pc.