Quake Champions

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Quake Champions

Al jarenlang ben ik een groot fan van arena en class-based first person shooter spellen. Met zevenhonderd uur in Team Fortress 2 en richting de honderd in Overwatch heb ik het idee dat ik er wel wat van kan. Ik ging daarom waarschijnlijk met iets teveel zelfvertrouwen Quake Champions in. Zonder kleerscheuren ben ik er helaas niet uitgekomen.

De spellen uit de Quake-serie zijn al 21 jaar lang een begrip binnen het first person shooter-genre. De aankondiging van een moderne remake van Bethesda was dan ook voor niemand echt een verrassing. De hamvraag blijft natuurlijk: hoe goed is het ze gelukt?

Gruwelijk goede gameplay

Eén van de belangrijkste aspecten van een shooter voor mij, is hoe de mechanics in hun basis werken. Het lopen, schieten, herladen et cetera kunnen voor een groot deel een game maken of breken. Hier slaat Quake Champions de spijker op zijn kop. Snelle beweging, fijne jumps, een grote variatie aan wapens die passen bij verschillende speelstijlen en de standaard hoge field of view maken dat de gehele ervaring enorm goed afgewerkt en responsief aanvoelt. Iedere beweging kun je volledig onder controle krijgen… wellicht met enige oefening.

Quake Champions

Machtige maps

Er is nog maar een handjevol maps speelbaar in Quake Champions op het moment. Hoewel ze allemaal enigszins lijden onder een Doom-achtig demonisch tintje, zijn de maps allemaal erg uniek en leuk om te ontdekken. Een leuk onderdeel van de game, is dat je elke keer als je respawned weer opnieuw wapens moet vinden. Je start met een van de drie standaard wapens en kunt de rest verspreid over de map vinden. Na een paar potjes merk je al snel welke wapens je het beste liggen en waar je ze op welke map kunt vinden. De diversiteit aan wapens maakt dat iedere speler zijn eigen speelstijl ontwikkelt. Persoonlijk ben ik fan van de shotgun op korte afstand, de rocket launcher op gemiddelde afstand en de sniper-laser op de lange afstanden.

Quake Champions

Kleurrijke karakters

De oorspronkelijke Quake-games hadden geen aspect van speelbare classes binnen zich; er was niet de mogelijkheid om een uniek karakter te spelen iedere ronde. Bethesda heeft dit er echter wel van gemaakt. Ieder karakter heeft een unieke ability en er zijn verschillen in de bewegingssnelheid en de hoeveelheid levenspunten. Daarbuiten zijn de verschillen tussen de karakters minimaal. In de chaos van het gemiddelde potje waren verschillende karakters vaak nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

Dit maakt het lastig om door te hebben hoe vaak je je vijand eigenlijk moet raken. Zo zag ik een character met 150 levenspunten een paar keer aan voor eentje met 100, waardoor ik nogal perplex stond als ik hem na twee volle raketten nog niet uiteen had laten spatten. Een leuke toevoeging vond ik zelf de mogelijkheid om ‘Doom Guy’ uit de Doom-remake van id Software te kunnen spelen. Zowel Doom als Quake Champions zijn uitgegeven door Bethesda, waardoor een crossover natuurlijk onvermijdelijk is.

Quake Champions

Hardcore fans

Tijdens mijn paar uurtjes met Quake Champions is mij één ding heel duidelijk geworden: het gros van de spelers die nu in de early access zitten, zijn veteranen van de serie. Vrijwel iedereen leek een veel betere grip op de wapens en de mechanics dan ik te hebben. Nu is dit natuurlijk een probleem wat hoogstwaarschijnlijk minder zal zijn wanneer de game live gaat, zodra er veel meer nieuwelingen zoals ik in de matchmaking zitten. Daar kan ik alvast naar uit kijken.

Een ander probleem met de matchmaking was dat ik meerdere keren in potjes terecht kwam, waar ik met en tegen mensen kwam die vele uren meer in de game hadden zitten dan ik. Je maakt dan uiteraard geen schijn van kans. Ik vind het echter niet passend om meerdere volle minuten op een game te moeten wachten en dan vervolgens in een pot te belanden waar iedereen mijlen veel verder is dan jij. Voor nu is dit een early access-probleem te noemen, maar het is er wel eentje die mijn plezier in het spel aardig kan bederven.

In mijn eerste weekend met Quake Champions kan ik zeggen dat het een spel is met veelbelovende gameplay en leuke maps, maar ook eentje die erg kan baten van een grote en stabiele pool actieve spelers. Daarnaast hoop ik dat de kreukels nog een beetje uit de matchmaking gestreken zullen worden.