Q.U.B.E. 2 – Blokken in supervorm

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Q.U.B.E. 2 – Blokken in supervorm

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat Q.U.B.E. uitkwam voor op de pc. Nadat er vorig jaar eveneens een release volgde voor de PlayStation 4 leek het ontwikkelaar en uitgever Toxic Games een goed idee om te werken aan een tweede deel. Dit vervolg, in de vorm van Q.U.B.E. 2, zal op een nog onbekende datum uit gaan komen voor de console van Sony, maar dat weerhield de studio er niet van om deze alvast te showen op gamescom.

Het concept van Q.U.B.E richt zich op het puzzelen met verschillende blokken. De speler bevindt zich steeds in een ruimte die opgebouwd lijkt te zijn uit meerdere blokken. De meeste blokken zijn grijs, hier kun je niks mee doen, maar een aantal plekken zijn lichter van kleur namelijk wit en deze kunnen gemanipuleerd worden. Door de omgeving op een specifieke manier te manipuleren ontstaan er diverse varianten aan blokken die de speler moet gebruiken om verder te komen naar een volgende ruimte, waar opnieuw een puzzel wacht.

Hands-on Q.U.B.E. 2 001

De verschillende varianten blokken kunnen opgeroepen worden door op specifiek daarvoor aangegeven plekken een kleur te gebruiken, die gewisseld kan worden met een druk op de knop. Elke kleur zorgt voor een andere mogelijke reactie en in de demo had ik de beschikking over de kleuren rood, blauw en groen. Door gebruik te maken van de groene kleur riep je een, eveneens groen gekleurd, blokje op. Dit blok viel neer waar je hem opriep en liet zich vervolgens niet meer verplaatsen. Toch heb je hem op diverse plekken in een level nodig dus het is aan jou om behendig gebruik te maken van de twee andere kleuren die je tot je beschikking hebt om deze op de juiste plaats te krijgen.

De kleur rood zorgt ervoor dat je een pilaar uit kan schuiven met de lengte van drie blokken. Deze kan zowel horizontaal als verticaal uitgevouwen worden en daardoor toegepast worden zoals jij hem nodig hebt. Als laatste bevatte de demo de kleur blauw, die zich vormde tot een kleine trampoline en wanneer het groene blok hierop terecht kwam zorgde dit ervoor dat deze een sprong in een bepaalde richting maakte. Maar dat niet alleen, het onzichtbare personage dat jij bestuurt kan ook gebruik maken van deze trampoline, iets wat behoorlijk nodig blijkt te zijn gezien het verplaatsen van de blokken er voornamelijk op gericht is om jou naar het volgende level te krijgen.

Als speler wordt je als het ware in een ruimte gezet en jouw doel is om naar de volgende ruimte te komen door een puzzel op te lossen. Een van de eerste puzzels bood een platform waar ik op moest komen maar dit was onmogelijk omdat het veel te hoog was. Nu kon ik onder dat platform wel een horizontale rode pilaar oproepen, maar nog steeds was het niet hoog genoeg. Door om me heen te kijken kwam ik er al snel achter dat ik ervoor moest zorgen dat een groen blok op de rode pilaar moest komen en dan kon ik deze als trappetje gebruiken. Gelukkig was er een stukje schuine muur met weer een recht stuk erboven die ik kon manipuleren. Door van het schuine stuk een trampoline te maken en daarboven een groen blokje te laten vallen kon ik deze precies op het rode blok terecht laten komen en voila: ik had een trap.

Hands-on Q.U.B.E. 2 002

Je kunt alledrie de kleuren maar een keer tegelijk oproepen in een level, dit betekent dat je wel overal rood kan gebruiken, maar wanneer je hem voor een tweede keer laat verschijnen verdwijnt de eerste. Dit zorgt af en toe voor een flinke uitdaging en soms heb je daardoor te maken met een soort tijdsspanne. Zo moest ik een groen blokje op een trampoline krijgen waarna hij aan de overkant op een rood blok terecht zou komen. Echter had ik ook een rood blok nodig om bij de trampoline te komen dus ik moest heel snel en behendig te werk gaan voordat het groene blok op de juiste plek kwam te liggen.

Hoewel de game tijdens de demo al liet zien dat deze een flinke uitdaging weet te bieden was deze nergens zo moeilijk dat je je haren uit je hoofd wil trekken en dit is absoluut bedoeld als pluspunt. Momenteel lijken de drie opties die je hebt wat kleuren betreft vrij weinig om de game voor een grote hoeveelheid aan levels leuk te houden, maar gezien het eerste deel al gebruik maakte van meerdere kleuren en opties valt te verwachten dat deze in dit deel ook weer terug zullen komen. Zeker gezien een van de afbeeldingen al de mogelijkheden van de kleur geel showt. Het lijkt erop dat Q.U.B.E. 2 tegen de tijd dat deze uitkomt een goed vermaak zal weten te bieden voor de puzzelende PlayStation-gamers onder ons.