PS4 Pro niet sterk genoeg voor native 4K gaming volgens Microsoft
De discussie rondom de 4K-capaciteiten van Sony en Microsoft lijkt nog niet ten einde te zijn. Nadat beide bedrijven over hun eigen console hebben kunnen praten, lijkt het nu Microsoft te zijn die zich als eerste aan de console van de concurrent waagt. Over één ding is Microsoft in ieder geval duidelijk: de PlayStation 4 Pro is niet sterk genoeg voor ‘echte’ 4K gaming.
Daarmee lijkt het alsof de eerste handvol modder gegooid is door het Amerikaanse bedrijf. Toch is dit niet het geval, wat blijkt uit het volledige interview met Eurogamer dat Microsoft-topfunctionaris Albert Penello onlangs aflegde. Volgens hem is Sony vanaf het begin al open en eerlijk geweest over hun procedure qua upscaling. Toch wordt volgens Penello de vraag “zal de PlayStation 4 Pro ooit native 4K games krijgen?” al beantwoord door de hardware in de console. De 4,2 teraflops genererende GPU in de PS4 Pro is volgens hem simpelweg niet sterk genoeg.
Dat is waarom we het getal kozen, dat is waarom we deze memory bandwidth hebben, dat is waarom we de hoeveelheid teraflops hebben, omdat we van ontwikkelaars hoorden dat dat nodig was om native 4K te kunnen bereiken.
Een vraag die Eurogamer eerder aan Andrew House zelf stelde, of de campagne van de PlayStation 4 Pro misleidend was, werd door Penello eveneens ontkennend beantwoord. Volgens hem heeft Sony geen geheim ervan gemaakt dat de console zich beroept op checkerboard rendering en dat er compromissen zijn gemaakt. Zelfs op de vraag of het verschil in hardware gaat betekenen dat de ene console veel beter gaat zijn dan de andere bleef Panello bescheiden.
Dat is iets leuks om over een jaar op terug te komen. Het is moeilijk om te voorspellen wat ontwikkelaars gaan doen. Jij en ik weten allebei dat er mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat het verschil tussen 1080p en 900p significant is en dat eenieder die iets anders beweert blind is. Maar dan zijn er ook nog mensen die zeggen geen verschil te zien.
Beiden hebben gelijk in hun eigen hoofd. Voorspellen hoe ontwikkelaars gebruik gaan maken van de kracht en hoe verschillend de games eruit gaan zien, is niet eenvoudig voor mij. Het is waarschijnlijk de moeite waard om dat te bezien.