Prey – Claustrofobie in space

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Prey – Claustrofobie in space

In februari kregen we voor het eerst een demo van Prey voorgeschoteld. De game gemaakt door Arkane studios wist ons toen enorm te raken en we vergeleken de game zelfs met het voor vele legendarische BioShock. We mochten opnieuw aan de slag met een nieuwe demo van Prey en kregen een aantal nieuwe onderdelen te zien die onze hype alleen maar groter maakt.

Voor diegene die de afgelopen tijd niks van Prey hebben meegekregen. Prey speelt zich af in 2032. Als Morgan Yu dwaal je rond in een ruimteschip waar veel experimenten op Yu worden uitgevoerd. Dit alles om een supermens te creëren. Uiteraard gaat alles niet zoals het zou moeten gaan en krijg je te maken met een agressieve levensvorm genaamd de Typhons, die het ruimteschip Talos-1 langzaam in hun macht nemen.  Aan jou de eer om te achterhalen waar het allemaal mis ging en hoe je in vredesnaam van dat schip afkomt.

Paranoïde Paradijs

Waar we de eerste keer het begin van de game mochten ervaren werden we deze keer wat verderop in de game geplaatst. In de eerste demo kwamen we af en toe een Mimic tegen. Je weet wel die spinachtige wezens die in allerlei dagelijkse objecten kunnen veranderen. In het gedeelte waar we ons in bevonden werden we om de zoveel meter geconfronteerd met een Mimic waardoor onze hartslag regelmatig piekte.

Ook al waren we in een nieuw gedeelte van de game toch voelde alle omgevingen weer beklemmend en angstaanjagend. Je denkt overal Mimics te zien en denkt bij elke hoek dat je weer aangevallen wordt door een barkruk of lamp. Meerdere keren had ik het gevoel dat ik veilig een gang door was gekomen maar toch verrast werd door een Mimic in mijn nek. Je zit op het puntje van je stoel en bent non-stop alert.

Prey 
 Pixel Vault

Knallen met die handel

Vorige keer waren we al blij met een moersleutel en de GLOO-gun, het experimenteel wapen dat plastic klodders afvuurt waarmee je je vijanden kan bevriezen of een opstapje voor jezelf kan creëren. De wapens zijn dit keer iets uitgebreidt met een pistool en zelfs een shotgun. Wat erg opvalt is het feit dat er erg weinig kogels te vinden zijn in de levels. Dit zorgt ervoor dat je enorm zuinig met met je munitie moet omgaan, ook al wil je na de zoveelste hartverzakking je hele magazijn leeg schieten op een vijand. Door het tekort aan munitie moet je creatief zijn. Gelukkig heb je een aantal speciale vaardigheden tot je beschikking die je met de neuromods kunt upgraden.

Deze vaardigheden zijn dezelfde die de Typhons tot hun beschikking hebben en kunnen je leven op Talos-1 iets aangenamer maken. Zo konden wij net als de Mimics veranderen in allerlei objecten. Naast het feit dat je daardoor ongezien langs Mimics kan sluipen is het ook nog eens enorm handig om op bepaalde locaties te komen. Op een gegeven moment zagen we aan de andere kant van een groot raam met tralies een med-kit en kogels liggen. We konden alleen de deur niet open krijgen en moesten we een andere oplossing verzinnen. Met veel proberen lukte het uiteindelijk om als een koffiekopje door een spleet in het raam te schuiven en daar weer in een mens te veranderen.

Naast het veranderen in objecten kregen we ook de vaardigheid van de Phantoms tot onze beschikking. De kinetic blast is een soort gele orb die je op je vijand kan afvuren en vrij veel schade aanricht. Een goed alternatief voor als je bijna geen kogels meer hebt en een Phantom in je nek staat te hijgen.

Prey 
 Pixel Vault

Het schip keert zich tegen je

Deze keer kregen wij ook een kijkje in de skilltree. De skilltree richt zich vooral op de menselijke vaardigheden zoals het repareren van turrets en hacken. Een erg goed aspect aan Prey is de balans tussen de menselijke en alien-vaardigheden. Kies je voor meer alien-vaardigheden, dan verander je langzaam zelf in een alien, kies je voor de menselijke vaardigheden blijf je uiteraard jezelf. Ook het schip merkt welke vaardigheden je vaker kiest. Kies je bijvoorbeeld voor de alien vaardigheden dan gaat het beveiligingssysteem van het schip zich langzaam tegen je keren en je herkennen als een alien. Je moet dus goed nadenken als je een Neuromod in je lichaam steekt.

Eigen stijltje

Prey ziet er nog steeds goed uit en hier en daar leek het erop dat een aantal bugs uit de game waren gehaald. De demo die wij speelden was voor de pc dus een vergelijking met de consoles valt nog niet te maken. Grafisch gezien komen we niks te kort en hier en daar heeft Prey zelfs erg mooie effecten. Opvallend aan de games van Bethesda en Arkane is het typerende uiterlijk voor menselijke karakters. Persoonlijk vind ik dat een leuke stijl maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die het niet realistisch genoeg vinden.  Al met al zien de omgevingen, de vijanden, de speciale effecten en de wapens er goed vormgegeven uit en kan ik niet wachten om meerdere locaties in de game te bewonderen.

Met Prey lijkt Bethesda wederom een grote hit gecreëerd te hebben. Opnieuw heeft Prey mij weten te verrassen en werd het gevoel wat ik bij de eerste demo kreeg opnieuw bevestigd. Het geheel voelt benauwd en angstaanjagend aan en daagt uit tot creativiteit met je wapens. Qua verhaal kan ik nog weinig toevoegen en tasten we net als na de eerste demo nog in het donker. Of de uiteindelijke game net zo gaat knallen als deze demo’s is natuurlijk nog de vraag, maar met het materiaal wat ik voor ogen kreeg lijkt het mij lastig om de plank mis te slaan.

Prey baant zich op 5 mei een weg naar de PlayStation 4, Xbox One en pc.