Prey – Beklemmend, spannend en veelbelovend

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Prey – Beklemmend, spannend en veelbelovend

De originele Prey is een bizarre shooter met indianen en aliens, gemaakt door 2K. Inmiddels zijn de rechten in handen van Bethesda en in het nieuwe deel zijn de indianen eruit gesloopt. De aliens zijn gelukkig nog wel van de partij en wij mochten de game bij onze vrienden van Bethesda uitvoerig testen. Wat ons daar is voorgeschoteld geeft de burger moed, en trust issues.

Prey speelt zich af in 2032. Je kruipt in de huid van Morgan Yu, een persoon die leeft in een ruimteschip waar veel experimenten op Yu zijn uitgevoerd. Het doel van die proeven is vooral het implementeren van buitenaardse eigenschappen om een soort supermens te creëren. De aliens die worden gebruikt voor de experimenten zijn geen lieve E.T.’s, maar zeer gevaarlijke ruimtewezens die op een dag ontsnappen en Talos-1 overnemen. Uiteraard overleef jij de eerste aanval en is het aan jou de taak om te kijken wat er nou is gebeurd, hoe jij als experiment bent geëindigd en hoe je in godsnaam van dat schip af komt.

Vertrouw niets of niemand

De demo die we in Eindhoven bij Bethesda mochten spelen, begon bij het begin van de game. Na een kleine tutorial waar alles nog pais en vree is, breekt de hel los en is het aan jou de taak om de aliens van je af te houden. De wezens waar je het spel tegen vecht heten Typhons en komen in allerlei soorten en maten. Het zijn een soort schaduwen en degene die ik in de demo veel tegenkwam, waren Mimics. Deze ‘spinnen’ hebben de ontzettend nare eigenschap om te veranderen in alledaagse voorwerpen, om vervolgens nietsvermoedende gamers te bespringen als ze in de buurt zijn. Het effect hiervan is dat geen enkele kamer veilig voelt en dat je het liefst in elk voorwerp een heel magazijn leeg schiet. Beetje jammer dat je begint met een moersleutel.

Prey 
 Pixel Vault

Het eerste wat me opviel in de game is hoe beklemmend de omgeving aanvoelt. Na het eerste incident met de Typhons voelt de Talos-1 vijandig aan en het gevoel dat je nergens heen kan, wordt nog eens extra versterkt als je naar buiten kijkt en ziet dat je niet met een uurtje vliegen terug bent op planeet Aarde. De muziek lijkt zo uit Stranger Things te komen en de soundeffects versterken het beklemmende gevoel nog meer. Het deed me denken aan Rapture uit BioShock, alleen dan in een baan om de maan. De omgeving voelt net zo vijandig als de vijand zelf, waardoor je toch nooit lekker op je stoel zit.

Wapens en superkrachten

De wapens die ik in de demo heb gezien waren weinig verrassend. Je begint met een moersleutel en komt al snel een pistool en een shotgun tegen. De enige uitzondering is de GLOO-gun, een experimenteel wapen dat plastic klodders afvuurt waarmee je aliens kan ‘bevriezen’. Ook is het mogelijk om de klodders te gebruiken als opstapje om op hoger gelegen plekken te komen. Wat opvalt is dat de wapens maar erg weinig schade lijken te doen. Naast de kleine Mimics ben ik ook nog tegen een Phantom aangelopen. Dit is de grote broer die dodelijke orbs naar je vuurt terwijl jij met een magazijn aan shotgunshells nog geen deuk in een pakje boter lijkt te schieten. De moersleutel lijkt nog de meeste schade aan te richten, dus de vuurwapens mogen best een kleine upgrade krijgen.

Prey 
 Pixel Vault

Naast je wapens is het ook mogelijk om je aliensuperpowers te gebruiken. In de demo heb ik er echter geen gebruik van kunnen maken, maar van trailers weten we wel dat Morgan Yu krachten leent van de Typhons. Net als de Mimics kan Yu op een gegeven moment ook veranderen in voorwerpen om op moeilijk bereikbare plekken te komen. Ook zit er een skilltree in Prey verwerkt. Met nanomods kan je bijvoorbeeld je health, maximale munitie en andere aspecten aan je personage verbeteren. De manier waarop hij deze nanomods gebruikt is overigens wel hardcore. Morgan Yu is niet bang voor een paar naalden van tientallen centimeters in zijn oogbal. Je moet er maar wat voor over hebben.

Door een ringetje te halen

Op technisch vlak ziet Prey er indrukwekkend uit, al moet er wel gezegd worden dat de demo op een pc is gespeeld. Of we deze pracht ook kunnen verwachten op de console is nog niet helemaal duidelijk, maar wat ik bij Bethesda heb mogen spelen, zag er schitterend uit. De framerate was de gehele demo van hoog niveau, op een sporadische dip na. Grafisch is het om door een ringetje te halen. Het enige wat me tegenvalt is dat Arkane en Bethesda het weer niet voor elkaar krijgen om geloofwaardige gezichten te creëren. Bij Dishonored 2 waren de mensen ook niet altijd even knap en ook bij Skyrim en Fallout laten de gelaten een steekje vallen. Het is niet heel storend, maar toch had dit wel iets beter gekund.

Prey 
 Pixel Vault

Bethesda lijkt met Prey een sterke voorjaarstitel te hebben. De demo was erg overtuigend en gaf me een gevoel die ik tot nu toe alleen maar heb ervaren bij het voor mij zo legendarische BioShock. Het is creepy, beklemmend, maar ook gewoon toegankelijk voor alle helden op sokken, zoals ondergetekende. Een sterke omgeving vraagt om een sterk verhaal en met wat ik tot nu toe heb gezien, lijkt ook dit de goede kant op te gaan. Er zaten al een aantal twists in de demo waardoor je toch even op het verkeerde been wordt gezet. Als de laatste maanden voor de release worden gebruikt voor de balans van de wapens, een tof craftsysteem, die ik helaas niet heb kunnen proberen in de demo, en het gladstrijken van de overgebleven bugs, dan kunnen we op 5 mei een potentiële GOTY verwachten op de PlayStation 4, Xbox One en pc.