Preview: Anthem

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Preview: Anthem

We hebben er even op moeten wachten, maar deze E3 onthulde BioWare eindelijk haar nieuwe IP: Anthem. Tijdens de persconferentie van EA kregen we al een korte teaser voorgeschoteld, maar pas bij de persconferentie van Microsoft kregen we echte beelden van de game te zien. Kan BioWare met Anthem de vieze smaak die Andromeda in onze monden heeft achtergelaten weer een beetje wegspoelen?

Dat BioWare Edmonton aan het roer staat van de ontwikkeling van Anthem boezemt in ieder geval wat vertrouwen in. Het hoofdkantoor van de Canadese ontwikkelaar stond in het recente verleden namelijk aan het roer van onder meer de Mass Effect-trilogie en de Dragon Age games. Ondertussen is BioWare Montréal, de studio die verantwoordelijk was voor Mass Effect Andromeda, teruggebracht tot haar oorspronkelijke status van support studio.

De grafisch indrukwekkende wereld van Anthem

De gameplay die we tijdens de persconferentie van Microsoft te zien krijgen is van Anthem draaiend op de nieuwe Xbox One X. Hoewel het de vraag is of de game er thuis ook echt zo uit zal zijn als tijdens de presentatie, moet gezegd worden dat de getoonde beelden er adembenemend mooi uitzien.

Anthem 
 Pixel Vault

De demonstratie begint al lopend door een nederzetting, op een plek die doet denken aan een bazaar.  Aan alle kanten is koopwaar uitgestald in tenten en mensen met een verscheidenheid aan beschermende hoofddeksels staan her en der te onderhandelen. Zowel de manier waarop het licht tussen de tentdoeken door op de grond valt, als de gezichtsanimaties van de personages die we tegenkomen maken indruk. Op de achtergrond zien we bovendien een enorme dinosaurusachtige robot voorbij lopen, die doet denken aan Horizon Zero Dawn. En wie wordt er nou niet enthousiast van robotdinosaurussen?

De nederzetting die we te zien krijgen is waarschijnlijk de hub van het spel. Hier kom je naartoe om je overtollige loot te verkopen en nieuwe quests aan te nemen. Wellicht is dit ook de plek om een party te vormen om mee op avontuur te gaan. Het échte avontuur van Anthem begint immers pas buiten de veilige muren van deze nederzetting.

Anthem 
 Pixel Vault

Freelancers en Javelins

In Anthem kruip je als speler namelijk in de huid van een Freelancer. Freelancers zijn de enige mensen die de muur achter zich laten om de buitenwereld te ontdekken. De buitenwereld zit echter vol gevaren dus ze doen dit niet zo maar in hun dagelijkse kloffie, maar gehuld in exosuits genaamd Javelins. Deze Javelins doen erg denken aan Iron Man. Iedere freelancer bezit meerdere van deze Javelins, die ze bovenmenselijke krachten geven. Zowel de krachten als de look van de Javelins zijn volledig aan te passen. Wel lijken de suits aan grofweg in bepaalde basic classes verdeeld te zijn. Tijdens de presentatie zien we de gevarieerde Ranger en de krachtige Colossus Javelin in actie.

In hun Javelin banen spelers zich vliegend en te voet een weg door de open-world jungle van Anthem. De grafische pracht en praal van de game springt hier wederom in het oog. De schoonheid van de wereld van Anthem blijkt al snel bedrieglijk, want de jungle zit vol gevaren. Zo zien we een enorm monster in gevecht met kleinere wezens, een probleem dat de spelers voor later besluiten te bewaren. De wereld van Anthem is dynamisch, waardoor hij vol zit met vijanden en je nooit weet vanaf welke kant het gevaar komt. Dit dwingt je om zo nu en dan van de gebaande paden af te wijken en je plannen aan te passen aan de veranderende omstandigheden.

Anthem 
 Pixel Vault

Uiteindelijk zien we de spelers het opnemen tegen de Scar, een soort reptielachtige wezens, die zojuist één van de eerder gesignaleerde robotdinosaurussen heeft neergehaald.  Wat hier opvalt is dat de combat van de game op het eerste gezicht opvallend veel lijkt op de combat van Mass Effect Andromeda.  Met hun jetpacks bewegen spelers over het slagveld terwijl ze de Scar in third-person onder vuur nemen. De vergelijking met Andromeda is in dit geval niet slecht, want juist op de combat van die game was weinig aan te merken.

Veel vragen

Hoewel we inmiddels genoeg weten over Anthem om enthousiast te worden, zijn er zeker ook nog veel onduidelijkheden over de game. Zo weten we bijvoorbeeld nog maar heel weinig over wat het live service aspect van de game precies inhoudt. In de demonstratie bij Microsoft zien we een party van twee en later vier spelers samenwerken in de wereld van Anthem. Zal de game alleen co-op- of ook pvp-elementen bevatten? Ben ik straks alleen met mijn party in de wereld, of wordt de open wereld van Anthem in echte MMO-stijl door talloze andere parties bewoond?

Anthem 
 Pixel Vault

Verder weten we ook nog maar heel weinig over het verhaal van de game. Waarom is de mensheid precies achter de beschermende muren gaan wonen? Wie zijn de Scar precies? Welke gevaren zijn er nog meer buiten de muren? Verder legt de teaser van Anthem die we bij EA te zien kregen de nadruk op het maken van keuzes, een belangrijk aspect in vrijwel iedere BioWare game. We zijn dan ook erg benieuwd welke keuzes we in Anthem voorgeschoteld krijgen en welke invloed die zullen hebben op de wereld.

Ondanks deze open vragen en onduidelijkheden zijn wij op de redactie in ieder geval erg enthousiast geworden van de eerste beelden van Anthem. Wanneer we precies meer te weten komen over de game is nog onduidelijk. Wat we wel weten is dat Anthem vooralsnog gepland staat voor najaar 2018. We zullen dus nog even moeten wachten voor we echt met de game aan de slag kunnen.