Preview: A Way Out

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Preview: A Way Out

Door films als Shawshank Redemption weten we dat het gevangenisleven in de Verenigde Staten verschrikkelijk moet zijn. Door de serie Prisonbreak weten we dat wanneer je wil uitbreken, je vriend en vijand nodig hebt. Deze samenwerking is de essentie van het ontsnappen uit de gevangenis in A Way Out.

We hadden er al enigszins rekening mee gehouden dat EA niet veel nieuws zou laten zien, afgezien van de sporttitels en het al aangekondigde Battlefront II. Het was dan ook een aangename verassing dat we naast de teaser voor Anthem, gameplay te zien kregen van de nieuwe titel van Hazelight. Helemaal onverwacht is het gedurfde concept van A Way Out: het kan namelijk enkel in co-op split-screen gespeeld worden. Een gewaagde sprong van EA, maar als het aan het enthousiasme van director Josef Fares ligt hoeven we ons nergens druk over te maken.

Een lange treinrit

Fares is geen onbekende in de game-industrie. Hij stond ook aan het hoofd van de ontwikkeling van Brothers: A Tale of Two Sons. Ook daar lag al een zware nadruk op co-op gamen. De kennis en ervaring van dat project heeft Fares meegenomen naar A Way Out, om deze met Hazelight te ontwikkelen.

A Way Out 
 Pixel Vault

Stiekem is het project al drie jaar bekend, want EA teasde al een nieuwe project van Hazelight eind 2014. Er kon nog weinig over gezegd worden destijds, behalve dat de focus op een sterk verhaal zou komen te liggen en dat Fares betrokken was bij het project. In een korte teaser zijn vervolgens wat gameplaybeelden getoond van twee mannen in een goederenwagon. Deze treinrit lijkt nu een definitieve eindbestemming gekregen te hebben, want als alles volgens plan verloopt kunnen we begin volgend jaar aan de slag met de co-opgame.

Vincent en Leo

Bij veel games wordt er door de fans gesmeekt om een splitscreenmodus, dat met de komst van online gaming steeds minder vaak in games zit. Bij Hazelight draaien ze het precies om: je kunt enkel en alleen in split-screen spelen. Zowel met twee controllers op de bank als online, maar altijd in splitscreen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de meerdere hoofdpersonages in GTA V, kun je A Way Out niet alleen uitspelen.

De game heeft dan ook twee hoofdpersonen: Vincent en Leo. Vincent wordt aan het begin van het verhaal de gevangenis binnengebracht, terwijl Leo al even vastzit. Dit komt dus ook meteen terug in de gameplay. Wanneer Vincent in een cutscene wordt “verwelkomd” door een gevangenisbewaker, kan Vincent vrij rondlopen en de scene vanuit een ander perspectief bekijken. Na de introductie lijkt het erop dat de twee elkaar snel vinden. Hoewel dat op het eerste gezicht geen vriendschappelijke ontmoeting lijkt, besluiten ze samen te ontsnappen.

Het lijkt een redelijk linear verhaal te worden, waarin de twee via een reeks missies, puzzels en opdrachten moeten ontsnappen. Daarbij is het wel mogelijk om situaties op een verschillende manier op te lossen. Vermoedelijk maakt het uit met welke van de twee criminelen je een specifieke actie uitvoert, want ze hebben redelijk verschillende karakters.

Unieke beperking

Het is een gewaagde stap van EA om met een project dat enkel co-op gameplay heeft in zee te gaan. Echter kan het juist die beperking ervoor zorgen dat de game zeer uniek maakt en alsnog een groot publiek aanspreekt. Zeker als het beloofde verhaal, de puzzels en de achtervolgingen a la Uncharted goed in elkaar steken.

Daarnaast ziet de game er fraai uit in de Unreal 4 engine en geeft de lange aanloop van Hazelight ook hoop op een kwalitatief goede game. Het duurt ook nog even voor we echt met de twee gevangenisbroeders aan de slag mogen, A Way Out staat gepland voor begin 2018.