Post Facto #3

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Post Facto #3

De redactie is altijd de hele week druk met het tikken van nieuws, het schrijven van achtergronden en reviews, maar ondertussen wordt er ook nog van alles gespeeld, gelezen en bezocht. Dus stellen we aan onze redactie de vraag: waar hebben jullie je nu écht mee bezig gehouden afgelopen week?

De week zit er weer op. Het is nu slechts enkele uren aftellen tot de volledige start van de E3. We hebben onze redactie gevraagd waar zij het meeste naar uitkijken en wat ze hebben gedaan om zich voor te bereiden op de week die komt.

Robert Zomers

In een korte week in juni komt er meer game nieuws naar buiten dan zo ongeveer in de rest van het jaar bij elkaar, dus niet zo vreemd dat de week van de E3 mijn favoriete periode van het jaar is. Daar hoort ook de nodige voorpret bij, dus afgelopen week zijn we op de redactie al druk geweest met het vooruitblikken op wat de grote jongens te melden hebben. Zelf kijk ik het meest uit naar de twee mogelijke projecten waar Bethesda mee bezig is. Voor de rest laat ik me vooral verrassen. Ik heb er zin in.

Bethesda 
 Pixel Vault

De aanloop naar de E3 is deze week overigens nog wel even ruw verstoord door een Pokémon Direct. In de eerste halve minuut was er de hoop dat er zowaar een echte Pokémon-game naar de Switch zou komen, maar in plaats daarvan krijgen we Pokkén Tournament. De enige manier waarop Nintendo meer had kunnen teleurstellen, is door Pokémon Shuffle aan te kondigen voor de Switch (al is er nog discussie over op de redactie wat erger was geweest).

De kleine uurtjes die ik na de drukke pre-E3 week overhad, heb ik doorgebracht in Tokyo42. Een esthetisch meesterwerkje met GTA-achtige actie en subtiele puzzels. Nu nog even zorgen dat ik voor de E3 losbarst de IndieCator op papier krijg, zodat jullie deze volgende week nog op Pixel Vault kunnen lezen.

Tim Miechels

In de zee van geruchten over nieuwe games die aangekondigd zouden worden op de E3, ben ik tot nu toe het meest enthousiast over Starfield. Volgens de geruchten is Starfield een open-world science fiction RPG die ontwikkeld wordt door Bethesda. De game zou tijdens de E3-presentatie van Bethesda officieel aangekondigd worden. Starfield moet een game worden in de stijl van The Elder Scrolls en Fallout, maar dan met ruimteschepen, meerdere planeten om te ontdekken en vijf tot tien buitenaardse rassen om mee te spelen.

Starfield 
 Pixel Vault

Zelf ben ik een enorm fan van zowel de The Elder Scrolls-serie als science fiction, waardoor ik van deze geruchten erg enthousiast word, hoe vaag ze ook zijn. Daarnaast was ik net als de rest van de wereld ook teleurgesteld in Mass Effect Andromeda en nu de Mass Effect-serie in de ijskast staat, heeft mijn science fiction RPG-hart een nieuwe game nodig om naar uit te kijken.

Een onderdeel van de geruchten waar ik minder enthousiast van wordt, is dat Starfield zich in hetzelfde universum als Fallout en misschien zelfs The Elder Scrolls af zou spelen. Ik snap de aantrekkingskracht van een extended universe, maar de overdaad begint me zo langzamerhand tegen te staan. Wat voegt het in dit geval precies toe? Deze kleine kanttekening is echter absoluut niet genoeg om mijn enthousiasme over Starfield ook maar enigszins te temperen! Hopelijk weten we maandag meer!

Kevin Rombouts

Terwijl Jan en alleman niet kan wachten op alle presentaties gedurende de E3, was er afgelopen week in San Jose ook een redelijk belangrijke presentatie. Daar trapte Apple namelijk hun jaarlijkse Worldwide Developers Conference (WWDC) af met een keynote die maar liefst 2,5 uur duurde. Terwijl er genoeg veel te dure hardware werd aangekondigd om een hele leuke auto van te kopen, was er één thema dat vooral op het Mac-gebied erg opviel: de omarming van AMD’s nieuwe grafische platformen.

Zowel de RX500-serie grafische kaarten als de nieuwe Vega-serie kregen de volle aandacht tijdens Apple’s presentatie. Een opvallende keuze, aangezien de meeste van Apple’s producten het de afgelopen jaren met afdankertjes moesten doen. Zelfs de vuilnisbak Mac Pro à 3500 euro doet het al een aantal jaar met twee verouderde AMD FirePro-kaarten. De voornaamste reden dat Apple de moderne grafische kaarten van AMD plots lijken te omarmen, is de introductie van VR-ondersteuning op het Mac-platform.

AMD Firepro 
 Pixel Vault

Met een gastpresentatie van Industrial Light & Magic liet Apple zien wat de grootschalige plannen zijn rondom de ontwikkeling van VR-software. Met een ietwat geforceerde demo zagen we hoe de visual effect-studio van LucasArts zonder al teveel moeite een VR-ervaring in elkaar knutselde rondom Star Wars. Simpel, snel en effectief leken de toverwoorden te zijn. Eén vraag: wat gaat dit betekenen voor gamers?

In eerste instantie denk ik persoonlijk niet zo heel veel. Ja, het gaat makkelijker worden om de kleine selectie aan games beschikbaar voor MacOS op een iMac te spelen. Helaas kosten ze echter nog altijd een kapitaal om aan te schaffen en is de selectie zo klein, dat je voor het gamen je geld beter in een pc of console kunt stoppen. Want hoe vet die Space Grey iMac Pro ook is, 5000 euro voor een pc waarin je later niets meer kunt aanpassen gaat ook voor mij een brug (of rug) te ver.

Simone van der Veen

Ook al is het soms zoeken naar tijd om te gamen, kijk ik zeker uit naar bepaalde games. Zo ben ik erg benieuwd naar South Park: The Fractured But Whole. De eerdere game was gewoon fantastisch, dus ik verwacht dat dit deel alleen maar beter wordt.

South Park: the Fractured but Whole 
 Pixel Vault

Een hele andere slag game waar ik ook nieuwsgierig naar ben, is Destiny 2. De trailers waren natuurlijk al super tof. Ik ben benieuwd hoe de mensheid het dit keer gaat overleven, of we meer te weten komen over de Traveler en welke koppen ik er deze keer af mag schieten. Het zag er in elk geval al veelbelovend uit.

En nog een beetje casual knallen is altijd leuk met lasers en robots. Hoewel ik van Star Wars Battlefront 1 zeer genoten heb, hoop ik dat er een splitscreen multiplayer komt in Star Wars Battlefront II. Tot slot hoop ik dat er dit keer wel een campaign komt die mijn aandacht wat langer vast kan houden.

Zoals je ziet hebben we ons aardig vermaakt. Maar het liefste horen we waar jij, onze lezer, het meeste naar uitkijkt. Welke persconferentie zet jij je wekker voor midden in de nacht? We lezen het graag!