Post Facto #25

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Post Facto #25

Onze redactie is elke week druk met het tikken van game nieuws, het schrijven van achtergronden en het pennen van reviews, maar ondertussen wordt er ook nog van alles gespeeld, gelezen en bezocht. Daarom stellen we aan onze redactie de vraag: “Waar hebben jullie je nu écht mee beziggehouden de afgelopen week?”

De week zit er weer op. In de afgelopen zeven dagen is er veel gebeurd in de gamewereld. Afgelopen week stond vooral de controverse rondom de lootboxes van Battlefront 2 in de schijnwerpers. Desondanks moet er ook genoten worden. We gaan bij een paar van onze crewleden langs om te zien hoe zij zich hebben vermaakt.

Rohald De Bruyne

Hoewel ik nog steeds niet klaar ben met Assassin’s Creed Origins, heb ik niet elke avond tijd om me te verschansen in het oude Egypte. Correctie: ik heb wel tijd, maar de console waarop ik het speel, is meestal in gebruik door mijn lieftallige wederhelft die zelf ook door Egypte banjert. Ik moest mij dus ergens anders mee vermaken.

Fractured Space 
 Pixel Vault

Zoals gebruikelijk doe ik iedere dag wel een uurtje Rocket League, maar hier kan ik mezelf niet te lang aan blootstellen vanwege het stijgende zoutgehalte in mijn bloedbaan. Gelukkig zag ik afgelopen week via Steam een reclame voor Fractured Space. Dit is een free-to-play, space moba, en hiermee heb ik me dan maar vermaakt.

Het free-to-play-aspect is voor mijn studentenrekening natuurlijk altijd een gunstig fenomeen. Toch was het vooral het space-moba-gedeelte dat mij erg trekt. Lekker door de ruimte cruisen in een log ruimtevaartschip, terwijl je nukes naar de andere spelers schiet: de competitieve nerd in mij werd hier erg vrolijk van.

Luuc ten Velde

Deze week heb ik de uitbreiding van Horizon: Zero Dawn, The Frozen Wilds uitgespeeld. Het was een fantastische ervaring en ik was blij dat ik weer een kleine vijftien uur in de wereld heb mogen rondzwerven. Ook moet ik complimenten aan het marketingteam geven, want het is erg slim om voor het prijzenseizoen begint nog even snel Horizon op de kaart te zetten.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds 
 Pixel Vault

Toen ik klaar was met Horizon kon ik echter direct door met gamen. Ik ben deze week namelijk iets eerder dan de rest begonnen met Star Wars: Battlefront II, waarover ik een review mocht schrijven. Deze kun je woensdag op de website lezen. De eerste indrukken zijn positief en hoewel er veel commotie is rond de microtransacties, neemt het niet weg dat het spel erg lekker speelt en dat ik graag weer verder wil met de campaign. Daarna nog een tijdje met de multiplayer aan de slag en de co-op mag ook niet over het hoofd gezien worden. Kortom, ik heb nog genoeg te doen.

Jessica de Haan

Zoals Rohald al aangaf in zijn stuk, heb ik de afgelopen weken vooral Assassin’s Creed Origins gespeeld (en niet alleen omdat ik bij Ubisoft werk). Sinds Assassin’s Creed III was dit de eerste game uit de franchise waar ik echt naar uitkeek. De hoop op een deel dat de reeks nieuw leven in zou blazen bleek gelukkig niet onterecht. Assassin’s Creed Origins is namelijk precies waar ik op gehoopt heb.

Het vernieuwde gevechtssysteem heeft ervoor gezorgd dat de hele dynamiek van combat in de game veranderd is en dus ook een stuk moeilijker is. Nu ben ik zelf wel een completionist en doe ik eerst alle side quests voordat ik naar het volgende gebied trek. Daardoor had ik steeds een hoger level en was alles dus een stuk makkelijke.

Assassin's Creed: Origins 
 Pixel Vault

Bovendien zijn de omgeving en de atmosfeer prachtig. Na bijna veertig uur in de game te hebben gestopt, kom ik nog steeds stukken land tegen die er anders uitzien dan de rest. Dat kan een woestijngebied vol met wilde dieren zijn, of een stuk grond waar een andere vorm van agricultuur plaatsvindt. Een groot deel van de map heb ik nog steeds niet ontdekt, dus ik weet dat er nog van alles nog op mij wacht.

Natuurlijk heeft de game net als alle andere games zo zijn mankementen. Het hoofdverhaal wordt bijvoorbeeld naar de achtergrond geduwd door de het grote terrein en door de vele sidequests die er zijn. Aan de andere kant geeft dit de game een soort van realistische keerzijde. Bovendien zijn de vele sidequests de perfecte manier om de toen-huidige dynamiek in de maatschappij bloot te leggen zonder een overvloed aan droge informatie over de speler te laten stromen.

Zoals je ziet, hebben we ons aardig vermaakt, maar het liefst horen we wat jij, onze lezer, hebt gedaan. Heb jij je nog weten vermaken, of ben je net als iedereen boos en teleurgesteld op EA? We lezen het graag!