Post Facto #13
Afgelopen week was het tijd voor gamescom 2017. Om jullie van het meest verse nieuws te voorzien, was een deel van de redactie de afgelopen week in Keulen. In deze dagen hebben ze veel nieuwe games gespeeld en vooral heel veel gezien, wat resulteert in mooie artikelen. Maar wat vonden ze er nou écht van? Wat waren hun hoogtepunten? Of misschien wel dieptepunten?
De week zit er weer op. De afgelopen week was de gamewereld in de ban van gamescom 2017. Natuurlijk was onze crew ook weer van de partij. Tijd om te vragen hoe zij dit beleefd hebben en wat ze ervan vonden.
Jordy Nieuwenhuis
Zo, dat was een week van ups en downs en dan bedoel ik eigenlijk de hoeveelheid trappen die we op en af moesten. Want verder was gamescom namelijk hartstikke vet. We mochten met de nieuwste games aan de slag en hebben coole merchandise aan de haak geslagen.
Een van de beste games die ik misschien wel gespeeld heb, is Gravel. Dit is de nieuwste game van Milestone onder andere bekend van MXGP3. Dit is een lekkere rally car racegame met het motto ‘easy to learn, hard to master’. Je kunt dus vrij snel aan de slag, maar om het helemaal onder de knie te krijgen, ben je nog wel even zoet. We hebben deze ontwikkelaar dan ook in het zonnetje gezet door ze een Pixel Vault’s Best of gamescom award toe te kennen.
Een andere games waar ik ontzettend van genoten heb, is Middle-earth: Shadow of War. Waar in het eerste deel de gevechten al soepel verliepen, hebben ze dit in het nieuwe deel nog beter gedaan. Je vliegt van de ene vijand naar de ander en ondertussen dodge of guard je de vijanden die jou aanvallen. Helaas was het spel ingesteld in het Duits, want Duitsland, waardoor ik dus niet veel meekreeg van het verhaal dat verteld werd. Ik kijk ontzettend naar deze game uit, dus het kan niet snel genoeg 10 oktober zijn.
Tim Miechels
Het was dit jaar mijn eerste keer op gamescom en als het aan mij ligt zeker niet mijn laatste. De enorme stands, prachtig uitgedoste cosplayers en natuurlijk de overvloed aan games zorgden ervoor dat ik me net een klein kind voelde.
Bovendien heb ik in de drie dagen in Keulen vrijwel alles gespeeld en gezien wat ik van tevoren gehoopt had. Hoogtepunten daarbij waren onder meer speelsessie met Star Wars Battlefront II en Moons of Madness en een uitgebreide presentatie over het op gamescom aangekondigde Anno 1800. Dat ik na de presentatie de creative director van de game nog uitgebreid kon spreken, was helemaal geweldig.
Mijn meest verwarrende moment op gamescom was een afspraak met een niet nader te noemen ontwikkelaar. Toen ik ruim op tijd op de aangegeven locatie aanwezig was, bleek er geen spoor van de ontwikkelaar te bekennen. Na meer dan een uur zoeken gaf ik de moed op, al helemaal toen niemand van het gamescom-personeel het bedrijf bleek te kennen. De volgende dag heb ik alsnog de locatie van de ontwikkelaar weten te achterhalen en verscheen ik wederom op tijd voor de presentatie. Toen ik daar niet meer binnen mocht omdat de presentatie deze keer te vroeg was begonnen, was daarmee voor mij de kous af!
Kevin Rombouts
Plagend noem ik de beurs altijd mijn werkvakantie. Mijn momentje om er even tussenuit te zijn en te genieten van de games, maar ook nog wat werk te verzetten. Dit jaar liep dat echter een tikkeltje anders. Waar voorgaande jaren namelijk andere mensen verantwoordelijk waren voor zaken als onze toffe video’s of het regelen van afspraken, lagen deze taken dit jaar bij mij. Complete chaos dus voor mij, waarbij de eerste twee dagen van de beurs mij compleet voorbij gingen.
Het resultaat was dat we voor meerdere uren aan beeldmateriaal hadden, maar dat ik aan het einde van de tweede beursdag pas drie keer een controller had aangeraakt. Iets wat ik gelukkig op de donderdag nog enigszins heb bij weten te draaien. Games als Forza Motorsport 7, Crackdown 3 en Ni No Kuni 2 zijn gelukkig nog gespeeld, want anders heb ik niets om over te schrijven. Voordat dit echter zo ver is, gaan we eerst lekker een weekendje video’s bewerken. Kijken is immers veel leuker dan lezen, zo heb ik vernomen…
Robert Zomers
Het was drie dagen rennen en vliegen, maar gelukkig is dat geen straf als je van de ene toffe game naar de andere moet. Zeker bij de minder bekende games als Crowfall, Railway Empire en Northgard krijg je veel nieuwe dingen te horen en kun je uitgebreid met de ontwikkelaars praten.
Het absolute hoogtepunt was mijn afspraak bij Warner Bros. Daar kreeg ik niet zozeer veel nieuws te horen, maar vooral te zien. Ik mocht een klein uur met de game aan de slag en ik kan alvast melden dat iedereen die Shadow of Mordor tof vond, heel erg blij gaat worden van het volgende deel. Uiteraard lees je daar komende week meer over in een uitgebreide Hands-on.
Hoewel gamescom 2017 er namelijk officieel op zit, blijven we er hier nog even in hangen omdat er nog heel veel toffe features getikt moeten worden over alles wat we hebben gezien. Op zich ook wel prettig, want dan hoeven we de beurs nog niet helemaal te missen.
Jermaine van Haarlem
Gamescom was voor mij drie dagen rondrennen tussen geweldige games en entourage. Ik heb de kans gekregen om zowel de high-end games te spelen als wat kleinere onbekende games en heb de nodige gesprekken gehad met ontwikkelaars.
Het hoogtepunt was voor mij toch wel Star Wars Battlefront II, waarvan ik van tevoren hoopte dat de game niet tegen zou vallen en ik ben absoluut niet teleurgesteld. De wensen van de fans zijn in ieder geval goed verwerkt in dit tweede deel. Zoals Robert hierboven al zei, maakte ook Shadow of War een enorm goede indruk op mij. Wat heb ik zin in deze game, waarbij we in een nog grotere wereld orcs aan mootjes kunnen hakken.
Eigenlijk zijn er te veel games om op te noemen, maar onder andere Ni No Kuni 2, Ace Combat 7 en stiekem toch ook wel wat Lego-games zullen een plekje vinden in mijn kast.
Zoals je ziet, hebben we ons aardig vermaakt, maar het liefst horen we wat jij, onze lezer, hebt gedaan. Waar heb jij je afgelopen week mee vermaakt? We lezen het graag!