Post Facto #1
De redactie is altijd de hele week druk met nieuws tikken, achtergronden schrijven en reviews schrijven als je vraagt wat ze aan het doen zijn, maar ondertussen wordt er ook nog van alles gespeeld, gelezen en bezocht. Dus stellen we aan onze redactie de vraag: Waar hebben jullie je nu écht mee bezig gehouden afgelopen week?
De week zit er weer op. In de afgelopen 7 dagen is er veel gebeurd in de gamewereld. We leerden, slechts weken voor E3, over Far Cry 5. Helaas was er ook slecht nieuws: Red Dead Redemption 2 wordt uitgesteld naar volgend jaar en dat wordt op de redactie slecht verteerd. Al is het nieuws bij sommige nog niet geland, omdat ze nog midden in Prey zitten.
Rohald De Bruyne
In de nasleep van Prey en haar eindes heb ik me verdiept in filosofie. Bij het zien van de eindes gingen een aantal bellen af en kwamen er een aantal vraagtekens op. Omdat deze vragen nogal van filosofische aard waren, ben ik op zoek gegaan naar teksten en filosofisch gedachtegoed. In de hoop om een antwoord te formuleren op de lastige vragen.
Ik vraag me altijd af of ontwikkelaars ook deze gedachtes delen. Proberen ze de spelers van hun games aan het denken te zetten over lastige debatten? Of is het puur toeval dat de geïmpliceerde boodschap zo mooi binnen bepaalde vraagstukken valt? Persoonlijk vind ik het heel interessant om de media die ik consumeer, terug te koppelen naar wat er om me heen gebeurt. Naar mijn mening is media vaak een reflectiemiddel, die ons een ongecensureerde status geeft van de samenleving.
Een voorbeeld van zo’n vraagstuk is rondom de enorme stappen die we momenteel maken in technologieën. Hoe hangt dit samen met de sociale interacties die we virtueel met elkaar aangaan? Deze vragen heb ik onderzocht in dit artikel.
Robert Zomers
Net als 2 miljoen andere spelers kan ik me nog steeds maar moeilijk losmaken van de nieuwe hit PlayerUnknown’s Battlegrounds. De adrenaline die door je lijf giert is op een vreemde manier erg verslavend. Ik heb vorige week ook mijn eerste chicken dinner binnen weten te slepen en probeer elk vrij half uurtje dat ik heb te gebruiken om weer in die laatste cirkel te komen. Daarnaast kan ik niet wachten om mijn handen te leggen op de nieuwe silenced sniper rifle die afgelopen week is toegevoegd aan de game.
Mijn vrije tijd is echter schaars, omdat we ons naast de gebruikelijke rits aan toffe artikelen ook al langzaam aan het voorbereiden zijn op de E3. Zeker gezien de belangrijkste conferenties – van onder andere Bethesda – midden in de nacht zijn, ben ik nog wel even op zoek naar vrijwilligers te vinden om op te blijven. Anders wordt het zelf de wekker zetten voor 04:00 12 juni.
Jermaine van Haarlem
Ik ben momenteel op een nostalgische tour. Zo heb ik onlangs Spyro op de PS1 uitgespeeld maar ook Final Fantasy VI weer eens opgestart. Voor de PlayStation 4 ben ik momenteel met de uitbreiding van The Witcher 3 Hearts of Stone bezig. The Witcher blijft een game die ik om de zoveel tijd weer dagen kan blijven spelen. De enorme spelwereld blijft mij verbazen en ook al heb je het hoofdverhaal al uitgespeeld, de zijmissies of het verzamelen van materialen om te craften houden je makkelijk uren bezig.
Daarnaast ben ik nog bezig met een afgestoft artikel over Call of Juarez waarin ik destijds ook flink wat uren had gestoken en ben ik achtergrondinformatie bij elkaar aan het zoeken over de ontwikkeling van de game.
Als ik aan het reizen ben lees ik vooral artikelen die te maken hebben met Battlefront 2. Op die game kan ik echt niet wachten en ik hoop dat het met trots naast de Battlefront 1 en 2 van jaren terug kan staan. Met Battlefront 1 heb ik mij zeker vermaakt maar na een tijd bleef het vooral op hetzelfde niveau hangen, wat jammer is. Ook miste ik de single-player campaign en hoop ik oprecht dat deze in Battlefront 2 goed vertegenwoordigd wordt. Ik houd mijn vingers gekruist.
Twan Alofs
Anderhalve week geleden verscheen de trailer van F1 2017. Deze serie behoort absoluut tot mijn favoriete games en is ook elk jaar een aanschaf op dag één waard. In navolging van de trailer vond ik het wel tijd worden om de voorganger eens platinum te gaan halen op mijn PlayStation. Gelukkig viel de nog te behalen hoeveelheid wel mee. De gemiste trofeeën zaten vooral in het online segment van de game. Zo moesten er vooral nog wat races online gewonnen worden. Het was dan ook een stom idee om dit vlak voor bedtijd te proberen. Gelukkig was de trofee binnen net voordat de zon opkwam.
Voor nu staan er slechts nog wat trofeeën uit de carrièremodus open en een trofee op de allerhoogste moeilijkheidsgraad. Ik durf van mezelf best wel te stellen dat ik redelijk goed ben in de game, maar deze trofee gaat denk ik toch echt een grind worden. Je moet namelijk een honderd procent race uitrijden zonder assists tegen de hoogste moeilijkheidsgraad van de AI. Het maakt niet uit of je laatste wordt in de race of dat je tien rondes wordt ingehaald, maar wanneer je crasht moet je weer opnieuw beginnen. Gelukkig heb ik nog tot 25 augustus om hem binnen te hengelen, want dan verschijnt F1 2017 pas.
Hoe dan ook, deze grind bracht me op een idee over trofeeën en achievements. Ondanks dat ik deze zelf nog niet echt als vervelend ervaar, kan ik het me goed voorstellen dat mensen ze als een grind of zelfs als onmogelijk ervaren. Ik ging daarom op zoek naar nog meer aparte trofeeën en deze weg voerde me langs veel te makkelijke en veel te moeilijke trofeeën. Wanneer je benieuwd bent welke dat zijn, nodig ik je graag uit om mijn artikel te lezen. Eén tipje van de sluier wil ik wel alvast lichten: voor één trofee moet je minimaal 672 uur spelen!
Zoals je ziet hebben we ons aardig vermaakt. Maar het liefste horen we wat jij, onze lezer, hebt gedaan. Waar heb jij je afgelopen week mee vermaakt? We lezen het graag!