PlayStation springt op de groene hypetrain
Terwijl Greta Thunberg de Verenigde Naties toesprak over hoe een generatie de problemen van klimaatverandering negeert, draaiden de PR-bureau’s overuren om in te spelen op een groeiend publiek dat duurzaamheid steeds belangrijker vindt. Gelukkig niet bij PlayStation, want daar besloot de directeur zelf grootse duurzaamheidsplannen aan te kondigen.
In een blog kondigde directeur Jim Ryan aan dat de volgende generatie PlayStation-consoles nog zuiniger is dan de PlayStation 4. Althans, als gebruikers de console op standby zetten en dan ook alleen als er een speciale modus wordt geactiveerd. Dat bespaart dan volgens Ryan de hoeveelheid energie van wel duizend Amerikaanse huishoudens op elke miljoen PlayStations die worden verkocht.
Natuurlijk is een zuinigere PlayStation is fijn voor de energierekening en is het ook mooi meegenomen als het gaat om het verminderen van het energieverbruik. Toch is er slecht nieuws voor meneer Ryan, want de wereld komt geen millimeter dichter bij de klimaat- en duurzaamheidsdoelen waar het echt om te doen is.
Grote bedrijven als PlayStation moeten niet lopen te pronken met een iets zuinigere standbyfunctie. Het moet gaan over het verduurzamen en groen maken van complete productieketens en de algehele bedrijfsvoering. PlayStation moet zich bezighouden met het terugdringen van de algehele CO2-uitstoot en zorgen dat de materialen en processen die worden gebruikt om de PlayStation in de winkel te krijgen duurzaam zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dit een makkelijke opgave is: Fairphone probeert al een aantal jaar verwoed een volledig duurzame smartphone te produceren, voor zowel de mens als de planeet, maar is vooralsnog niet geslaagd om een 100% duurzame telefoon te produceren. Een kleine partij als Fairphone kan namelijk niet alleen een volledige industrie doen kantelen en zorgen dat het kortetermijndenken van aandeelhouders wordt omgezet naar plannen voor de lange termijn. Een grote partij als Sony zou daar een mooie beweging kunnen veroorzaken.
Helaas zitten ze er allesbehalve bovenop bij de Japanse gamegigant, want in zijn blog deelt meneer Ryan doodleuk mee dat ze niet weten wat de ecologische voetafdruk van het bedrijf is. Dat ze nu bezig zijn om “een onderzoek te starten naar de ecologische voetafdruk van het bedrijf” vindt hij een mooie stap. Ten eerste moet dat rapport er eerst nog maar eens komen en veel belangrijker: het had er allang moeten liggen.
Tot slot voegt Ryan nog toe dat PlayStation actief de ontwikkeling van games met klimaatverandering als thema ondersteunt, om zo meer bewustzijn te creëren over de gevolgen van het opwarmen van de aarde. Een leuk initiatief, maar games worden voornamelijk gespeeld door de jongere generaties en tegen de tijd dat zij met dit verkregen bewustzijn wat aan klimaatverandering kunnen doen, is het al te laat. Daarnaast hebben de klimaatspijbelaars wereldwijd laten zien dat ze al op de hoogte zijn, daar hebben ze geen game voor nodig.
Daarmee doet PlayStation precies waar Thunberg zich afgelopen week terecht kwaad over maakte: loze woorden, alle hoop vestigen op jongere generaties en denken dat men er wel met een ‘sorry’ vanaf komt als de gevolgen over een paar decennia toch een stuk serieuzer blijken. Meneer Ryan: don’t be sorry, be better.