“PlayStation 4 voor nu krachtiger dan Xbox One”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
“PlayStation 4 voor nu krachtiger dan Xbox One”

De PlayStation 4 is voor nu krachtiger dan de Xbox One, maar dit zal misschien niet altijd zo blijven, zo claimt Oles Shishkostov. De topman van Metro Redux ontwikkelaar 4A games meldde dit in een interview toen gevraagd werd wat hij als grootste technische verschil zag in de nieuwste generatie consoles.

“De PlayStation 4 is een klein beetje krachtiger”, aldus Shishkostov. “Je vergeet de ROP telling mee te rekenen, dat is ook belangrijk. Ik heb veel gevallen gezien waarbij de GPU even snel draaide op beide consoles maar op de Xbox One enkel als de CPU vrijwel niets deed. Ik heb het helaas ook andersom gezien waarbij de kracht van de GPU ten onder ging aan de werking van de CPU in het Xbox One systeem. Daarom was het een logische beslissing van Microsoft om de rekenkracht te optimaliseren vlak voor de lancering van de console, toen het design vast stond”.

Het tellen van pixels op je scherm is echter niet de beste manier om de verschillen te meten volgens de ontwikkelaar: “Er zijn genoeg andere belangrijke factoren die beeldkwaliteit beïnvloeden. De PlayStation 4 heeft misschien 40 procent meer pixels per frame maar dit betekent niet dat het 40 procent beter is, dat kun je met eigen ogen zien”. Hij meldde daarnaast dat Microsoft ook niet stil zit: “Microsoft ligt echt niet te slapen. Elke Xbox One kit voor ontwikkelaars heeft grotere verbeteringen aangetoond. Ze hebben er allemaal extra features in gedaan om huidige problemen te ontwijken”.

“De kwestie met de rekenkracht van de voormalig-ingebouwde Kinect is iets ingewikkelder. Het is niet zo van ‘Alsjeblieft, hier heb je 10 procent meer kracht’. Het is variabel, soms kun je 1,5 procent meer kracht gebruiken, soms 7 procent, enzovoorts. We zouden mogelijk voor een hogere resolutie kunnen gaan bij Metro Redux op de Xbox One maar we wilden een stabiele framerate hebben. Dat wil niet zeggen dat we het niet hadden gedaan als er meer tijd was geweest, en zoals ik al eerder aangaf blijft de software van de Xbox One elke maand verbeteren”.