PlayerUnknown’s Battlegrounds lijdt onder Review Bombing
Het is een fenomeen wat de laatste jaren steeds meer naar voren komt: Review Bombing. Wanneer een ontwikkelaar iets doet waar de player base een polariserende mening over heeft, trekken zij massaal naar Steam waar zij de game een negatieve score geven. Dit gebeurde ook bij PlayerUnknown’s Battlegrounds.
De laatste dagen van september zien de steam reviews voor PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) er merkwaardig uit. De game die al maanden overgoten wordt met lof en absurde hoeveelheden spelers, wordt ineens bedolven onder negatieve reviews en duimpjes omlaag in Steam.
De massale down-vote van de community komt door een reclame blok dat is toegevoegd aan de game. Bij het inladen van de game krijgen spelers sinds kort tijdens het opstartscherm een reclame te zien van een Chinese VPN service. Waarom delen van de community hier problemen mee hebben, is niet compleet duidelijk. Dit is namelijk niet de eerste keer dat PUBG gebruik heeft gemaakt van reclame of sponsoring in het opstartscherm. Zo was tijdens gamescom 2017 het ESL-logo te zien.
Omwille van deze trend heeft Valve vorige maand het nieuwe systeem geïmplementeerd. Hierdoor kunnen potentieel nieuwe gamers inzage krijgen in de review ontwikkelingen via de Steam-client. Dit systeem is ingeschakeld toen de ontwikkelaar van Firewatch zich openbaar uitsprak tegen de gebreken van beroemd youtuber; Pewdipie. Ook zijn game werd hevig onderworpen aan Review Bombing.