Planetoid Pioneers

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Planetoid Pioneers

In Planetoid Pioneers ondervond Robert deze week dat een rondje om de wereld niet zomaar gemaakt is. Het is een lange weg van puzzelen, struikelen en versnipperd worden door cirkelzagen. Terug van zijn ruimtereis rapporteert hij zijn bevindingen.


In een hip filmpje zie je een ruimteschip in het vacuüm ontploffen en de bemanning het schip verlaten. De escape pod komt met een grote plof neer op een planeet en op dat moment begint de game. Een klein, gnome-achtig ruimtemannetje parachuteert rustig naar het oppervlak om aldaar struikelend zijn weg te vinden.

Rennen, vliegen, vallen en weer doorgaan

Met de nadruk op struikelen, want hoewel de graphics hinten naar een simpele arcade platform game, zit de game vol met physics. Dat betekent dat wanneer je tegen een kist aanloopt, je ruimtegnome dit merkt en deze zal proberen om te duwen. Mocht de kist, plank of rots niet te hoog zijn, dan heb je kans dat je er bovenop kunt klimmen en je je weg kunt vervolgen. Anders moet je iets anders verzinnen. Je kunt ook de hulp van een vriend inroepen, want Planetoid Pioneers heeft al een local co-op. Dat maakt het puzzelen in sommige gevallen iets makkelijker.

Planetoid Pioneers - Pixel Vault 2

De game kent naast het struikelen en klimmen ook een craftingsysteem. Planken, lampen en andere voorwerpen die je op je reis tegenkomt, kun je analyseren en op den duur zelf maken. Dit is noodzakelijk voor het oplossen van de puzzels die op de planeten aanwezig zijn. Daarmee kun je bijvoorbeeld een ravijn met cirkelzagen overbruggen, zodat je er niet met je korte benen in valt en versnipperd wordt.

In andere delen van de planeet moet je juist weer gebruikmaken van de zwaartekracht, om bijvoorbeeld door een veel te smalle schacht naar naar beneden te glijden. Dat kan trouwens aardig claustrofobisch overkomen, zeker omdat het ondergronds erg donker is en je alleen kunt zien zover je zaklamp schijnt.
Het rennen, vliegen, vallen en weer doorgaan geldt niet alleen voor de gameplay, maar ook voor de staat van de game. Er vindt hier en daar nog wel een crash plaats en het saven werkt ook allesbehalve optimaal. Je progressie wordt wel kortstondig bewaart maar bij het starten van een nieuw spel begon ik weer vooraf aan. Dat zijn kuren die natuurlijk bij een early access game horen en de ontwikkelaar windt er ook geen doekjes om: wanneer je een afgewerkte game verwacht, kun je beter wachten tot de volledige release.

Contributor Edition

Planetoid Pioneers voelt dan ook erg aan als een onafgemaakt product, maar wel een met een zeer actieve community. Dat komt omdat er twee versies van de game zijn. De Game Only Edition bevat enkel de levels en content die door de ontwikkelaars tot nu toe gecreëerd zijn en deze kun je aanvullen met content uit de workshop. De andere variant is de Contributor Edition en dat is waar de game interessant wordt.

Planetoid Pioneers - Pixel Vault 1

Data Realms heeft in de Contributor Edition de development tools toegevoegd, waarmee spelers zelf puzzels kunnen maken, vijanden kunnen toevoegen en planeten kunnen ontwerpen. Dit doen ze dan ook uitvoerig en de ontwikkelaars halen op hun beurt weer ideeën uit deze community/bijdragen om in de uiteindelijke game te verwerken.

De Game Only Edition kost € 9,99 op Steam en dat is deze versie net waard. Je kunt het idee achter de game dan alvast proberen, maar verwacht een game-ervaring met de nodige rafelrandjes. Wanneer je het leuk vindt om zelf levels te maken en te klieren met physics in 2D, moet je direct voor de Contributor Edition gaan en dan kun je met een enthousiaste groep mensen een hoop lol halen uit het ontwikkelingsproces van de game.