Planet Zoo

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Planet Zoo

Je hebt van die games waar je pas op gamescom zelf wat over hoort en dan heb je games waar je al maanden naar uitkijkt. Planet Zoo valt voor mij in de laatste categorie. Jarenlang heb ik attractieparken gebouwd en onderhouden in Rollercoaster Tycoon en mezelf toegelegd op het bouwen van dierentuinen in Zoo Tycoon en die hele bak ervaring komt nu eindelijk eens van pas. Planet Zoo zou de ervaringen die we hebben gekregen met Zoo Tycoon tot een hoger niveau moeten tillen en ik kon niet wachten om een eerste indruk te krijgen van wat Frontier Developments ervan gemaakt heeft.

Temidden van een extreem drukke hal in de Koelnmesse was een flink stuk oppervlakte uitgetrokken om Planet Zoo te promoten. Er was een half safaripark gebouwd om de pc’s heen waarop de game te spelen was. Diverse bomen, een zandpad en overal kartonnen platen van dieren stonden er om de game te promoten. Dit zorgde ervoor dat het vermaak al in de wachtrij begon. Het echte plezier begon echter pas toen ik zelf achter een pc kroop.

Manage alles

Eenmaal achter de pc had ik de keuze voor twee speltypen: tutorial en sandbox. Expert die ik dacht te zijn, koos ik direct voor sandbox. Laat me je vertellen dat dat een fout was. Er is zo veel te doen en te managen dat ik al snel met mijn handen in het haar zat. Je doet er dus goed aan om even de tutorial mee te pakken.

Planet Zoo 
 Pixel Vault

De sandbox-optie bood geen leeg park, maar een park waar al het een en ander aan gedaan is. Dankzij het uiterlijk van dat park wordt meteen duidelijk dat jij parken compleet naar je eigen zin kunt maken en natuurlijk naar de zin van je gasten en dieren. Zo zijn er alleen uit planten al ontelbaar veel keuzes te maken en heb je de keuze uit tig speelgoedsoorten, waarbij er eten vrijkomt als het dier ermee speelt.

In dit soort games bepaal jij natuurlijk helemaal zelf hoe alles eruitziet en dan is het wel fijn als je veel opties hebt. Het lijkt er tijdens de demo op dat er aan keuze geen gebrek is. Denk er wel aan dat je niet alleen op basis van uiterlijk je park bouwt, want dan kunnen er nog wel eens gevaarlijke situaties ontstaan. Zo kreeg ik de belangrijke pop-up dat er een heel gevaarlijk dier ontsnapt was. Ik vraag me af of de vriendelijke zebra die over het hekje was gesprongen begreep waarom er zo veel paniek was. Het publiek was allesbehalve bang en het jonge publiek verzamelde zich rond het gestreepte hoefdier.

Zo realistisch!

Een van de dingen die ik heel tof vind aan Planet Zoo is de manier waarop je dieren moet verzamelen voor je park. In andere games waarin je een dierentuin bouwt, denk aan Zoo Tycoon bijvoorbeeld, kon je ze uit een soort onbeperkte dierenvoorraad halen, maar in het echt werkt het natuurlijk ook niet zo. Wanneer je naar de ‘winkel’ gaat omdat je een nieuw dier wilt, krijg je een lijst met dieren die beschikbaar zijn voor adoptie. Je moet dus hopen dat jouw dier er net tussen staat. Maar hey, ik heb gemerkt dat je met veertig olifanten ook een prima dierenpark hebt. Het kan dus allemaal.

Planet Zoo 
 Pixel Vault

Ook moet je goed letten op je personeel. Elke werknemer heeft een eigen specialisatie en richt zich dus enkel daarop. Geen multi-inzetbare mensen, maar specialisten. Het kan dus maar zo zijn dat een dier van je gevaar loopt, omdat je maar één dierenarts hebt en die helemaal aan de andere kant van het park is. Je kunt er meer in dienst nemen, maar dat kost je natuurlijk ook een bak duiten. Het is dus een belangrijke afweging.

Natuurlijk heb je ook bezoekers in je park, anders doe je het ook maar zo voor niets. Ik heb me niet heel veel beziggehouden met dit vrijetijdsvolk, maar er viel mij wel een heel tof element op. Als een dier net zijn slaaphok uitkomt en zichtbaar wordt voor het publiek, staan mensen er met drommen omheen. Mensen lopen ook op verschillende snelheden en de één blijft langer bij een hok staan dan de ander. Het blijven zeurende gastjes die geen drie meter willen lopen voor wat te eten, maar ze zijn nu in ieder geval realistisch. Al zijn zeikende klanten helaas ook maar al te reëel: het eten is dus altijd te ver, altijd te weinig wc’s en oh nee de dieren zijn niet te zien. Alsof wij ze besturen ofzo.. 

Baby-olifantjes en vechtende zebra’s

Als je die zeurende gasten van je even zat bent, kun je altijd besluiten om even de dieren van heel dichtbij te bekijken. Het heeft wat rustgevends om een baby-olifantje in alle vrolijkheid te zien rennen. Twee zebra’s die mot met elkaar hebben ook. Eén ding is zeker, je hoeft je niet te vervelen als je even geen zin hebt om nieuwe dingen te bouwen.

Planet Zoo 
 Pixel Vault

Al met al moet ik zeggen dat Planet Zoo me allesbehalve teleurgesteld heeft. Het weet net genoeg oude bekende dingen te behouden voor een nostalgisch tintje. Dit in combinatie met diverse nieuwe dingen en oneindige mogelijkheden maken dat ik nog meer uitkijk naar deze game. We moeten helaas nog ruim twee maanden wachten, want Planet Zoo verschijnt op 5 november voor de pc.