Pixel Vault’s Top van 2013

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Pixel Vault’s Top van 2013

Het was een mooi jaar voor games en voor Pixel Vault in 2013. Omdat Pixel Vault drie jaar online is, leek het ons een mooi moment om juist nu terug te kijken naar de games die in het tweede levensjaar van dit kleine siteje verschenen en vroegen we onze redacteuren om hun favoriete games van het afgelopen jaar op een rijtje te zetten.

Kevin Rombouts – Pokémon X/Y

Het lijkt misschien niet de meest logische keuze om een titel als Pokémon uit te roepen tot game van het jaar, maar in mijn geval is het dat wel. Niet door de spectaculaire graphics, niet omdat het verhaal nou zo’n tranentrekker is, maar omdat het verandering weet te brengen in een serie die al jaren loopt. Pokémon is een reeks die al meer dan vijftien jaar op de markt is en altijd dezelfde formule aan heeft weten te houden. The Game Company heeft deze formule niet zo zeer veranderd als wel verbeterd in het laatste deel, zonder het ouderwetse gevoel van Pokémon te laten verdwijnen. X / Y is het eerste deel sinds het origineel dat weer echt een vernieuwend gevoel wist te geven en dat in combinatie met de nostalgische waarde van de game maakt het voor mij Game van het Jaar.

Mick Zandstra – The Last of Us

Het is natuurlijk makkelijk om de game uit te kiezen die in de wereldwijde pers ook veruit de meeste awards in de wacht sleepte, maar The Last of Us was gewoon echt zo goed. Waar ontwikkelaar Naughty Dog met de Uncharted-serie ‘filmisch’ gamen al op de kaart zette, weten ze hier eigenlijk alle literaire vormen te verpakken in één groot, bombastisch avontuur. Het speelt als een game, kijkt als een film, maar achter dat alles verschuilen zich zware thema’s die je eigenlijk voornamelijk leest in boeken. The Last of Us vertelt een volwassen verhaal en doet ook niet alsof je dom bent. Het is een pareltje geworden, een meesterwerk, van waarschijnlijke de beste gameontwikkelaar van het moment.

Tim den Tuinder – Metro: Last Light

Games zoals Tomb Raider, Metal Gear Rising Revengance, DMC: Devil May Cry en BioShock Infinite liggen bij mij nog (boven)op de stapel. Ik ben er helaas nog niet aan toegekomen. Ook heb ik (nog steeds) niet de beschikking over een PS3, maar van alle games uit 2013 (die ik daadwerkelijk in 2013 heb gespeeld) moet toch wel Metro: Last Light de beste zijn. Zelden was er zo veel pracht en praal te vinden in het einde der tijden. Een mooie afsluiter van een serie zoals geen ander. Helaas even ondergewaardeerd als het eerste deel.

Bram Willemsen – The Last of Us

Geld en tijd: twee dingen die handig zijn om te hebben als gamer en twee dingen waar het in mijn geval nog weleens aan wilde ontbreken afgelopen jaar. Jammer, want als gevolg heb ik me tot op heden nog niet aan al 2013’s roemruchte IPs kunnen vergrijpen. Desalniettemin ga ik nu, hypocriet als ik ben, wel verkondigen welk spel naar mijn mening de titel “Game of the Year 2013” verdiend heeft. In mijn optiek moet dat een spel zijn dat enerzijds het potentieel van interactieve storytelling optimaal weet te benutten óf anderzijds qua (innovatieve) gameplay met kop en schouders boven de competitie uitsteekt. Games zoals BioShock Infinite, Brothers – A Tale of Two Sons, The Stanley Parable, Gone Home en The Last of Us zijn prachtige voorbeelden van hoe krachtige verhalen dankzij het videogameformat uitstekend tot hun recht komen. Ik bezit geen PS3, heb de game nog niet eens helemaal uit kunnen spelen en tóch gaat mijn (voorbarige) stem voor spel van het jaar naar The Last of Us. BioShock Infinite komt vervolgens op een sterke tweede plaats: een fantastische mindfuck, een echte aanrader, maar niet zo meeslepend als de ervaring die The Last of Us heet. Dankzij bevriende PS3-bezitters heb ik met laatstgenoemde kennis kunnen maken om vervolgens al rap meegezogen te worden in de meedogenloze wereld van apocalyptisch Amerika. Zoals je begrijpt sta ik te popelen om binnenkort weer een zooi beschimmelde mutanten te mogen slachten, om het verhaal van Joel en Ellie uiteindelijk tot een tranentrekkend einde te brengen.

Tristan van der Laan – Beyond: Two Souls

Het afgelopen jaar kende veel veranderingen en aankondigingen in de games-industrie. Desondanks waren er voor mij niet heel veel games die een gigantische indruk hebben achter gelaten, in ieder geval vergeleken met voorgaande jaren. Het was wikken en wegen, want bijvoorbeeld games als BioShock Infinite, Batman: Arkham Orgins, Assassin’s Creed IV en The Last of Us heb ik met veel plezier gespeeld, maar de trofee gaat dit jaar naar Beyond: Two Souls. Een PlayStation 3 exclusive van een team dat naar mijn mening al sinds jaar en dag pareltjes weet uit te brengen. Ondanks dat de besturing van de game soms vervelend was, het allemaal wat meer volgens script liep dan andere titels van ontwikkelaar Quantic Dream en de personages niet allemaal helemaal uitgewerkt waren, wist het verhaal van deze game me weer echt bij de strot te grijpen met een climax waar je u tegen zegt. Een ervaring meer nog dan een game en dat is iets wat in mijn ogen een game van het jaar zou moeten hebben.

Christiaan Polet – Grand Theft Auto V

“Wat vond je nou het leukste aan deze vakantie”, vroeg mijn moeder toen ik klein en onschuldig was. Ik had altijd een bloedhekel aan die vraag, omdat ik de hele vakantie leuk vond, dus het leek me vrij nutteloos om slechts een deel daarvan de hemel in te prijzen. Zo denk ik nog steeds regelmatig, als ik voor het blok wordt gezet om ‘een favoriet’ te kiezen. Het jaar 2013 heb ik niet veel gegamed, maar de laatste maanden was ik zeker verknocht aan Assassin’s Creed IV: Black Flag en Dead Rising 3 (niet alleen omdat er een gloednieuw speeltje onder mijn televisie stond). Omdat ik, zoals gezegd, niet kan kiezen, ga ik voor de game die de meeste impact had. En dat is, jazeker: Grand Theft Auto V. Hoewel ik op de multiplayer snel uitgekeken was, heeft de singleplayer veel meer gebracht dan ik verwacht had. De game is divers, grappig en goed in elkaar gezet. Hij is vet en een must voor iedere gamer!

Stan van der Burg – Tomb Raider

Ten tijde van het schrijven van de review vond ik deze game al briljant en dit gevoel is zeker gebleven. Tomb Raider is een geweldige game, de game laat een echte indruk achter wanneer je hem gespeeld hebt en is heel aangrijpend voor een grote doelgroep. Er zullen gamers zijn die de game vervelend vonden vanwege het verzamelen van voorwerpen wat nogal langdradig kan zijn, maar ik ben van de tijd van Donkey Kong 64 en Banjo Kazooie, dus ik ben wel erger gewend. De gameplay is soepel, de omgevingen gedetailleerd en het verhaal wordt op een prima manier neergezet. Wat wil je nog meer in een singleplayer Action-Adventure-RPG?

PRIJSVRAAG:

Wil je de Definitive Edition van Tomb Raider winnen voor de PlayStation 4? Dat kan door mee te doen aan onze prijsvraag. De vraag is vrij simpel: welke Nederlandse studio is mede-verantwoordelijk voor deze Definitive Edition van Tomb Raider? Laat het ons weten in een mailtje naar prijsvraag@gamecensor.nl met daarin je antwoord en je contactgegevens, zodat we contact met je op kunnen nemen, mocht je hebben gewonnen. Meedoen aan deze prijsvraag kan tot zondag 9 februari 2014, 23:59. We maken de prijswinnaar op vrijdag 14 februari 2014 bekend. Over de uitslag en toekenning van de prijs kan niet worden gecorrespondeerd.

[button url=”mailto:prijsvraag@gamecensor.nl” color=”blue” size=”large” type=”square” icon=”envelope” target=”_self”] Doe mee! [/button]