Pixel Vault’s gamescom 2014

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Pixel Vault’s gamescom 2014

Een jaar lang kijken gamers ernaar uit en binnen een week is het dan alweer voorbij: de gamescom in Keulen. Ondertussen zijn de bezoekers naar huis, de standhouders aan het afbouwen en ook onze eigen redactieleden zijn weer in het land. Dus, na deze chaotische maar altijd leuke week, aan Bart, Tim en Tristan de vraag: hoe was jullie gamescom?

Bart van der Ven – Die regelt het wel

Voor mij als PR-manager begonnen de voorbereidingen voor gamescom dit jaar al vroeg. Na drie jaar de beurs bezocht te hebben wist ik inmiddels wat je wel, maar natuurlijk ook niet moet doen. Uiteraard dient er een hotel geboekt te worden en ook perspassen zijn onmisbaar. Doordat ik deze vroeg aangevraagd had waren ze gelukkig (zonder problemen) op tijd binnen. Eind juli begonnen ook de uitnodigingen vanuit de uitgevers binnen te stromen en raakte de planning snel vol. Toen de planning eenmaal rond was naderde de vertrekdatum en werden de laatste belangrijke onderwerpen met de redactie besproken.

Gamescom2014_015_metWatermerk

Eenmaal aangekomen in Keulen begon ik met een persevent dat geheel in het teken stond van Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes. Daar kregen we onder het genot van een hapje en een drankje een korte introductie van de nieuwe game, gevolgd door Marvel’s nieuwe bioscoopfilm Guardians of the Galaxy. Eenmaal de zaal verlaten werden we blij verrast door een tekenaar van Walt Disney Studios die voor ons allemaal een tekening van onze favoriete Disney karakters ging tekenen. Na het event zijn we meteen doorgereden naar de Koelnmesse om onze perspassen te activeren. De dagen op de gamescom zijn altijd erg leuk, maar ook vermoeiend zoals je zult begrijpen. Doordat we niet aanwezig konden zijn bij de persconferenties op dinsdag, was het opzoeken van ons hotel was geen verkeerd idee.

Zoals elk jaar probeerde ik woensdag waar mogelijk vrij te houden, zodat we op de persdag in alle rust konden doen wat we willen. ‘s Ochtends had ik eerst mijn collega’s wegwijs gemaakt in het enorme Koelnmesse-beursgebouw. Tim begon met de persconferentie van Electronic Arts en de rest ging de eerste afspraken af. In de middag hadden we zo’n beetje alle tijd om de games te bekijken die we wilden. Echter waren we door BioWare uitgenodigd voor een persevent in het Marriot Hotel te Keulen. Het bleek uiteindelijk te gaan om een game die eerder die ochtend tijdens de persconferentie was aangekondigd, namelijk Shadow Realms. Na een voorproefje mochten we na even gewacht te hebben eindelijk hands-on met de game, gevolgd door een heerlijk diner. Om de dag af te sluiten hadden we ook nog de preview-show van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, geleid door Hideo Kojima zelf. Tijdens de show kregen we ook een kleine teaser van zijn nieuwe project, Silent Hills.

Gamescom2014_022_metWatermerkOok de tweede beursdag waren we weer vroeg aanwezig om onze afspraken af te gaan. Mijn taak was uiteraard hoofdzakelijk niet het bijwonen van presentaties en hands-on gaan met alle nieuwe games, maar het leggen van nieuwe contacten. Op zowel donderdag als vrijdag heb ik dan ook een flink aantal nieuwe contacten gelegd. De komende tijd zal dat voor jullie als lezers dan ook een positieve invloed hebben op de website. Kort gezegd was gamescom dit jaar zeker weer de moeite waard en zou ik zeggen: op naar augustus 2015!

Tim den Tuinder – Met een glimlach op de showfloor

In 2007 had ik het geluk en genoegen om een dagje San Diego Comic Con te mogen ervaren. Ik was uiteraard bekend met conventies en de E3 in Los Angeles, maar dat was voor mij de eerste keer om zoiets te mogen bezoeken. Het was een ervaring om nooit te vergeten, maar het bracht een probleem met zich mee. De lat werd gelijk dusdanig hoog gelegd dat alle conventies die ik erna heb bezocht zich er niet mee konden meten. Het Nederlandse Animecon, Abunai, F.A.C.T.S. in Gent en andere conventies verbleken erbij. Totdat gamescom om de hoek kwam kijken.

Nou wist ik natuurlijk wel ongeveer wat ik kon verwachten en dat het gigantisch zou worden, maar ik stond nog steeds versteld van de grootte van de show, het aantal bezoekers en de diversiteit van alles wat er te zien was, ook al ging het alleen maar om games. Want laten we niet vergeten: het San Diego Comic Con was tot nu toe het grootste waar ik ooit ben geweest, maar dat was een gigantische hal gevuld met games, comics, films en series. De Koelnmesse is minstens twee keer zo groot en is gevuld met alleen games.

Gamescom2014_049_metWatermerk

Net als veel Nederlandse gamers ben ik ook opgegroeid met Power Unlimited. Ze schreven over hun ervaringen op dit soort evenementen en hoe tof het is om het te ervaren. Laat staan als je de mogelijkheid krijgt om dingen te zien of spelen waar anderen niet aan toe kunnen komen. Om in diezelfde positie te zitten voelde onwerkelijk, maar ik heb van elk moment genoten. En dan heb ik het niet eens over alleen de gamescom zelf; wanneer je klaar bent ga je weer richting het hotel en begint het feestje pas echt. Keulen is een geweldige stad en zou zomaar Berlijn van de troon stoten als mijn favoriete Duitse stad. De eerste avond waarop Tristan en ik spontaan nieuwe vrienden van Amerikaanse bodem maakten was er eentje om nooit te vergeten, net als de avond met vier dronken vrouwen van Afrikaanse afkomst.

En de show zelf? Ik maakte dagen van 20 uur, mijn lichaam heeft zelden zo erg geprotesteerd tegen het feit dat ik op moest staan en er was niet altijd tijd om (fatsoenlijk) te eten. Toch stond ik elke dag op de showfloor met een glimlach en werd ik gedreven door energie waarvan ik niet wist waar het vandaan kwam. Ik heb veel mensen leren kennen die uit alle hoeken van de wereld kwam en nog meer diverse mensen zien lopen. Mijn camera heeft overuren gewerkt en heb in drie dagen meer games gezien en gespeeld dan ik me kan herinneren. Het was voor mij een leerproces, maar ik kijk nu al uit naar het schrijven over alles wat ik gezien en gespeeld heb, om maar te zwijgen over gamescom 2015!

Gamescom2014_084_metWatermerk

Tristan van der Laan – Heerlijk over de top

Ik ga gelijk met de deur in huis vallen. Ik ben een conventie-groentje. Ik heb op muzikaal vlak al veel dingen gedaan, waaronder grote festivals, maar Firstlook van afgelopen jaar was mijn eerste gamebeurs. Ik was wel bekend met de gamescom, en dan met name hoe berucht druk het kan worden. Maar ook de positieve kanten werden in eerdere gesprekken met mijn mederedacteuren groots aangehaald, dus ik kon bij voorbaat zeggen dat het een hele ervaring ging worden. Daarnaast kende ik Keulen al een beetje en deze levendige stad was zeker ook de moeite om nog een keer te bezoeken.

Al vanaf het punt dat Tim en ik de grens over gingen was het duidelijk dat we in Duitsland waren. Spottend hebben we regelmatig personen en media nagedaan, omdat het zo heerlijk over de top kan klinken als er weer de zoveelste vertaling voorbijkomt. Het toppunt was een gameplaypresentatie van Batman: Arkham Knight waarbij de presentator ala een Duitse commercial voor MTV uit de jaren ’90 zijn publiek aansprak, waar slechts een handvol daadwerkelijk Duits konden. Hi-la-risch. Helaas vertaalde dit soms ook naar minder fijne ervaringen en hebben we meerdere games gezien en gespeeld die vertaald waren, iets wat een domper kan zijn op hoe een spel overkomt.

Gamescom2014_105

In de paar dagen dat we in Keulen waren hebben we wel heel veel meegemaakt. Lange beursdagen, vaak van 9 uur s’ochtends tot een uur of 7 in de avond. Daarnaast ook genoeg meegemaakt in de avonduren, daar de stad genoeg interessante kroegjes en restaurants heeft en er vanwege gamescom duizend-en-een verschillende nationaliteiten aanwezig waren. Ook op de conventie zelf waren er genoeg interessante personen, vaak verkleed als personages uit bijvoorbeeld League of Legends en Zelda, iets wat mooie foto’s en interessante anekdotes opgeleverd heeft.

Wat echt opviel was de veelzijdigheid: van prototype indie-games tot de grote uitgevers, er was genoeg te zien en te doen. Ook was het publiek extreem veelzijdig, van jong tot oud en verkleed of juist heel normaal, iedereen kon zijn ding doen. Dit vertaalde ook naar de merchandise-sectie waar een gigantische hoeveelheid verschillende stands stond. Ik heb hier dan ook gretig gezocht om mijn comic-collectie aan te vullen, maar ja, allemaal in het Duits (uiteraard). Desondanks was het goed toeven en was het gaaf om zo veel exclusieve spullen op een plek te zien.

Behind closed doors bij grote uitgevers, een beurs vol met nieuwe titels, kleurrijke personen bij de vleet en een gigantisch mooie stad die compleet in het teken staat van videogames. Een geweldige ervaring die ik niet had willen missen. Met Tim en Bart aan mijn zijde genoeg gezien, gedaan en genoeg handen geschud. Dan neem je het Duits en de soms matige organisatie wel graag voor lief en als het even kan dan ben ik er volgend jaar gewoon weer bij!