Pillars of Eternity 2: Deadfire
Pillars of Eternity 2: Deadfire komt op 3 april 2018 uit op pc, maar wat kunnen we precies verwachten van deze game? Kunnen we meer van hetzelfde verwachten na het succesvolle eerste deel? Hoe past het vervolg in het verhaal? De antwoorden voor deze vragen hebben we voor je op een rijtje gezet.
De term CRPG (Classic RPG) wordt vaak gebruikt wanneer het gaat over RPG’s uit de jaren negentig of begin jaren nul. Buiten dat de term op de esthetische richting slaat die deze games vaak gemeen hebben, duidt deze term ook op vrijheid, grote werelden en vaak turn-based combat. In maart 2015 besloot Obsidian Entertainment om de CRPG weer modern te maken met Pillars of Eternity. Met Pillars of Eternity 2: Deadfire willen ze deze trend voortzetten.
Op jacht naar een god
Pillars of Eternity 2: Deadfire is het directe vervolg van het eerste deel en speelt zich enige tijd na het eerste avontuur af. In de hoofdrol staat nog steeds The Watcher. Na het avontuur uit de eerste game zit je er goed bij. Je hebt een groot kasteel en de wereld van Eora lijkt vredig. Dit verandert echter wanneer Eothas, de god van licht en wedergeboorte, opstaat uit zijn vernomen dood en jouw kasteel met de grond gelijk maakt.
Alsof dit nog niet erg genoeg was, steelt de god ook nog een significante portie van jouw ziel, waarna hij de oceaan in loopt en in zijn pad vernietiging teweegbrengt. Het is dus tijd om je oude avonturierskledij opnieuw aan te trekken en Eothas te achtervolgen om je ziel terug te winnen. In de game volg je dus de oude god op de oceaan tot je terechtkomt in een archipelago genaamt Deadfire.
If it ain’t broke, don’t fix it
Heb je de eerste Pillar of Eternity-game gespeeld, dan hoef je niet veel nieuws te verwachten in het vervolg. Qua art style zijn de games identiek. Dat is prettig, aangezien de art style vanaf het begin al erg kleurrijk is met een mooie vormgeving. Ook in deze game wordt er gebruikgemaakt van isometrische camera.
De combat mechanics zijn ook in grove lijnen hetzelfde gebleven. Ook in deze game is er sprake van een real-time/turn-based hybride combatsysteem. Real-time omdat de combat aan een stuk doorloopt, met de optie om af en toe een pauze in te lassen om de situatie te analyseren. Toch zijn er ook turn-based elementen, omdat elke aanval en actie hun eigen lengte hebben, waardoor grotere spells bijvoorbeeld langer nodig hebben om gecast te worden dan een simpele zwaardaanval duurt.
Hoewel er aan de combat niks nieuws is toegevoegd vergeleken met de eerste Pillars of Eternity, geeft Obsidian Entertainment aan dat ze wat gaan sleutelen aan de visuele aspecten. Volgens hen vonden spelers het af en toe lastig om te volgen wat er precies gaande was door alle lichteffecten die geprojecteerd werden door de skills.
Exploratie en ontdekking
Ook in deze game krijgen de spelers weer een enorme wereld voorgeschoteld die zij naar hartelust kunnen onderzoeken en ontdekken. Zoals eerder vermeld bevinden de spelers zich in een archipelago. Hierdoor heb je als speler beschikking tot een schip, waarmee je de wilde zee kunt bevaren en van eiland naar eiland kunt hoppen.
Toch zijn de eilanden niet de enige locaties waar avontuur te beleven is. Er is namelijk een scala aan dingen die je kunnen overkomen in de zee, zoals het ontmoeten van minder vriendelijke piraten. Het is vervolgens aan jou om te bepalen hoe je hiermee omgaat. Ga je het gevecht aan, of probeer je de bloeddorst van de piraten te lessen met wat goud? Daarnaast kun je je schip ook upgraden en personaliseren. Denk hierbij aan het kopen van nieuwe zijlen of door jou gekozen kanonnen.
Deze keuzevrijheid is ook een thema in de rest van de game. Obsidian Entertainment heeft aangegeven dat elke quest meerdere oplossingen heeft, zodat spelers kunnen doen wat ze willen. Hierdoor kun je de game spelen als bloeddorstige bruut die alle problemen oplost met geweld of je kunt het tactischer aanpakken.
Als we de voorgaande game als maatstaf mogen gebruiken, ziet het ernaar uit dat Pillar of Eternity 2: Deadfire net zo’n groot succes wordt. Pc-gamers mogen vanaf 3 april al genieten van de game. Gamers die liever een PlayStation 4, Nintendo Switch of Xbox One gebruiken, moeten nog even wachten tot later dit jaar.