Phil Spencer spreekt over diversiteit van personages
Xbox-baas Phil Spencer heeft zich uitgelaten over de diversiteit onder de personages die je vindt in videogames. Hij vindt dat de industrie erop vooruit is gegaan, maar dat er nog steeds veel stappen ondernomen moeten worden om meer diversiteit te krijgen.
Tijdens een interview met het tijdschrift Edge ging het over backwards compatibility en collections zoals de Rare Replay game. Volgens Spencer zijn dat goede graadmeters om te zien hoe ver de industrie is gekomen, en wellicht hoe ver het nog heeft te gaan.
“Ik denk dat het cruciaal is om nieuwe spelers te laten zien hoe ver gaming door de jaren is gekomen. Door ze dat te laten ervaren. In het verleden had Xbox de meer traditionele video game elementen. Veel sporten, mannen met brede schouders en vooral veel geweren.”
Er werd Phil Spencer gevraagd hoe belangrijk het is om dat beeld te veranderen. Hoe hoog staat het bijvoorbeeld om hoofdrolspelers van verschillende afkomst en geslacht te hebben. Hij zei dat de industrie hard aan de weg timmert, maar dat er nog veel werk aan de winkel is.
“Wat mij opviel terwijl we de show op E3 deden, was het aantal verschillende personages in games. Dat was niet zo best dus we hebben nog wel wat werk te doen.”
Het is een onderwerp wat met name in de laatste jaren steeds vaker aangesneden wordt: de diversiteit van personages in games. Volgens veel critici bestaan de meeste personages nog steeds uit blanke mannen. Volgens hen kan de industrie niet groeien als de personages in games niet veelzijdiger worden. Door meer vrouwen of mensen van verschillende rassen in games te plaatsen (met name in de hoofdrol) zouden games een groter appeal krijgen.