Peter Moore: de games waren nog niet zo ver

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Peter Moore: de games waren nog niet zo ver

Tijdens de persconferentie van Electronic Arts werd er veel beloofd, maar weinig getoond. Volgens Peter Moore van EA is dat bewust gedaan omdat de games simpelweg nog niet zo ver waren.

Sinds de aankondiging van vorig jaar keken veel Star Wars-fans uit naar de E3 van dit jaar in de hoop meer te zien van het langverwachte vervolg op Star Wars Battlefront. Ze kwamen wederom van een koude kermis thuis: EA besloot niet meer te laten zien dan een korte behind-the-scenes video met wat teaser materiaal. Ook fans van Mass Effect werden teleurgesteld: meer dan een aankondiging dat er aan gewerkt werd kon er niet van af. Peter Moore van EA legde uit dat er weldegelijk dingen waren die getoond konden worden, maar dat ze liever ermee wilden wachten om zo een goede eerste indruk te maken en de fans niet jarenlang aan een lijntje te houden.

“Deze games zijn zo groot dat het steeds moeilijker wordt om alles goed te krijgen. Uitgevers krijgen regelmatig kritiek dat een game te snel is uitgebracht om de game zo snel mogelijk op de markt te krijgen, of omdat er een deadline gehaald moet worden die achteraf niet realistisch bleek. Ik ben nooit een voorstander geweest van games aankondigen en meteen een datum voor release te geven; het werkt gewoon niet. De games worden vaak uitgesteld of komen in slechte staat in de winkels te liggen. Wanneer we zeker weten dat we eraan kunnen voldoen, zullen we een releasedatum geven.”

Het is mooi om te zien dat EA van z’n fouten lijkt te hebben geleerd. Ze hebben veel kritiek gekregen op Battlefield 3 en met name Battlefield 4. Aan de andere kant lijkt het alsof meneer Moore ook uithaalt naar Ubisoft omdat het Franse bedrijf al zijn grote projecten meerder keren uit heeft moeten stellen.