PES 2016
Het is weer die periode van het jaar dat voetbalfanaten flink wat geduld moeten opbrengen voor het begin van het nieuwe seizoen. Gelukkig kunnen we ons behelpen met leuke transfer nieuwtjes, oefenwedstrijden en nog heel wat ander nieuws. In de digitale tak van het voetbal gaat het er niet heel anders aan toe op dit moment, want daar zijn we ons ook op aan het maken voor de nieuwe voetbalgames van het najaar. Ook dat is nog even wachten, maar gelukkig krijgen we daar ook het een en ander over te horen. De PES-serie bestaat dit jaar 20 jaar en het is dus tijd om vooruit te blikken op PES 2016.
We hoeven het niet onder stoelen of banken te steken dat PES het de afgelopen jaren moeilijk heeft gehad om tegen de heersende koning FIFA op te boksen. Dit jaar zou de franchise wel eens dichter in de voetsporen kunnen treden, aangezien FIFA buiten het vrouwenvoetbal en wat standaard uitspraken nog geen bijzondere aanpassingen heeft aangekondigd maar of dat genoeg is, is nog maar de vraag.
PES 2016 heeft de afgelopen E3 al een aantal belangrijke speerpunten van het nieuwste deel uit de doeken gedaan. Speerpunten waarvan ik aan de ene kant denk ‘cool’, maar aan de andere kant niet de zaken zijn waar PES zich op zou moeten focussen naar mijn mening. Allereerst zal PES 2016 een dynamisch weersysteem bevatten. Dit houdt in dat het weer in de loop van een wedstrijd verschillende vormen aan kan nemen en op die manier de wedstrijd kan beïnvloeden. Een heel tof concept waar ze eigenlijk groot gelijk in hebben als je erover nadenkt.
Om in zo’n wedstrijd te komen, moet je uiteraard voorafgaand door een menu heen. Een menu wat mij bij PES eigenlijk altijd heeft gestoord. De interface werkte niet intuïtief, was onoverzichtelijk en je was eigenlijk gewoon lijsten met subkopjes af aan het lezen. Dit lijkt in PES 2016 te zijn aangepakt. Alles lijkt een stuk visueler te zijn geworden in plaats van het tekstuele. Iets wat ik alleen maar kan toejuichen, aangezien ik vaak genoeg een schelwoordje eruit heb moeten gooien bij het maken van een opstelling in voorgaande delen.
Het aanpassen van de interface maakt ook gelijk weer de verschillende modi interessant, mat name de Master League, wat gelijk staat aan een manager modus. In zo’n modus is het altijd enorm van belang dat je overzicht hebt in je zaken, dat duidelijk is wat onder welke functie gedaan kan worden en dat je een totaal plaatje hebt van alles wat je moet weten. Verder schotelt Konami ons een gloednieuwe camera voor om de wedstrijd mee te volgen: de dynamic wide angle camera. Deze camera zoomt in en uit en kantelt afhankelijk van de positie van de bal.
Tot slot dan ook nog de eerste bekendmakingen van de aanpassingen met betrekking tot de gameplay. Keepers waren naar mijn mening al een rots in de branding in PES, maar blijkbaar een rots die voor de ontwikkelaars nog niet groot genoeg was. Keepers krijgen elk een eigen identiteit met meer uitgediepte statistieken die aan de keepers gehangen worden. Mochten de keepers hun identiteit nou te boven gaan en zelfs kunnen scoren, dan is er vanaf dit jaar de mogelijkheid om dat te vieren zoals jij wilt. Met PES 2016 worden ook eindelijk de eigen gekozen celebrations in PES 2016 geïmplementeerd.
Al met al denk ik dat PES 2016 weer goede stappen kan maken, al zijn het niet de stappen die vernieuwing aanbrengen in het footie-landschap. De boventoon bij PES zal nog altijd gevoerd worden door de geweldige animaties. Hoe d game dit jaar speelt en wat natuurlijk ook het belangrijkste is, is op dit moment nog een groot vraagteken. Toch is er licht aan het einde van de tunnel, want wij gaan de game checken op de gamescom en kunnen je dan wellicht meer vertellen over de feel van de game!