Persconferentie EA – EA weet zich te herstellen
Met enige vrees wisten we plaats te nemen bij EA, de persconferentie van E3 nog vers in het geheugen hebbende. Een persconferentie die ons toen niet wist te grijpen, die gewoon die ‘oempf’ niet had. We vreesde, geheel onterecht achteraf gebleken, gezien EA nogmaals aanlegde en voor de herkansing ging. Een schot op doel wat in dit geval wel trefzeker was. Nice save EA!
Traditiegetrouw opent de CEO van EA, Andrew Wilson, de persconferentie, garanderend dat we de hal weer met een goed gevoel gaan verlaten wanneer alles gepasseerd is. Zoals ook traditie is draait een goed gescripte reel op de achtergrond mee, alvast verklappend waar de conferentie de pijlen op richt. Veel van wat we al kennen, absoluut geen nieuws, maar toch belooft het wat te worden.
De aftrap wordt genomen met Need for Speed, waarbij men nog eens wil benadrukken hoe belangrijk customizing gaat worden. Men knoopt er zelfs een leuke actie aan vast: pimp een van de twee porsches via de twitterpagina @needforspeed, waarna uiteindelijk één van de designs ook echt uitgewerkt en in Las Vegas onthuld gaat worden. Ben je echt een mazzelaar, dan mag je er zelf een rondje in meerijden.
Het inmiddels beproefde combineren van real life footage met gameplay is wederom van de partij, waarin wordt gedemonstreerd dat grote namen in de racecultuur, waaronder Ken Block, een stevige stempel drukken in de game. Iedere grootheid manifesteert zich in een racestijl waaruit gekozen mag worden, van pro tot regelrechte lawbreaker. Het draait om de aandacht trekken van de juiste personen om je zo bij een van deze grootheden in het goede boekje te werken. Uiteraard volgt er weer een nieuwe, dampende trailer om dingen af te sluiten.
Van brullende motoren naar serene stilte in Mirror’s Edge: Catalyst, waarvan we enkele sfeerbeelden gepresenteerd krijgen, terwijl het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Het verhaal van Faith, een in het begin roekeloze jongedame die zich ontpopt tot een ware heldin. Nog voor we ‘ooh en aah’ hebben geroepen krijgen we pre alpha footage voorgeschoteld van een missie waarin de diversiteit van het leveldesign duidelijk naar voren komt. Soms duister, soms fel wit, maar altijd kleurrijk door gebruik van felle neonkleuren. Het belooft wat te worden, vooral voor de fans van het origineel.
Wie EA roept, roept ook Star Wars. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Star Wars: The Knights of the Old Republic ook passeert met Knights of the Fallen Empire, waarvan men kort een marketingpraatje houdt, gevolgd door in-game cinematics. Niet echt het hoogtepunt, maar het kan niet altijd feest zijn.
Ook The Sims is zo’n typisch uithangbord van EA dat niet kan en mag ontbreken in de line-up van vandaag. Rachel Franklin heeft een leuke verrassing voor de fans, een uitbreiding (kan niet anders) genaamd Get Together, waarin het samenzijn en dingen met elkaar ondernemen centraal staat. Niets legt beter uit wat hier de bedoeling van is dan een trailer, waarin we naderhand zien dat de uitbreiding in november van dit jaar nog te verkrijgen zal zijn.
En dan valt het een beetje dood op het podium, op een goede manier. Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 gaat komen, en hoe. Jeremy Vanhoozer heeft nieuws, veel nieuws te brengen over deze game, zoals nieuwe classes, modi en een pre-order bonus. Lijkt niet boeiend, maar toch weet het de zaal warm te krijgen. Want wat krijg je als je PvZ kruist met BioWare? Juist, Grass Effect, een dikke knipoog naar een andere dikke franchise van EA. Wanneer je nu pre-ordert krijg je een suit voor je imp, de Z7 Mech. Kijk, zo doe je dat dus!
Wat we vaak vergeten zijn de concepten waar nog niets over bekend is, of die gewoonweg nooit het daglicht zullen zien. Patrick Söderlund wil mensen toch graag op het hart drukken dat er veel meer achter de schermen gebeurt dan wij allemaal zien, door middel van concept-art. Veel herkenbare artwork passeert, maar ook enige onbekende beelden worden ons voorgeschoteld.
Het lievelingetje van velen sinds de E3, Yarny, pronkt hierna fier op het scherm. Martin Sahlin van de game Unravel neemt het voortouw, wederom nerveus. Hij vertelt over de enorme positieve ontvangst van de game en wil dan ook met trots wat nieuwe gameplay laten zien, die duidelijk live gespeeld wordt. Improviseren en overleven met de draad die je krijgt, dat is de missie. Dat dat niet zonder enig denkwerk gaat blijkt uit het feit dat zelfs de ontwikkelaar er even moeite mee heeft tijdens de demo. Ondanks het feit dat het pre alpha betreft ziet de game er schitterend uit.
Met de eindstreep in zicht kon het niet uitblijven, Star Wars Battlefront verschijnt in al zijn glorie op het scherm. Ik als Star Wars-fan gaf stiekem een gilletje die al snel omsloeg naar pure euforie. Een nieuwe modus, genaamd Fighter Squadron, wordt gedemonstreerd, waarin alles draait om dogfights. X-wings, tie-fighters, star destroyers en uiteraard de Millenium Falcon, ik werd stiekem een beetje ‘weak in the knees’. De trailer die volgde was de kers op de taart voor mij. May the Force be with me soon…very soon.
Last, but not least mag FIFA niet ontbreken, het klapstuk voor een hoop footies. David Rutter wil wat delen, iets waar mijn collega duidelijk blij mee was. FUT Draft 2016 keert terug, met enkele features waar velen naar hebben verzocht. De carreermode bevat namelijk weer Tournament en Player Training. Fans vragen, EA levert, volgens eigen zeggen. Gedurende een sfeervolle live action trailer wordt het concept nog eens duidelijk uitgelegd. FIFA is niet alleen voor ruige kerels, nee, vrouwenteams mogen ook meedoen, 12 teams welteverstaan. Er wordt helaas niet te lang bij stilgestaan gezien de verplichte reel van verbeterpunten belangrijker en interessanter blijkt. Als soort van laatste fluitsignaal wordt de melding gemaakt dat de Duitse Bundesliga weer netjes verwerkt wordt, gevolgd door een trailer.
En plotsklaps is het afgelopen. Geen laatste woorden van de CEO, maar wel een vriendelijk ‘tot ziens en veel plezier’ verschijnt in alle talen op het scherm. Een vreemd einde aan een goede persconferentie. Is er toch nog wat awkward te noemen aan EA. Sorry EA.