Pengame
Iedereen heeft het wel eens gedaan: doodelen, random dingetjes tekenen in een schrift, notitieblok of op een tafel. Het is met name populair bij scholieren tijdens de vele, lange en saaie lessen. Tenzij je een daadwerkelijk kunstenaar bent, gooide je hem daarna waarschijnlijk weg. Ontwikkelaar Rogue Relay besloot dit anders te doen en besloot deze tekeningen om te zetten in een game, namelijk Pengame. Een platformer die zich volledig in een met pen getekend wiskundeschrift lijkt af te spelen. Rogue Relay stond met Pengame op gamescom 2016 en hoewel we hem niet hebben kunnen spelen, bieden de beelden die we konden aanschouwen al genoeg om te zien wat voor soort game het gaat worden.
Pengame brengt spelers naar het notitieboek van een 16-jarige middelbare scholier. Tijdens lessen verveelde hij zich flink en hij besloot een wereld te tekenen in zijn schrift om zo deze verveling tegen te gaan. Op een dag maakt hij echter een enorme fout en tekent zijn lerares in het boek, die vervolgens een poging doet om de hele wereld die hij zo nauwkeurig geschapen heeft te vernietigen. De speler neemt de rol over van de protagonist Stickman. Hij is de uitverkorene om de corruptie van het schrift tegen te gaan.
Het meest opvallende aan deze game is toch met name het grafische stijltje. Het ziet er daadwerkelijk uit alsof je je in een met pen getekende wereld bevindt, waarbij op de achtergrond een constante aanwezigheid van ruitjes te zien is, bekend van de wiskundeschriften. Hoewel de game her en der wel wat kleur lijkt te bevatten, is deze meestal enkel voorzien van de kleur blauw of rood, de kleuren van de pennen waarmee de jongen ze getekend heeft. Toch lijkt het erop dat deze simplistische achtergrond niet saai wordt, doordat de omgevingen steeds weer van elkaar verschillen. Hierdoor merk je het gebrek aan kleur eigenlijk amper op.
De platformer voorziet Stickman van een flink wapenarsenaal waarmee hij de vijanden een kopje kleiner kan maken. Want niet alleen de leraar hoeft hij te vrezen, er zijn nog andere vijanden die een gevaar op kunnen leveren. Het lijkt erop dat de titel, wanneer hij uitkomt, een flinke diversiteit aan deze vijanden gaat bieden, gezien dat deze meer dan 50 verschillende soorten gaat bevatten. Naast de keuze aan wapens kan de speler ook Stickman volledig eigen maken door skills toe te wijzen zoals jij dat zelf wil. Allemaal elementen die zorgen voor een diversiteit in gameplay.
Het beste aan het personage Stickman is toch wel zijn karakter: je kunt duidelijk merken dat hij getekend is door een tiener gezien hij behoorlijk wat sassy commentaar weet te leveren. Het is hele droge humor, iets waar je van moet houden, maar als je dat doet, zit je met deze titel duidelijk helemaal goed. Opmerkingen als “fijn deze klif is smerig” of “oh nee ik stond in grafiet” lijken aan de orde van de dag en wanneer hij vindt dat een wapen niet genoeg geluid maakt, geen zorgen, dan voorziet hij deze toch zelf van een bijpassend geluidseffect.
Mocht je nou ontzettend hard je best gedaan hebben en de lerares is dan toch echt verslagen, dan hoef je nog niet te treuren. Ontwikkelaar Rogue Relay heeft de game van nog een aantal arcade modi voorzien waardoor je toch nog wat uurtjes zoet bent. Een aantal van deze modi zijn: Timeking of the Hill, Survival of the Fittest en Hell Tower Defense. Erg veel is er nog niet over deze modi bekend, maar de namen lijken in ieder geval al wat goeds te beloven.
Het is duidelijk dat Rogue Relay zich met deze titel met name richt op simpele, maar zeer vernieuwende grafische aspecten en daarnaast een flink mix humor erin weet te gooien. Als dan duidelijk wordt dat er diverse skills te gebruiken zijn en er een flinke lading aan wapens en vijanden is, lijkt het erop dat dit een game wordt waarmee liefhebbers zich flink kunnen vermaken. Helaas is er nog niks bekend over de releasedatum, maar dit is zeker een titel om goed in de gaten te houden.