Patent op minigames in laadscherm verlopen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Patent op minigames in laadscherm verlopen

Het patent op het toevoegen van minigames aan laadschermen verloopt vrijdag om middernacht. Het octrooi, dat in handen is van uitgever Namco, heeft andere uitgevers en ontwikkelaars ervan weerhouden kleine spelletjes toe te voegen aan loading screens in hun titels.

De site Gamasutra liet eerder in het jaar weten wat het patent precies inhoudt en wat voor gevolgen het heeft als het verloopt. De kans is aanwezig dat er binnenkort games op de markt komen met minigames in het laadscherm.

Namco heeft het patent in 1995 aangevraagd in de Verenigde Staten. Het fenomeen laadscherm was toen vrij nieuw vanwege de intrede van de cd-rom als gangbaar opslagmedium. Het lezen van een cd-rom duurde langer dan het laden van data van een cartridge, waardoor gamers tijdens een speelsessie regelmatig moesten wachten totdat het volgende level was geladen. Namco zag een gat in de markt en patenteerde minigames tijdens laadschermen. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de game Ridge Racer uit 1993 en andere titels van de uitgever.

Met het verlopen van het patent verliest Namco het alleenrecht op de minigames. Omdat op zowel de pc als op consoles nog steeds laadschermen zijn, is het goed mogelijk dat we binnenkort in die tussentijd een spelletje kunnen spelen. In theorie kunnen de games zaterdag al worden uitgebracht, al is dat onwaarschijnlijk. Ontwikkelaars en uitgevers mogen geen minigames in laadtijden ontwikkelen zolang het patent loopt, ook als ze van plan zijn de game na het verlopen van het octrooi uit te brengen. Het is goed mogelijk dat games die nu in ontwikkeling zijn en volgend jaar pas uitkomen wel minigames in de laadschermen hebben.