Patch Witcher 3 voor PS4 uitgebracht, Xbox One volgt
Ondanks de lovende kritieken en veelal positieve reviews lijkt het erop dat iedereen toch zo nu en dan kleine probleempjes ondervindt met de consoleversie van The Witcher 3. CD Projekt RED is dan ook met man en macht aan de slag gegaan om deze problemen te tackelen, wat resulteert in de eerste patch voor de game.
Bezitters van The Witcher 3 op de PlayStation 4 hebben het meeste geluk, sinds de patch als eerste op deze console wordt uitgebracht. De patch zou een hoop foutjes in de game moeten corrigeren, alsook zorgen voor een stabieler draaiende game en betere grafische prestaties. Zo zijn onder andere de veel besproken framerate-problemen en ‘shadow popping’ van planten in de immens grote wereld aangepakt en is het probleem van een oneindig laadscherm onder handen genomen. Ook aan wat kleinere details heeft de studio gewerkt.
Een ander punt waar enkele gamers zich aan wisten te ergeren was de grootte van het loot pop-up scherm in de User Interface, wat CD Projekt RED de keuze deed maken om deze wat te vergroten. Tot slot heeft men hier en daar wat tweaks uitgevoerd in diverse soundeffects en visuele verbeteringen aangebracht in enkele missies en het kaartspel gwent.
De bezitters van een Xbox One-versie dienen daarentegen nog heel eventjes geduld te hebben. De reden hiervoor is dat de patch momenteel in Microsoft’s certificatieproces zit, wat een kleine vertraging oplevert. Wanneer er geen onvoorziene problemen opduiken zal de patch zeer binnenkort ook op de Xbox One binnen te halen zijn. De patch zal overigens de game op de Xbox One voortaan op een vaste 30fps laten lopen, in tegenstelling tot de wisselende framerate waar The Witcher 3 op de Xbox nu onder lijkt te lijden. Diverse metingen hebben laten zien dat de game op momenten meer dan 30 frames haalt, maar op andere momenten er juist ver onder duikt, wat voor een stotterend beeld zorgt. Na de update zou dat dus ook verholpen moeten zijn