Pachter: ‘Project Morpheus VR is een heel slecht idee’
Michael Pachter voorspelt dat in tegenstelling tot de PlayStation 4, Sony’s Virtual-Reality headset geen succes zal worden. De afzetmarkt is volgens hem te klein en teveel bedrijven dingen mee om ervoor te zorgen dat er ook maar één partij winst maakt.
De Virtual-Reality-scene is sinds begin jaren ’90 niet meer zó populair geweest. Sterker nog, de markt dreigt binnenkort oververzadigd te worden, aldus de beruchte analist Michael Pachter. Hij zegt dat teveel bedrijven zich in de markt gaan mengen waardoor de winst (die toch al niet heel hoog ligt) over teveel spelers wordt verspreid. Daardoor zal uiteindelijk geen enkele partij winnen.
“Ik denk dat het een slecht idee is voor meerdere partijen om zich hierin te mengen, voornamelijk voor Sony. Ik heb geen probleem met de jongens achter de Oculus Rift, ze zijn maar klein en spreken tot een kleine markt. Maar als meer bedrijven zich ermee gaan bemoeien wordt het moeilijk om ook maar voor iemand winst te maken, wat de markt pijn zal doen.”
Hij ging verder door te zeggen dat de situatie te vergelijken is met hoe het er nu aan toegaat met Nintendo.
“Het wordt geen grote markt en er zal ook niet veel content zijn om de investering te verantwoorden. Als er geen content is, koopt niemand een headset en als niemand een headset koopt, zullen ontwikkelaars er geen content voor maken. De jongens van de Oculus Rift hebben mensen aangetrokken om zelf games voor het systeem te maken. Sony kan dat ook, maar als je nagaat hoe groot het “succes” was van hun 3D games op de PS3 lijkt me dat sterk. Het boeide niemand.”
Hij eindigde door te zeggen dat hij hoopte dat de Oculus Rift een miljoen exemplaren gaat verkopen, want dat zou een succes betekenen voor het team erachter, terwijl “maar” een miljoen exemplaren voor Sony een verlies zou betekenen.