Overwatch – Op de console aan de slag met de nieuwste game van Blizzard

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Overwatch – Op de console aan de slag met de nieuwste game van Blizzard

Vorige week waren Amador en ik te gast in het toen niet zo zonnige Amsterdam om een wél zonnige game te mogen spelen: Overwatch. We mochten van Blizzard langskomen in de Undercurrent, een prachtige eventlocatie over het IJ, om aan de slag te gaan met de nieuwste game, waarbij de schoenmaker op veel fronten zijn leest lijkt te verlaten. Buiten het feit dat Overwatch voor Blizzard de eerste nieuwe IP is in achttien(!) jaar, is het ook de game die niet alleen voor de pc verschijnt, maar ook de consoles, in de vorm van de Xbox One en PlayStation 4, aandoet. Weet de game-gigant het welbekende Nederlandse spreekwoord tegen te spreken?

Op die vraag kunnen we natuurlijk pas een definitief antwoord geven wanneer we op 24 mei allemaal met de game aan de slag kunnen. Wat we uiteraard wel doen, is het bespreken van hetgeen we hebben mogen ervaren onder het genot van een lekker muziekje, gekoelde drankjes, smakelijke hapjes en veel lekkers voor het oog. Wat we hebben mogen ervaren is Overwatch en wel de PlayStation 4-versie. Deze was voor het eerst speelbaar in de Benelux. de gesloten pc-bèta van Overwatch loopt natuurlijk wel al een tijdje en daar is dan ook al het een en ander over bekend, maar de consoleversie moest zichzelf nog bewijzen.

Overwatch_04

Nu is Blizzard altijd al een partij geweest die je kunt vertrouwen op het gebied van nieuwe games en strategieën en na de speelsessie van een goede drie uur kunnen we dit opnieuw beamen. Maar laten we bij het begin beginnen, wel zo makkelijk. Voor de mensen die het nog niet weten: met Overwatch betreedt Blizzard op veel fronten nieuw terrein. Overwatch is een team-based shooter die momenteel 21 heroes telt met elk unieke vaardigheden en rollen binnen het spel. Zo heb je aanvallende en verdedigende heroes, alsook de bekende support- en tank-rol. Toch voelen de rollen niet zo statisch aan, doordat de heroes elk zó uniek en dynamisch aanvoelen, dat er in elke rol wel een hero voor jou schuilt.

Dynamisch is dan ook het woord dat Overwatch het beste omschrijft. De game is snel, vloeiend, afwisselend en brengt heel veel plezier met zich mee. Zo variëren de heroes op alle fronten, zowel esthetisch als op het gebied van gameplay; je zult nooit het gevoel hebben dat twee heroes hetzelfde aanvoelen.

Om enkele voorbeelden te noemen kunnen we kijken naar Tracer, een snelle jongedame die meerdere keren kan dashen en de tijd kan terugspoelen. Haar ultieme vaardigheid is het plaatsen van een bom. Nu klinkt dit niet zo bijzonder, maar deze doet enorm veel schade en wanneer je deze combineert met de mogelijkheid om terug te gaan in de tijd, levert dat mooie plaatjes op. Hier staat wel tegenover dat ze weinig leven heeft en het moet doen met twee pistolen die niet al te grote magazijnen hebben.

Overwatch_01

Als je een hero als Tracer dan tegenover een hero genaamd Roadhog zet, dan kom je er al snel achter dat deze twee niet te vergelijken zijn. Roadhog, een kamper met een gasmasker en een bierpens voorzien van een varkenstatoeage, is namelijk slomer dan de gemiddelde slak. In plaats van het snel opzoeken van vijanden kiest hij ervoor om de vijanden naar hem toe te laten komen door middel van een ketting met een haak. Sta je oog in oog met deze torenhoge kamper, dan kan een klap of schot van zijn shotgun fataal zijn. Ook heeft hij veel leven en kan hij deze zelfs aanvullen door een vaardigheid.

Dit is slecht een klein voorbeeld van één vergelijking, maar de heroes in Overwatch gaan van een wandelende turret tot een sluwe sniper en van een werpster-gooiende ninja tot de verwezenlijking van de dood die met twee shotguns het speelplein onveilig maakt. Over het speelplein gesproken, Blizzard heeft gekozen voor vrolijke en sfeervolle omgevingen. Overwatch speelt zich af in de toekomst en hoewel er conflict is, is het wel een conflict in een wereld die kleurrijk en hoopgevend is. De potjes vinden plaats op locaties die geïnspireerd zijn op plekken over de hele wereld. Zo hebben wij rondgedoold over de settings in Hollywood, een industriegebied in Rusland en een vredestuin in Japan. Dit zijn slechts enkele van de maps die Blizzard ons voorschotelt in Overwatch.

Overwatch_map

Terug naar de bezigheid waarvoor we naar onze hoofdstad zijn afgereisd: Overwatch checken op de PlayStation 4! Blizzard is altijd een speler geweest die zijn producten op de pc uitbracht, met Diablo III als uitzondering. Met Overwatch voorziet Blizzard voor het eerst een game van een gelijktijdige release op pc en de huidige consoles. Een release die eerlijk gezegd wel wat vraagtekens met zich meenam.

Die vraagtekens beslaan niet de cliché kwesties als het gaat om de console versus pc-discussie, maar meer om het spelen van bepaalde heroes. De game ziet er namelijk op console even kleurrijk en strak uit als op de pc, terwijl de frame rate van 60 fps te allen tijde voorop zal blijven staan, aldus Blizzard. De heroes vormden dus echter de vraagtekens. Sommige heroes, noem bijvoorbeeld Tracer, vergen namelijk enorm veel snelheid. Niet alleen in-game, maar ook van de gebruiker achter de knoppen. Nu is over het algemeen bekend dat dit op de pc allemaal een stuk makkelijker en beter haalbaar is dan op de console. Mijn vrees was dus ook dat deze heroes niet fijn zouden spelen op de console, maar het tegendeel is bewezen.

Ook op de console komen alle heroes namelijk uitstekend uit de voeten en ben ik zelf, die een voorkeur dacht te hebben voor de pc-versie, aan het twijfelen geslagen. De button mapping op de controller voelt natuurlijk en intuïtief aan en als je de trucjes doorhebt, zijn de mooie plays een kwestie van oefening. De game speelde dus heerlijk op de console en Amador en ik hadden beide het gevoel dat we aan de slag waren geweest met iets dat tegen het uiteindelijke product aanzit. We hadden het fout, de build waar we mee aan de slag zijn geweest was een relatief oude build.

Overwatch_03

Een medewerker van Blizzard wist ons namelijk te vertellen dat ook deze game de volledige Blizzard-behandeling ondergaat waarin alles het beste moet zijn; iets wat wij alleen maar toejuichen. Verder gaat het echte werk voor Blizzard pas na de release beginnen, wanneer de community los gaat en ze de game relevant moeten houden met updates, content en hopelijk een hele hoop nieuwe heroes en maps!

Na de geweldig verzorgde ochtend was het helaas alweer tijd om met het bootje terug te gaan naar het vaste land. Na alles wat wij gezien hebben, zijn veel vraagtekens verdwenen, al blijft er een algemene vraag achter: Gaat Overwatch met drie modi genoeg variatie bieden? Dat is wat de tijd moet uitwijzen en waar we met z’n allen achter gaan komen op 24 mei wanneer de game in de schappen ligt. Je kunt ook al eerder met de game aan de slag. Er zit namelijk nog een open bèta aan te komen voor de game. Deze kent vroegtijdige besloten toegang op 3 en 4 mei wanneer je de game pre-ordert. Vervolgens is van 5 tot en met 9 mei de bèta te spelen voor iedereen op een platform naar keuze. Wij kunnen in elk geval niet wachten om weer met de 21 heroes van Overwatch aan de slag te gaan!