Overwatch – Klein maar fijn
Blizzard kennen we natuurlijk al een behoorlijke tijd en mag als een ware grootmacht beschouwd worden in de gamesindustrie. Titels als StarCraft, World of Warcraft en Diablo zijn games die op handen gedragen worden vanaf hun launch tot op de dag van vandaag. Daarbij werd niet veel van de bekende series afgeweken, maar met de release van Overwatch brengt de gigant daar anno 2016 verandering in. De nieuwste IP van Blizzard ligt nu in de schappen en is de daarmee de eerste nieuwe IP van Blizzard in 18 (!) jaar.
Met Overwatch slaat Blizzard niet alleen een nieuwe weg in vanwege het feit dat het een nieuwe IP is, maar Overwatch weet op veel meer fronten van de bekende Blizzard-paden af te stappen. Zo is het de eerste first-person shooter die het bedrijf op de markt zet. Ook weten we dat de Blizzard-games altijd de pc als hoofdplatform, al dan niet exclusief, hebben aangedaan. Ook hier wordt verandering in gebracht door Overwatch, dat voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One wereldwijd gelijktijdig is verschenen.
Overwatch is een lange tijd in gesloten bèta geweest en vlak voor de release natuurlijk nog in open bèta, die maar liefst gespeeld werd door 9,7 miljoen benieuwde gamers. De hype steeg tot ongekende hoogte, maar een kritiekpunt bleef terugkeren: Hoe lang blijft Overwatch leuk met deze hoeveelheid content?
Dat is ook de vraag die de review overkoepelt, aangezien de game exact is waar je kennis mee kon maken in de bèta. Maar laten we beginnen bij het begin. Overwatch is zoals eerder besproken de eerste first-person shooter van Blizzard. Het is echter niet standaard-shooter nummertje zoveel. Blizzard heeft opnieuw de welbekende strategie toegepast van het pakken van een bekend genre, dat polijsten, er een eigen smoel aan geven en tot in lengte van dagen ondersteunen. Dat laatste moet de tijd uiteraard uitwijzen, maar in het geven van een eigen smoel en polijsten is Blizzard meer dan geslaagd.
In Overwatch speel je niet met generieke soldaten, maar met Heroes; de Heroes van de organisatie genaamd Overwatch die in het verleden de vrede hebben moeten bewaren in de zogenaamde Omnicrisis, waarin de Omnics (robots) in conflict waren geraakt met de mensheid. Nu is de vrede hersteld, maar blijft de oorlog doorgaan en wel binnen het team van de Heroes. Dat kan uiteraard maar tot één ding leiden en dat zijn eindeloze potjes multiplayer!
De shooter telt op het moment van verschijnen 21 unieke Heroes, die variëren van een egyptische dame met een jetpack en een raketwerper, tot een kleine dwerg die met het grootste gemak een turret plaatst. Elke Hero komt op zijn eigen manier geweldig en uniek uit de verf wat de potjes zeer dynamisch maakt. Zo zul je rekening moeten houden met het counteren van bepaalde heroes, maar ook met de map en de objective die je speelt.
De maps zijn in twaalftal aanwezig en doen stuk voor stuk een ander land van de wereld aan. Daarbij bevinden we ons niet in het hier en nu, maar in de toekomst, die voor de verandering niet zo grauw is, maar ondanks de oorlog nog een vrolijke smoel heeft. Elke map is kleurrijk en uniek en ademt de sfeer van het land. De gamemode die je speelt is verbonden aan die maps. Er zijn vier soorten gamemodes: Assault, Escort, Hybride en Control. Op de Assault maps zal een team een bepaald punt proberen te veroveren, terwijl het andere team dit punt probeert te beschermen. Op de Escort maps is het zaak dat een team een voertuig van punt A naar punt B begeleid, waarbij het andere team dit probeert te voorkomen. De Hybride maps, zoals de naam al doet vermoeden, biedt een hybride van de eerdere twee modi. Zo is het vaak zaak om eerst een punt te veroveren om vervolgens vanaf dat punt een payload te begeleiden. In Control strijden beide teams om de verovering van één punt.
Er zijn dus al heel veel zaken om rekening mee te houden. De compositie van je team moet afgesteld worden op de compositie en vaardigheid van het andere team, maar ook op de map die je speelt én op de rol die je hebt op die map, in de vorm van de aanvallende of verdedigende partij.
Om je bij de teamcompositie te helpen, geeft Blizzard je wat tips en wat structuur in de Heroes. Zo zijn er aanvallende, verdedigende, tank en support Heroes. De grens tussen aanvallende en verdedigende Heroes is nogal vaag en ze kunnen dus ook makkelijk voor elkaars doeleinden gebruikt worden. Tanks en supports weten zich qua rol wel te onderscheiden, maar ze weten zich ook net als alle andere Heroes individueel van hun klasse-genoten te onderscheiden. Tanks en supports zijn dan ook sleutelspelers voor een team en door de ruime keuze en diversiteit zit er voor iedere speler wel een toffe Hero tussen om ook die beruchte rollen aan te willen nemen.
Als je dan eindelijk je teamcompositie voor elkaar hebt en je gaat spelen, dan komt alles in een magistraal geheel bij elkaar. Het gemak waarmee je de game oppakt is typisch Blizzard. Wat het vergt om tot de betere spelers te behoren is dan ook weer typisch Blizzard, want de Heroes bieden stuk voor stuk diepgang in de manier waarop ze elkaar kunnen counteren, ze met elkaar kunnen samenwerken en hoe ze de map het beste kunnen benutten. Dit alles speelt zich af op de maps die, zoals eerder besproken, de vibe van het betreffende land op alle fronten uitademt in een kleurrijke en cartooneske stijl, die er grafisch fenomenaal uitziet.
Toch kom je op een gegeven moment bij een cruciaal punt: hoe lang blijft dit leuk? Zoals je hierboven hebt kunnen lezen staat hetgene dat Overwatch biedt als een huis, maar het huis kan nogal aan de karige kant overkomen. Als jij iemand bent die zich focust op de gameplay en de eindeloze potjes multiplayer helemaal geweldig vindt, moet je Overwatch zeker niet missen. Het kan echter zo zijn dat jij speelt om nieuwe dingen te ontdekken of vrij te spelen. In dat geval zou de fun van Overwatch wel eens van korte duur kunnen zijn. Overwatch is namelijk een online multiplayer-shooter in zijn puurste vorm en de variatie wordt aangebracht door de cast van 21 Heroes.
Een progressiesysteem is er wel, maar met een grote kanttekening voor de gamers die op zoek zijn naar een game waar je kunt werken om sterker te worden. In Overwatch kun je namelijk wel levelen, maar dit doe je puur voor loot boxes. Hiervan krijg je er voor elk level dat je stijgt één en zo’n box bevat vier items variërend van skins, sprays, emblemen, voice-lines, emotes, overwinningsposes en intro’s. Allemaal cosmetisch dus. Deze loot boxes zijn ook door middel van microtransacties te verkrijgen, maar deze zijn volledig te rechtvaardigen, aangezien het gaat om cosmetische items.
Verder is er nog de weekly brawl, die je misschien wel kent van Hearthstone. Hierin speel je Overwatch, maar dan met een twist. Wekelijks kent deze modus namelijk nieuwe regels, die nieuwe tactieken en inzichten vergen. In de week van de launch was het bijvoorbeeld Arcade, waarin abilities sneller beschikbaar waren en iedereen twee keer zoveel leven had dan normaal.
Daarmee afsluitend heb je hetgeen wat Overwatch in zijn huidige vorm is: een dijk van een game die liefhebbers van de gameplay uren bezig weet te houden. Wil je echter progressie waar je naartoe kunt werken, dan biedt Overwatch misschien niet wat je zoekt met de wat karige modi. Echter is daar ook een oplossing voor, waarvoor we weer terugkomen bij de naam Blizzard. Op het previewevent wist iemand van Blizzard ons al te vertellen hoe de vork in de steel zit en waar Blizzard natuurlijk al jaren om bekend staat: Na de release van een game gaat voor hen het avontuur pas beginnen, door het onderhouden en fris houden van de game. Ze zullen dus ook over Overwatch sterk waken met het optimaliseren van de balans, het toevoegen van nieuwe Heroes en modi en uiteraard de Ranked modus waar we volgende maand al mee aan de slag kunnen. Overwatch gaat een mooie toekomst tegemoet!