Op ontdekkingsreis door de ruimte – Welke planeten zijn ons het meest bijgebleven?
Met de release van No Man’s Sky staan we aan het begin van een grote ontdekkingsreis door de ruimte. Gezien het universum van de ruimtegame bestaat uit meer dan 18 triljoen planeten, zullen we ongetwijfeld voet gaan zetten op veel werelden die tot de verbeelding spreken. In de loop der jaren hebben we dat natuurlijk ook in andere games gedaan. Welke planeten uit games zijn ons als redactie nu het meest bijgebleven?
Mijn eerste stappen op de planeet Pandora van het cartooneske Borderlands herinner ik mij nog erg goed. Het in eerste instantie dorre landschap spreekt natuurlijk niet echt direct tot de verbeelding en de grote aantrekkingskracht zit hem dan vooral in hetgeen er op de fictieve planeet te beleven valt. Zo is het leven op de planeet veelal vijandig in de vorm van gevaarlijke buitenaardse wezens en dat zorgt weer voor leuke missies en een avontuur dat uitnodigt telkens weer gespeeld te worden.
Naarmate je vordert in het spel zijn de omgevingen ook erg afwisselend. Van de graslanden van Highlands tot de rotsachtige formaties van de Dahl Headlands en al klappertandend van het koude Windshear Waste naar het duistere Jakobs Cove. Pandora heeft het allemaal te bieden. Deze veelzijdige planeet is mij toch wel het meest bijgebleven van al de planeten waar ik ooit mijn digitale voeten op heb gezet. Zelfs zodanig dat ik mij er zo nu en dan nog schuldig aan maak dat ik er naar terugkeer.
Op het eerste gezicht verschilt Sera niet ontzettend veel van onze eigen aardbol. Een menselijk ras bewandelt de aardkorst, heeft een uitgebreide beschaving opgebouwd en heeft net als wij aardlingen net zo vaak oorlog. Toch is er een klein verschil: onder die aardkorst leeft een tweede intelligent ras, maar die zijn niet zo blij met de Serans op de oppervlakte.
Net als onze eigen aardbol is Sera een planeet met verschillende omgevingen. Van stedelijke gebieden naar moerassige graslanden en woestijnachtige omgevingen, je komt ze in de games tegen. Als je echter een goed beeld van Sera wilt krijgen, moet je verder zoeken dan de games. De boekenreeks van Gears of War geeft je namelijk nog tonnen aan extra informatie, niet alleen over de spierbundels en hun verhalen, maar ook over deze mysterieuze planeet.
Ook ik wou een ode brengen aan Sera, maar dan vallen we behoorlijk in herhaling. Toch duurde het niet lang voor ik ineens aan een andere geweldige planeet dacht die misschien nog wel vetter is. Spira uit het tiende deel van de Final Fantasy-franchise is werkelijk beeldschoon en zelfs met de graphics van de PlayStation 2 kwam deze planeet goed uit de verf. Het mooie aan Spira is dat de omgevingen zo divers zijn. Van de permanente donderbuien in de Thunder Plains tot de besneeuwde bergtoppen van Gagazet, elk stukje planeet heeft zijn eigen charme.
Het gebied waar ik de meeste tijd heb doorgebracht bestaat uit de grote grasvlaktes waar je met je Chocobo lekker op verkenning kunt gaan naar de geheimen die verstopt zijn in Final Fantasy X. Na deel tien ging het qua omgevingen in de franchise heel hard bergafwaarts en dat maakt Spira het laatste lichtpuntje van de franchise. Misschien dat deeltje vijftien mij het tegendeel kan bewijzen en mij kan onderdompelen.
Tot voor kort had ik me nooit echt gewaagd aan de Ratchet & Clank-franchise en als iemand me dan gevraagd zou hebben naar Pokitaru, dan had ik diegene toch even twee keer aangekeken. Gelukkig was er begin dit jaar de rework van de originele Ratchet & Clank, waardoor ik maar al te blij mag zijn dat ik over Pokitaru rond heb mogen dwalen.
Mochten er ooit ruimtereizen voor consumenten mogelijk zijn, dan is een enkeltje Pokitaru voor mij voldoende. Het is er lekker tropisch, er is een gezellige robotbar en het barst er van de kleurrijke ruimtewezens. Ratchet en zijn kameraadje Clank zijn er toch allang geweest, dus heel gevaarlijk zal het er ook niet meer zijn. Voor die enkele telephatopus die nog door de zee zwemt, nemen we wel een Groovitron mee.
Mass Effect is een van de IP’s die mij echt hard in het verhaal wist te zuigen, deels doordat ik nogal een sci-fi liefhebber ben en deels door het huzarenstukje verhaalvertellen van BioWare. In Mass Effect 3 zijn de reapers op aarde aangekomen en zijn ze bezig met de mensheid vernietigen om de volgende cycle van 50.000 jaar in te luiden. Toen ik de game ging spelen, en begon rond te lopen in een door de reapers geteisterd Vancouver, liet dit bij mij een zeer diepe indruk achter, omdat het de mensheid voor mij in perspectief stelde. Het is soms moeilijk om te realiseren hoe vers, nieuw en klein wij als soort zijn in ons relatief korte bestaan op deze wereld en hoe fragiel ons bestaan is en Mass Effect wist dit bij mij goed over te brengen.
Het is nu eenmaal, al is de kans klein, mogelijk dat de mensheid in de toekomst echt voor zijn bestaan zal moeten vechten tegen soorten van andere werelden met niet zo’n goede bedoelingen. De aarde is mij het meest bijgebleven uit een game, omdat Mass Effect onderstreepte dat er altijd een andere partij ergens in het universum kan zijn die ons hier weg wil hebben en die ons in zo’n situatie zou kunnen brengen.
World of Warcraft loopt als een rode draad door mijn leven als gamer sinds ik voor het eerst de magische wereld van Azeroth betrad in 2005. De eerste avonturen namen mij van de besneeuwde hellingen van Dun Morogh waar de dwergen wonen naar de dichtbegroeide jungle van Stranglethorn Vale waar elk moment een trol of jungle panther je in de nek kan springen. Alle gebieden hebben hun eigen unieke kenmerken en verhaal, waardoor Azeroth één van de meest diverse virtuele planeten is waar ik ben geweest.
Op Azeroth heb ik een hoop meegemaakt, maar de wereld heeft zelf ook de nodige littekens opgelopen. In de uitbreiding Cataclysm kreeg Azeroth te maken met de allesvernietigende draak Death Wing, waarvan de sporen nog pijnlijk zichtbaar zijn op de planeet. Door alle gebeurtenissen is Azeroth zelf een soort personage in het Warcraft-universum geworden en volgens de laatste lore weten we pas het topje van een spreekwoordelijke ijsberg in Northrend van wat Azeroth nu precies is.
Dat zijn de favoriete planeten uit games van de redactie. Natuurlijk zijn er buiten de genoemde planeten nog genoeg andere planeten in games die een positieve indruk achter hebben gelaten. Welke planeet staat jou het meest bij?