Ontwikkelaar Rocket League weet hoe crossplay moet werken

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Ontwikkelaar Rocket League weet hoe crossplay moet werken

De ontwikkelaar van Rocket League, Psyonix, weet al precies hoe het crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One moet gaan inbouwen. Het enige wat nog nodig is, is dat de consolegiganten tot een akkoord komen, aldus de ontwikkelaar.

Er wordt de laatste tijd veel over crossplay gesproken: een functionaliteit waardoor games op verschillende platformen met elkaar kunnen worden gespeeld. In een interview met GameSpot geeft de vicepresident van Psyonix, Jeremy Dunham, aan dat het enige wat nog uitgewerkt moet worden de politieke kant van het verhaal is:

“Het enige ding wat we nog uit moeten zoeken is hoe we politiek gezien van iedereen staan en dan is het in volle vaart vooruit om de oplossing verder uit te werken, waar we eerder al aan zijn begonnen.

Technisch gezien werkt alles, we hebben het allemaal al uitgezocht, we hebben alleen nog wat tijd nodig om het allemaal op te starten. Momenteel zijn we er vooral gewoon heel enthousiast over. We willen gewoon zorgen dat het er komt.”

Wanneer crossplay tussen de consoles gaat komen, is echter nog maar de vraag. Hoewel Microsoft al heeft aangegeven dat andere netwerken met Xbox Live verbonden kunnen worden, was Sony minder happig. Ondanks dat de Japanse gigant dergelijke ideeën niet afschoot, is het nog niet direct van plan om de netwerken open te zetten.

Daarnaast geeft Dunham aan dat een dergelijke ontwikkeling niet alleen positief is voor gamers, maar dat het ook gezond is voor de games zelf. Op deze manier ontstaan er namelijk grotere groepen spelers, waardoor spelers minder snel geneigd zijn om af te haken.