Oculus Rift komt voorlopig niet naar Mac
In geen enkele van de aankondigingen rondom de VR-headset hoor je de namen Apple of Mac vallen. Met goede reden, volgens Oculus Rift-bedenker en -ontwikkelaar Palmer Lucky, want de apparaten van de hardwareproducent zijn simpelweg niet sterk genoeg.
Volgens Palmer Lucky heeft het te maken met het feit dat zelfs de duurste Mac’s niet volstaan. Mocht Apple in de toekomst de prioriteit leggen op betere GPU’s (grafische processoren), dan zou de Rift in de toekomst wel ondersteuning kunnen krijgen.
“Het ligt helemaal aan Apple. Als ze ooit een goede computer produceren, zullen wij ondersteuning bieden. Het komt erop neer dat Apple geen prioriteit geeft aan high-end GPU’s. Je kan een Mac Pro van 6.000 euro kopen met een AMD FirePro D700, en het zou nog steeds niet voldoen aan onze aanbevolen specificaties. Dus als ze meer prioriteit zouden geven aan high-end GPU’s, zoals ze in het verleden wel deden, zouden we maar al te graag ondersteuning bieden voor Macs. Maar momenteel is er gewoon geen enkele machine beschikbaar die dat ondersteunt.”
Maar niet alleen de Macs missen de kracht om de Rift te ondersteunen. Eerder dit jaar kwam chipfabrikant Nvidia met een rapport dat slechts 13 miljoen pc’s wereldwijd krachtig genoeg zijn om virtual reality te ondersteunen. Dat zou neerkomen op slechts 1 procent van alle pc’s wereldwijd.
Toch heeft Apple in het verleden al aangegeven dat het interesse heeft in virtual reality. Tijdens een omzetbriefing van het bedrijf gaf CEO Tim Cook al aan dat VR “ontzettend cool” is. Daarnaast gaan er geruchten dat Apple ook ondertussen één of meerdere onderzoekers heeft aangenomen die zich volledig richt(en) op VR.