Nosgoth – Schuif aan en drink wat bloed
‘Ziel zuigende actie’ is wat de cover van de Power Unlimited mij vertelde toen Legacy of Kain: Soul Reaver op de kaft stond van het april nummer in 1999. Het leek mij een geweldige game, al beschikte ik niet over een PlayStation. Toen ik de PC-versie in de winkel zag liggen twijfelde ik geen minuut en voor ik het wist zou de Legacy of Kain-serie tot mijn favorieten behoren. Dankzij het volwassen verhaal, de uitstekende voice-acting en de bijzondere gameplay-mix van Tomb Raider, Metroid en Zelda steeg de game boven de concurrentie uit. Nosgoth heeft niks van dit alles. Maar het bewijst dat het ook niet nodig is om een toffe game te creëren.
Meer dan tien jaar zijn verstreken sinds het laatste deel in de Legacy of Kain-serie is verschenen en meer dan dure DLC voor Lara Croft: Guardian of Light hebben de hoofdpersonen Raziel en Kain sindsdien niet mogen zijn. De serie is nu nieuw leven ingeblazen door Nosgoth; weg is de action-adventure gameplay, geleid door een intrigerend verhaal doordrenkt met historie en paradoxen. In plaats daarvan krijgen we een arena-stijl online-only third-person shooter die veel doet denken aan de multiplayer-modus van Aliens versus Predator. De game wordt gepubliceerd door Square Enix en gemaakt door Psyonix. De heren bij Psyonix hebben door de jaren heen veel ervaring opgedaan met het assisteren bij grote projecten zoals Gears of War, Mass Effect 3 en Bulletstorm, maar ze waren nooit zelf verantwoordelijk voor een project zo groot als dit.
Ik zal niet liegen: ik was één van de vele fans die niet zo blij was dat de switch naar iets laagdrempeligs als een shooter werd gemaakt. Ondanks dat schreef ik me in voor de alpha en toen ik eindelijk toegang had, was ik uitermate blij dat ik de game een eerlijke kans had gegeven. De game bestaat (voorlopig) alleen uit team deathmatches tussen de Humans en Vampires. Een match bestaat uit twee helften: een helft is afgelopen als één van de twee teams het benodigde aantal kills haalt of als de tijd is verlopen. In de tweede helft wisselen de teams van zijde (speelde je eerst met de Vampires, dan speel je daarna met de Humans en andersom) waarna aan het einde van beide helften de kills worden opgeteld. Het systeem is in mijn ogen een slimme aanpak: het dwingt spelers om te oefenen met beide kanten waardoor je bekend raakt met de voor- en nadelen die beide kanten hebben.
Zoals elke shooter het tegenwoordig beaamt, vind je ook in Nosgoth verschillende classes. Ten tijde van de alpha hebben beide zijdes elk drie classes. De Vampire-classes zijn elk gebaseerd op drie van de zes luitenants van Kain: Raziel, Dumah en Turel. De vierde Vampire-class is onlangs aangekondigd, dus te verwachten is dat alle zes de Vampire-clans aan bod komen. De Humans zullen niet achterblijven wat betekent dat de teller op twaalf zal komen. Onderling kun je je class nog aanpassen door perks en wapens te selecteren die te koop zijn in de shop. Om geld te verdienen moet je de game spelen, of met echt geld over de brug komen. De game hanteert het F2P-model, maar spelers die betalen hebben niet per definitie een voordeel. De uitrusting die te koop is, is een variatie op de normale gear. Sommigen zijn bijvoorbeeld sterker, maar hebben minder ammo en herladen langzamer. Het komt volledig neer op de individuele kracht van de speler en hoe goed je samenwerkt.
Het is te merken dat Psyonix zijn stinkende best heeft gedaan om de Humans en Vampires zoveel mogelijk te laten verschillen. De Vampires lijken in de eerste instantie benadeeld omdat ze allen zijn toegewezen op melee-combat. Maar zoals je zou verwachten hebben ze bovenmenselijke krachten om dat te compenseren. Terwijl je tegen muren opklimt en met gemak van dak tot dak springt voel je je een echte jager. Nadeel aan de Vampires is dat ze alleen kunnen genezen als ze bloed van een verslagen vijand drinken. Dus als je team geen kill weet te maken en je hebt nog maar weinig health, dan ben je een sitting duck. De Humans aan de andere kant gebruiken een mix van zowel lange- als korteafstandswapens. Ze kunnen minder incasseren en moeten het hebben van hun snelheid, hun wapens en gadgets, maar kunnen te allen tijden bij een healingstation herladen en genezen.
De balans tussen de twee kanten is wat funest is voor games zoals deze. Er moet veel verschil zijn tussen beide kanten en de classes onderling, maar nooit mag één kant sterker zijn dan de ander. Hoewel ik soms het idee had dat één kant sterker leek te zijn, bleek dat later een illusie. Waar het op neerkomt, is dat geen enkele kant een voordeel heeft en dat het volledig gaat over een gebalanceerde compositie van je team proberen te krijgen, goede communicatie te behouden en het beschermen van je ploeggenoten. Psyonix blijft de game ondersteunen, dus mocht er later iets voorkomen, kan het in no time uit de game gepatched worden.
Nosgoth is onlangs uit de closed alpha gegaan en in de closed beta gekomen. De game zal de komende jaren ondersteuning krijgen met nieuwe modes, classes, gear en maps. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten. De game voelt (uiteraard) nu nog een beetje karig aan, maar nu al is er genoeg om van te genieten. De game speelt goed, de maps en de verschillende classes zijn heerlijk divers en het grafische stijltje is perfect voor de game. Het is duidelijk dat de makers weten wat ze doen en de game verdient het om populair te worden. Het eindresultaat is nog ver verwijderd, maar spelers kunnen zich nog steeds inschrijven om kans te maken op deelname. Mijn advies? De game is gratis, de game is leuk. Schuif aan en drink wat bloed!