Northgard – Werkt als een dieseltje
Wat krijg je als je Age of Empires, The Settlers en Vikingen in een blender stopt? Een vraag waar je waarschijnlijk nooit over hebt nagedacht, maar na een paar uurtjes Northgard heb je wel het antwoord op die vraag. Vorige week is de game in early access gegaan en hoewel er nog heel veel onderdelen missen, zijn de eerste uurtjes toch bevredigend.
Northgard wordt ontwikkeld door Shiro Games. Deze studio heeft naast Evoland en Evoland 2 nog vrij weinig op haar cv staan. Ondanks het prille bestaan van de studio en Northgard, loopt de RTS wel als een malle op Steam met op een gegeven moment zelfs een plek in de top 5 meest verkochte games op het platform. Tussen de grote blockbusters als For Honor, Fallout 4 en GTA V staat Northgard dus zijn mannetje en de potentie spat van de game af.
Een trage start
De early access bestaat nu alleen nog uit de singleplayer, waarin jij het tegen drie andere AI-tegenstanders opneemt. Voordat je begint, mag je eerst kiezen met welke voordelen je het spel wilt starten door een clan uit te zoeken. Dit kan betekenen dat je de game start met extra grondstoffen, dat je al een paar huisjes hebt staan voor dorpelingen of dat je al een aantal vaklieden tot je beschikking hebt. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is het doel heel simpel. Bouw een dorp, knal er een beschaving in en probeer uiteindelijk de beste van de vier spelers te worden.
Northgard is wel een RTS die jouw geduld test in het eerste half uur, want het duurt wel iets te lang voordat je lekker de map kan verkennen. De burgers zijn niet zelf te maken, maar verschijnen één voor één binnen een bepaalde tijd. Aangezien je deze mensen nodig hebt om de rest van je troepen te maken, is het begin vooral wachten totdat je genoeg burgers hebt om flink aan het dorp te timmeren en flinke voorraden in te slaan om je dorp van de grond te krijgen.
Iedereen zijn eigen plekje
De gewone burger staat centraal in Northgard, want die kan je opleiden tot een bepaald beroep. Voor elk beroep is er een specifiek gebouw die je in je dorp moet hebben. Houthakkers stuur je naar een cabin, scouts krijgen een opleiding en krijgers moeten naar de kazerne om te trainen. Het fijne aan deze game is dat deze personen direct aan de slag gaan met hun ding. Zo ben je minder tijd kwijt om een verdwaalde houthakker naar een boom te leiden, omdat hij geen instructies heeft gekregen. Die Vikingen zijn zo dom nog niet.
Terwijl je ervoor zorgt dat je genoeg resources hebt om de bevolking in leven te houden, is het mogelijk scouts eropuit te sturen om te zoeken naar nieuwe stukken land. Deze zijn in te nemen door een flinke zak resources of geld uit te geven, mits er nog geen andere Viking-stam zit. Anders wordt het knokken en dat is vooral in het begin van de game riskant. Elk stuk land heeft zo zijn eigen voordelen. Sommige hebben veel van een bepaalde resource, terwijl andere een kustlijn hebben, waardoor je schepen op reis kan sturen om loot te vinden.
De natuur is je vriend en vijand
Hoewel de game nog ontzettend klein aanvoelt, is het geheel wel gevuld met hele goede details. Vooral de invloed van seizoenen is ontzettend tof uitgewerkt. In de winter valt er geen eten te oogsten en knal je zoveel hout op het vuur dat de voorraad slinkt. Extra houthakkers zijn dan geen overbodige luxe. Het is dus zaak dat je de rest van het jaar rekening houdt met de koude Scandinavische winters.
De zomer daarentegen is perfect voor een goede rooftocht bij andere Viking-stammen. Lekker zonnetje, een koele bries door je lange baard en prima zicht om een bijl bij je vijand in zijn hoofd te verstoppen. Echter loop je wel het risico dat het leger van je vijand minstens zo sterk is door het zomerweer. Het valt dan ook moeilijk in te schatten wanneer je het best oorlog kan voeren. Een goede planning is echt van levensbelang in Northgard.
Je systeem heeft het zwaar
Gameplay-technisch is Northgard heel goed op weg, maar er is één groot technisch punt wat aangepakt moet worden. De game draait ontzettend zwaar en zelfs mijn systeem, die makkelijk de recommended specs behaalt, loopt te stotteren met de framerate. Als ik alles op low zet, draait de game tussen de 30 en 50 FPS. Er valt dus flink wat te optimaliseren en aangezien de game nog een aantal flinke opties krijgt met een storymode en multiplayer, lijkt het niet meer dan noodzakelijk dat op technisch vlak de puntjes op de i moeten worden gezet.
De eerste signalen van Northgard zijn ontzettend positief. De gameplay is simpel, maar tegelijkertijd ook heel diep. De game zorgt ervoor dat je zorgvuldige keuzes moet maken om niet af te gaan als een gieter tegen je tegenstanders. Technisch valt er nog veel te winnen, maar aangezien de game nog in early access zit, is er nog genoeg tijd om van Northgard een RTS-topper te maken.