Noren leren over dilemma’s met The Walking Dead

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Noren leren over dilemma’s met The Walking Dead

In plaats van het verbieden van games in de klas, gebruikt een middelbare school in Noorwegen games juist als lesmateriaal. Scholieren in de westelijke stad Bergen spelen de game The Walking Dead om te leren over ethische dilemma’s. De gamer wordt in de zombiegame regelmatig voor het blok gezet. Zij moeten bijvoorbeeld een keuze maken tussen het doden of laten leven van een character. Volgens docent Tobias Staaby sluit de game perfect aan bij het curriculum, berichtte de Noorse zender NRK.

Staaby laat zijn leerlingen uitgebreid discussiëren over de morele kwesties die in de game naar voren komen. Dat zijn vooral situaties die in het echte leven niet naar voren komen, maar – de zombies uitgezonderd – wel een realistisch beeld scheppen van ethische besluiten die mensen moeten nemen. De school gebruikt de game nu al twee weken als lesstof en volgens de docent zijn de leerlingen daardoor veel gemotiveerder en meer betrokken bij de les dan voorheen. Ook de scholieren zelf zijn er over te spreken. Door de interactieve lessen zeggen zij beter te onthouden wat er in de les is besproken.

Docent Staaby hoopt dat er over 5 jaar veel meer mensen zijn die op deze manier kunnen worden onderwezen. Ongetwijfeld zouden er ook veel gamers in Nederland zo’n les niet als straf ervaren.

Mocht je Noors nou niet zo geweldig zijn, vergeet dan vooral niet de ondertiteling aan te zetten.