No Man’s Sky onder de loep bij Britse advertentie-autoriteiten

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
No Man’s Sky onder de loep bij Britse advertentie-autoriteiten

De Britse Advertising Standards Association (ASA) heeft bevestigd dat het een onderzoek is gestart naar de promotie van No Man’s Sky. Na het uitkomen van No Man’s Sky kreeg de ASA veel klachten binnen, wat voor hen aanleiding was om een onderzoek te starten.

Een gebruiker op Reddit kondigde aan dat de ASA zijn klachten over No Man’s Sky ter harte heeft genomen en een onderzoek is gestart naar de game. ASA zou volgens de Reddit-gebruiker onder andere kijken of het beeld dat verspreid is niet mooier is dan de game zelf, naar de promotie van niet aanwezige grote space battles en naar het afwijkende gedrag en grootte van het leven op de planeten in trailers. Overigens is niet alleen Hello Games doelwit van het onderzoek, ook Valve wordt verantwoordelijk gehouden door de ASA. Hoewel de ASA niet wilde ingaan op de inhoud van het onderzoek, bevestigde de instantie wel tegenover Polygon dat het inderdaad bezig is met een onderzoek.

De ASA is een onafhankelijk instituut dat radio- en tv-reclames controleert voor ze de lucht in gaan. Helaas kan de ASA niet elke reclame controleren en veel online marketing zoals die van No Man’s Sky wordt niet van tevoren gecontroleerd. Mocht er uit het onderzoek dat nu gestart is blijken dat No Man’s Sky inderdaad de Britse standaarden voor reclame-uitingen heeft geschonden, dan wordt ze gevraagd om deze aan te passen. Mochten ze dit niet doen, dan komen ze op een soort zwarte lijst van de ASA.

De ASA heeft alleen invloed op reclame-uitingen in Groot Brittannië, hun uitspraak heeft geen invloed op de reclame van No Man’s Sky in andere landen.