No Man’s Sky Foundation Update – Nieuwe basis voor een verloren game?

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
No Man’s Sky Foundation Update – Nieuwe basis voor een verloren game?

De radiostilte vanuit Hello Games is voorbij en wel met een een content-update. De Foundation Update is de eerste stap om No Man’s Sky beter te maken na de stortvloed aan negatieve kritieken die de game bij de launch ontving. Is 1.1 een goede basis voor de toekomst van NMS of is de game voorgoed verloren?


Nog geen hele dag na de release van No Man’s Sky eerder dit jaar stond een heel groot deel van de kopieën al weer op Marktplaats: men was niet blij. No Man’s Sky maakte de hoge verwachtingen niet waar en de ontwikkelaars gingen twee maanden ondergronds. Begin vorige week kwam er opeens weer een zwak signaal uit een ver sterrenstelsel, met het bericht dat No Man’s Sky een nieuwe update krijgt en dat dit slechts het begin is van wat komen gaat.

Geen 2.0

Er zit een behoorlijke bak nieuwe content in de Foundation Update, maar Hello Games noemt de update geen 2.0. Het kan zijn dat ze met 1.1 de verwachtingen dit keer wat willen temperen, of het is inderdaad maar een kleine update vergeleken met wat er nog komen gaat. 1.1 is namelijk slechts het begin van wat er nog aan nieuwe content naar NMS komt als we de ontwikkelaar mogen geloven. Geen 2.0 dus, maar wel gameplay die NMS wezenlijk verandert. Het feit dat je op een leeg en onpersoonlijke universum nu wel je eigen stempel kunt drukken, moet een hoop mensen aanspreken.

freighter-1

De grootste verandering is de mogelijkheid van het bouwen van een basis. Het is nu mogelijk je eigen stempel te drukken op het voorheen statische universum van No Man’s Sky. Een vaste plek waar je nieuwe progressie kunt maken en een planeetje die je echt je thuisbasis kunt noemen. Voor het bouwen van een basis moet je op een planeet zijn waar überhaupt enig leven mogelijk is. De game reikt je meestal binnen een paar minuten een locatie aan waar een bewoonbare basis te vinden is, anders kun je deze zelf proberen te vinden met een scanner. Deze scanner kun je net als een save point zelf op een planeet neerzetten, ongeacht of je bij een basis bent. Ook leuk is de mogelijkheid om een communicator achter te laten met een bericht voor andere spelers. Al is de kans nog steeds nihil dat ze precies die plek tegenkomen natuurlijk.

Modelbouw

Wanneer je een van de door het algoritme bepaalde locaties gevonden hebt, kan het bouwen beginnen. Met grondstoffen kun je verschillende modules aan de basiscilinder plakken. Het uiterlijk van de gebouwen heeft wat weg van de Mars-missie concepten en het bouwen zelf werkt op zeer vergelijkbare wijze als in Fallout 4. Extra kamers, gangen, een landingsplaats en meerdere verdiepingen zijn slechts het begin van een redelijk uitgebreid bouwmenu. Je plaatst de verschillende elementen met een simpel snel-menu in de omgeving van je basis. De structuren kun je alleen aan elkaar verbinden, waarbij de basismodule meestal centraal ligt.

De eerste elementen voor het bouwen van een basis zijn meteen beschikbaar mits je het nodige ijzer meebrengt in je kleine ruimteschip. Om echt wat van je nieuwe thuisplaneet te maken, moet je echter mensen inhuren. In nabijgelegen ruimtestations hangen van de drie verschillende rassen specialisten rond die je helpen bij het uitbreiden van je basis. De architect gaat je uiteraard helpen bij het verder ontwikkelen van je basis, waar een techneut je helpt bij het maken van nieuwe wapens.

base-building-1d

Mocht je in de initiële versie van No Man’s Sky zijn afgehaakt omdat verzamelen van grondstoffen en algehele progressie te langzaam gingen, dan ga je misschien dezelfde problemen tegenkomen in 1.1. De eerste paar modules zijn niet duur om te bouwen, maar zeker voor bepaalde uitbreidingen als een eigen kwekerij heb je specifieke bouwstenen nodig. Gelukkig is er nog een grote toevoeging in 1.1 die het verschepen van grondstoffen iets makkelijker maakt.

Freighter Simulator

Ze zwierven al door het heelal rond, maar er is nu daadwerkelijk interactie mogelijk met de gigantische vrachtschepen in NMS. Ten eerste kun je nu landen aan boord van freighters. Handig om midden in de ruimte te saven of te vluchten voor de nieuwe rondvliegende piraten.

Daarnaast kun je een praatje maken met de kapitein van deze schepen der schepen en net als bij alle andere ruimteschipbezitters is alles te koop. Wanneer je dus een wat meer gefortuneerde ruimtereiziger bent, dan kun je een van deze schepen in dienst nemen (prijzen lijken te beginnen bij 7 miljoen credits). Wanneer je de zak met geld hebt overhandigd, staat de commandant van het schip tot jouw dienst en kun je de freighter vanuit het hele heelal oproepen. Handig wanneer je na vijf minuten minen je tassen weer eens vol hebt zitten. Nu kun je het zooitje plutonium gewoon naar je vrachtschip sturen.

freighter-battle-1920

Hello Games maakt een extra goed beurt met 1.1 door de twee grootste vernieuwingen te combineren. Je kunt namelijk als vrachtschipeigenaar een basis bouwen in het mega schip. Handig voor als je liever onderweg bent, maar wel te allen tijde bij je eigen space-plantage wilt kunnen. Het maakt het feit dat je de logge gevaartes niet zelf mag besturen een beetje goed.

Verdict

Leuk al deze toevoegingen, maar de vraag is natuurlijk of je de hyperdrive weer op moet laden voor deze update en weer plezier uit No Man’s Sky kunt halen. De basis van No Man’s Sky is onveranderd en wanneer je de game bij aanschaf na een dag in een hoek hebt gegooid uit teleurstelling, dan gaat deze update daar geen verandering in brengen. Mocht je echter pas na een uur of 10 je ruimteschip uit verveling hebben achtergelaten, dan kan deze uitbreiding misschien wel het verschil maken. No Man’s Sky maakt met de Foundation Update de hype zeker niet opeens wel waar, maar brengt voor de enkele fans die er nog over zijn een hele mooie reden om de verschillende sterrenstelsels eigen te maken.