Nintendo verscheepte 24 miljoen amiibo in 2015
De amiibo lijken voor Nintendo de gans met het gouden ei. In het afgelopen jaar heeft Nintendo meer dan 24 miljoen amiibo-figuurtjes verscheept en nog eens bijna 29 miljoen amiibo-kaarten. Volgens Nintendo-president Kimishima dragen ze zelfs bij aan de verkoop van hardware.
Wat in het begin wellicht leek als een makkelijke inhaker van Nintendo op de monopolie die Activision had met Skylanders, lijkt nu de markt te domineren. De amiibo van Nintendo zijn in het verleden al populair gebleken, maar in 2015 beleefden de figuurtjes een explosieve groei ten opzichte van het jaar daarvoor. Waar Nintendo vanaf juni 2014 tot en met maart 2015 ‘maar’ 10,5 miljoen amiibo wist te verschepen, is dat in diezelfde periode een jaar later uitgegroeid tot 24,7 miljoen. Daarbij komt ook nog dat de amiibo-kaarten sindsdien uit zijn gekomen en ook garant hebben gestaan voor 28,9 miljoen verscheepte exemplaren.
Nintendo-president Tatsumi Kimishima is blij met het goede nieuws en zegt dat de verkoop van de amiibo zelfs de verkoop van Nintendo’s hardware weet te stimuleren.
Door een continue en duidelijke aanwezigheid van Nintendo-personages in de winkels, denken wij dat het amiibo-platform andere Nintendo-platformen positief beïnvloedt.
Een grafiek laat zien dat de drie meest populaire amiibo in de V.S. Link, Pikachu en Zelda zijn. Ze zijn door Nintendo gekenmerkt als “evergreen”, omdat ze constant goed verkopen.
Een kleine kanttekening moet natuurlijk wel gemaakt worden dat het hier gaat om verscheepte exemplaren en niet verkochte exemplaren. Aan de andere kant zou Nintendo nooit zoveel verschepen als er geen vraag naar de merchandise zou zijn.