Nintendo ontslaat Chris Pranger na uitspraken in podcast
Dat je niet zomaar alles kunt zeggen zonder daar de consequenties van te ondervinden, daar is Nintendo’s Chris Pranger na een podcast zelf achtergekomen. Uitspraken die Pranger deed in een podcast van Part-Time Games schoten bij Nintendo behoorlijk in het verkeerde keelgat, waarna zijn ontslag direct volgde. “Het is mijn eigen schuld”, aldus Pranger.
Het overkomt iedereen wel eens dat je gedurende een luchtig gesprek dingen zegt waarvan je achteraf jezelf afvraagt of het wel zo handig was. Zo ook inmiddels voormalig Nintendo-medewerker Chris Pranger, die tijdens een podcast uitspraken deed over Nintendo’s bedrijfscultuur en zakelijke aanpak omtrent lokaliseren van Japanse games, een gevoelig onderwerp om je mening over te ventileren. Het is dan ook een uitspraak in het bijzonder die de genadeklap vormde voor Pranger.
“Mensen denken vanzelfsprekend dat ze gelijk hebben; wat zij leuk of niet leuk vinden is de norm. Waarom zou dat niet zo zijn? Het klassieke, ‘Waarom haten jullie geld?’ ‘Waarom haten jullie geld Nintendo?’ Maar dan is het van, waar hebben jullie het over?
Tja, we willen wel geld, daarom weten we dat het een nutteloze verspilling is wanneer we trachten te lokaliseren in de huidige markt. Ik bedoel, kijk naar jezelf, jullie vormen gewoon geen groep die groot genoeg is.”
In principe heeft Pranger een punt, alleen is het de manier waarop hij het brengt waar Nintendo niet over te spreken is. Veel Nintendo-gamers hebben zo nu en dan hun vraagtekens gezet bij het niet verschijnen van een game in hun regio, vergetende dat Nintendo een bedrijf is waar geld verdiend moet worden. Het lokaliseren van een game kost behoorlijk wat geld, geld dat ook weer terugverdiend moet worden. Wanneer het kosten-baten plaatje niet gunstig is, is het best logisch dat een Japanse game niet gelokaliseerd wordt. De enige recente grote game waar men dat wel bij getracht heeft is Xenoblade Chronicles, die volgens Pranger ook geen geldbom blijkt te zijn.
“De game is alleen door ‘geluk’ naar de VS gekomen en zou ‘gegarandeerd niet genoeg exemplaren verkopen’ om de kosten van lokalisatie te rechtvaardigen. Nintendo Europa heeft ‘de klap gevangen’ en voor de kosten mogen opdraaien.
Mensen vinden het nooit leuk om te horen dat hun fanbase niet groot genoeg is om het kostenplaatje van wat ze willen te rechtvaardigen.”