Nintendo fixt een typo in The Legend of Zelda na 29 jaar

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Nintendo fixt een typo in The Legend of Zelda na 29 jaar

Wanneer er bij ons een typ- of spellingfout wordt ontdekt door de redactie of een oplettende lezer, gaan meteen alle alarmbellen af, maar bij Nintendo blijven ze daar heel relaxed onder. Zo relaxed dat ze er gewoon 29 jaar over doen om een typfout recht te zetten in The Legend of Zelda.

Oplettende spelers was het een doorn in het oog: in de hint die een oude man geeft in de Engelse versie van de game, staat er ‘Penninsula’ in plaats van ‘Peninsula’. Een foutje wat er natuurlijk in kan sluipen en bij de eerste edities dan niet meer gefixt kon worden, want first day-patches bestonden nog niet in 1987. Toch had Nintendo genoeg kansen om in latere uitgaven de fout eruit te halen. Toen ze de game voor de 3DS uitbrachten bijvoorbeeld, of de Wii U Virtual Console.

Clyde Mandelin ontdekte in de versie van The Legend of Zelda op de Mini-NES dat de typo rechtgezet is. Op Twitter plaatste hij een screenshot van de oude situatie met een ‘n’ teveel en de nieuwe situatie, waar Peninsula wel correct is geschreven. Dat Mandelin deze fout ontdekte, is niet zo vreemd, voor zijn boek Legends of Localization Book 1: The Legend of Zelda zocht hij alle verschillen tussen de Japanse en Engelse versie uit en kent hij deze van voor tot achter.

Lees ook onze Afgestoft van The Legend of Zelda, waarin Rebecca terug gaat naar 1987 om te kijken hoe Zelda er toen bijliep.