Naughty Dog was bang voor ’te hoge ambities’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Naughty Dog was bang voor ’te hoge ambities’

Vandaag is voor velen de dag waar al tijden op gewacht is, namelijk de officiële launchdag van Uncharted 4: A Thief’s End. Na jaren van ontwikkeling en het enkele keren uitstellen van de game is het slotakkoord in Nathan Drakes avontuur een feit. De eerste indrukken liegen er niet om en lijken de lat bijzonder hoog te leggen. Zelfs de ontwikkelaar was even bang dat ze de lat te hoog legden voor zichzelf.

Veel ontwikkelaars hebben altijd een nobel streven om het beste te produceren dat het team kan leveren, zo ook Naughty Dog. Nu is de studio gewend om topkwaliteit te leveren, maar dat neemt niet weg dat zelfs zo’n studio zichzelf niet af en toe voorbij streeft. In het geval van Uncharted 4: A Thief’s End was de ontwikkelaar namelijk bang dat hun ambities met de game ze duur zouden komen te staan.

Via een blogpost lieten de directors Neil Druckmann en Bruce Straley weten gedurende de ontwikkeling van de game soms hun twijfels te hebben over hun ambities en of deze wel haalbaar waren. Volgens hen waren ze dan ook regelmatig bang “het niet te gaan halen” en “bang te zijn dat hun ambities hen de kop zouden kosten”. Vooral het feit dat Uncharted 4 het allerlaatste deel in het epos vormt, legde behoorlijk wat druk op het team. Hierdoor beziet Naughty Dog Uncharted 4 dan ook als de moeilijkste game om te maken.

Onze ambitie was hoog, de omvang was gigantisch, maar een compromis was geen optie gezien we wisten dat dit onze laatste Uncharted zou worden. Iedereen in dit team heeft alles gegeven omdat we van de personages houden.

Uiteindelijk is het Naughy Dog toch gelukt om hun ambities te vervullen, iets waar men dan ook gepast trots op is.

Als we nu terugkijken zijn we sprakeloos. We wisten dat individuele delen schitterend waren, maar zien hoe deze delen bij elkaar dit schitterende product vormen, vult ons met dankbaarheid en trots. We zijn trots op het afscheid dat we de personages meegeven en we kunnen niet trotser zijn op het team dat het gemaakt heeft.

Uncharted 4: A Thief’s End is vanaf vandaag verkrijgbaar, exclusief voor de PlayStation 4. Wat wij van dit slotstuk in Nathan Drakes avontuur vinden, lees je binnenkort in onze review.