Multiplayer-mods voor Singleplayergames

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Multiplayer-mods voor Singleplayergames

Door Hyrule banjeren is de favoriete bezigheid van zo ongeveer elke rpg-fan met een Switch of Wii U op dit moment en het enige nadeel aan Breath of the Wild lijkt is dat het aardig eenzaam kan worden. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en deze drift om samen te zijn, heeft de modding community er wederom toe bewogen een nieuwe multiplayer-mod aan de lange lijst toe te voegen. We zetten de hoogstandjes en gefaalde multiplayer-modprojecten voor je op een rij.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild krijgt mogelijk een multiplayer-mod, waardoor de harten van de Zelda-fans eerder deze week toch een klein sprongetje maakten. Het vooruitzicht dat het singleplayeravontuur op termijn met een vriend of vriendin gespeeld kan worden, deed het internet spreekwoordelijk ontploffen. Het is niet de eerste multiplayer-mod die stof doet opwaaien. Sterker nog, het is niet eens de eerste Zelda-mod die de gemoederen bezighoudt.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

De wens om Zelda samen te spelen, gaat al verder terug dan Breath of the Wild en dan hebben we het niet over het slappe aftreksel Four Swords. Met een hack voor de Nintendo 64 is het mogelijk om The Legend of Zelda: Ocarina of Time samen te spelen met vrienden. Eigenlijk was al dit mogelijk. In mijn zoektocht naar de precieze methode achter deze multiplayer-hack strandde ik voornamelijk op artikelen en video’s van een jaar of vijf oud.

https://www.youtube.com/watch?v=EMXmH4-sY3U

Net als in Four Swords lopen er Link’s in verschillende kleuren door de wereld en kun je samen de puzzels en gevechten van Ocarina of Time te lijf gaan. Het spel schijnt er wel een heel stuk makkelijker op te worden dan wanneer je dit alles in singleplayer moet uit zien te vogelen.

Het reproduceren van deze hack anno 2017 is dus geen makkelijke opgave, maar gelukkig hebben we de beelden nog. Voor een multiplayer-mod voor Zelda zet ik voorlopig toch mijn geld in op de BOTW multiplayer-mod. Ook al gaat dat ook nog wel even duren.

Multi Theft Auto

Misschien wel het grootste multiplayer-modding project dat er is. Het stamt uit het tijdperk dat we van GTA Online alleen maar konden dromen en we nog geen beschikking hadden over geraffineerde online zandbakken waar we iedereen zijn of haar gewelddadige creativiteit kwijt kon.

https://youtu.be/UVmeOApyTg0?t=1m42s

Ten tijde van Vice City werd er reeds gewerkt aan een multiplayer-mod, waarin je samen door de op Miami gebaseerde stad kon racen. Al snel was het ook mogelijk elkaar vol te schieten met lood en zo was de eerste Multi Theft Auto-hype een feit. De mod kwam echter pas echt van de grond toen GTA: San Andreas uitkwam. MTA breidde zich in deze GTA-game verder uit en vandaag de dag zijn er nog altijd vele RPG-servers die op MTA draaien. Dat is niet zo vreemd, want de mogelijkheden op het gebied van RP en complete, persistente servers zijn vele male groter dan in GTA Online.

Just Cause

Het lijkt een soort optelsom te zijn: wanneer er in een zandbak chaos geschapen kan worden, dan moet dat ook met vrienden kunnen. Na Multi Theft Auto is de multiplayer-mod voor Just Cause 2 misschien wel de meest succesvolle multiplayer-mod uit dit rijtje. Al was het maar voor de makers zelf, want zij kregen na het maken van de mod een positie bij Avalanche Studios aangeboden.

Het begon als een simpel project voor de shooter door een paar fanatieke modders, maar nu is het zelfs een officiële release. Dat wil zeggen, de mod is uitgebracht via Steam voor iedereen die de game via dit platform gekocht heeft. Deze maand is hetzelfde gedaan voor het vervolg: Just Cause 3. In plaats van dat de ontwikkelaar zelf een multiplayer heeft geïmplementeerd, hebben ze dit overgelaten aan de community. De mod is vanaf deze maand te downloaden en te spelen via Steam.

Multiplayer-mods voor Singleplayergames

Truck Simulator

Hoewel velen zich nog altijd afvragen waarom je ooit een vrachtwagen simulator zou spelen, was het voor de fans van de serie niet een kwestie van of ze samen konden trucken, maar hoe ze dit gingen bewerkstelligen. Het duurde dan ook niet lang om de mod van de grond te krijgen en inmiddels is er een brede community die samen online in konvooi de steden van Europa en de West-kust van de Verenigde Staten aandoet.

De mod stelt je in staat een eigen profiel te maken en je eigen progressie bij te houden. Ook behoort chatten met andere chauffeurs tot de mogelijkheid. Euro en American Truck Simulator hebben ook een ingebouwd online systeem, maar daarin rijd je nooit samen in dezelfde wereld met anderen. Het zorgt er alleen voor dat je ritten worden bijgehouden en dat je deze kunt vergelijken met anderen. Voor de multiplayer-mod kun je hier terecht.

Multiplayer-mods voor Singleplayergames

Morrowind

Multiplayer-mods voor Oblivion, Fallout en Skyrim zijn erg bekend en bieden wisselende resultaten. Het begin van multiplayer-mods voor Bethesda-games ligt echter bij het derde deel van The Elder Scrolls-series: Morrowind. In Vvardenfell is de basis gelegd voor de methode om twee spelers tegelijk in Tamriel toe te laten.

Het principe verschilt niet zoveel van de mod die nu voor Breath of the Wild in de maak is. Een NPC wordt naar speler 1 gehaald en speler 2 mag deze NPC vervolgens besturen. Dat betekende in de eerste fases van de mod dat je met Fargoth moest spelen, terwijl je medespeler zijn eigen toffe character verder kon ontwikkelen. In de meer recente games is het wel wat meer van de grond gekomen, maar het blijft een buggy fenomeen. Nog meer dan de games van Bethesda al zijn. Voor de echte multiplayer-ervaring in het Elder Scrolls-universum raden wij dan ook The Elder Scrolls Online aan.

Multiplayer-mods voor Singleplayergames

Het is slechts een topje van de ijsberg aan multiplayer-mods voor singleplayer games. Heb jij toffe of juist hele slechte herinneringen aan zo’n mod? Laat het ons weten in de comments.