Motorsport Manager

archief
Twan Alofs op 20 januari 2020
Motorsport Manager

Wie de App Store en Google Play regelmatig in de gaten houdt, zal Motorsport Manager regelmatig zien. De mobiele game is al een aantal keer verkozen tot beste game in beide winkels. Na zo’n succes kon een opvolger dan ook niet uitblijven. Ontwikkelaar Playsport Games dacht er hetzelfde over en ging aan de slag met een opvolger. Deze keer niet voor de mobiele markt, maar voor de pc. Wat kunnen we verwachten in deze versie?

Laten we eerst uitleggen wat Motorsport Manager exact is. Het is een game die je in de voetsporen laat treden van teambazen Toto Wolff, Christian Horner en Ron Dennis, stuk voor stuk grootheden binnen de Formule 1. In de game is het de bedoeling dat je onderaan de ladder begint van de ‘open wheel’-klasse. Dit is een klasse met auto’s waar één coureur in zit, die een open cockpit hebben en die losse wielen bevatten. In de game begin je met een Formule 4-team om je door de jaren heen op te werken naar de koningsklasse van de autosport. Tenminste, de game bevat helaas geen licenties en hierdoor zal het niet een officieel Formule 4-team zijn, maar een soortgelijke klasse. Zodra je hier begint, bepaal je als speler welke upgrades er gekocht moeten worden, wie je coureurs zijn en hoe je basis eruit ziet. Tijdens de races bepaal je de strategie en geef je aan je coureurs aan of ze meer van het motorvermogen kunnen gebruiken, beter op bandenslijtage moeten letten of dat ze achterliggers moeten ophouden.

Strakke regelgeving

In essentie kon dit allemaal al in de mobiele versie van de game, maar dat je in de pc-versie veel meer controle over je team hebt, mag duidelijk zijn. Ondanks dat Motorsport Manager op de telefoon onderhoudend was, bood het niet veel diepgang en lapte het regelmatig de ‘echte’ regels aan haar laars. Zo kon je in de mobiele versie van de game prima de hele race op de zachte band rijden, terwijl teams in het echt tijdens een race minimaal twee verschillende types banden moeten gebruiken. Gelukkig is dit doorgevoerd in de pc-versie.

Motorsport Manager 
 Pixel Vault

Het toffe hiervan is dat deze regels wel kunnen veranderen. Elk jaar zal er door de teambazen kritisch gekeken worden naar de regels, circuits, het aantal auto’s en nog veel meer zaken. Nadat dit is besproken, volgt er een stemming waarin teambazen kunnen aangeven of ze het er mee eens zijn of niet. Om een concreet voorbeeld te geven: ergens in je vierde seizoen is de race in Doha (een fictieve baan in de game) opnieuw ontzettend saai. Een teambaas zal dan roepen dat Doha van de kalender af moet. Als dit wordt opgepikt door de rest, volgt er een stemming en bestaat de kans dat de baan verdwijnt. Zelf heb je hier eveneens een stem in.

Alles naar eigen hand zetten

Verder zijn de uitbreidingsmogelijkheden van je team op de schop gegaan. Uiteraard waren dingen aan te passen in de mobiele versie, maar dit beperkte zich tot een upgrade van je faciliteiten en de ervaring van je staff. Zo kon je het gebouw upgraden waarin ze de motor van je wagen bouwden als je meer snelheid wilde. Wanneer je meer uit de aerodynamica wilde halen, kocht je simpelweg een betere monteur. Natuurlijk zal in de pc-versie een betere monteur voor betere luchtstroom langs de auto zorgen, maar deze keer heb je ook echt te kiezen wat je dan precies wilt verbeteren. Wil je je meer focussen op de achtervleugel, meer op de cockpit of wellicht toch meer op andere zaken als de motor of remschijven? Het is allemaal aan de speler.

Motorsport Manager 
 Pixel Vault

Hetzelfde geldt voor de instap die je maakt in de sport. Je begint onderaan, maar hier heb je de keuze uit verschillende teams. Zo is het mogelijk in te stappen bij een laagvlieger. Hierdoor heb je veel tijd om aan de auto te werken en zijn ze wat minder kritisch op je prestaties. Keerzijde is wel dat je veel minder geld tot je beschikking hebt. Anderzijds is het mogelijk om met een topteam te beginnen, maar dan zijn de verwachtingen weer hoger.

Hamilton vs. Rosberg (vs. Verstappen)

Ook nieuw is de relatie tussen je coureurs. Zo heeft elke coureur een eigen karakter en reageert hij of zij (jazeker, er zitten vrouwelijke coureurs in deze game) anders op situaties. Het kan dus voorkomen dat twee coureurs elkaar gelijkwaardig achten, maar dat jij maar voor eentje een nieuw motorblok klaar hebt liggen. Het is dan aan jou als teambaas om te beslissen wie hem krijgt. Maak je de verkeerde keuze, dan kan dit de nodige spanningen opleveren binnen het team. Hierdoor is het mogelijk om Mercedes-achtige taferelen te krijgen, waarbij twee coureurs binnen een team niet meer met elkaar door de deur kunnen. Dan heb je de keuze om met een type Rosberg en Hamilton te blijven rijden, maar ook om maar met één van de twee door te gaan.

Motorsport Manager 
 Pixel Vault

Een derde optie is namelijk om een jong talent in te zetten. Deze is gedurende het seizoen al in te zetten bij verschillende vrije trainingen (die voor dit deel ook zijn toegevoegd naast de kwalificatie en de race) en kan op elk moment gepromoveerd worden tot voltallig coureur. Hierdoor kun je een coureur dus de Max Verstappen-behandeling geven door hem als jong talent al te spotten en hem zelf verder op te leiden.

Verder zijn er nog veel meer aanpassingen gedaan aan de game. Zo is deze nu volledig 3D, zijn de wagens volledig naar eigen smaak aan te passen en is de raceduur helemaal naar eigen wens aan te passen. Tevens zijn er nog veel kleine aanpassingen gedaan die het geheel realistischer moeten maken. Welke dat zijn, zullen we pas weten als de game beschikbaar is. Houdt Pixel Vault dan ook goed in de gaten voor de review!

Motorsport Manager verschijnt op 10 november voor de pc en Mac. Een Linux-versie volgt later.