Mortal Kombat X – Ouderwets grof, nieuwerwets bloederig

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Mortal Kombat X – Ouderwets grof, nieuwerwets bloederig

Tegenwoordig is het lastig om te shockeren. Vrijwel elke videogame die uitkomt heeft overmatig geweld er in zitten, en bijna alle soorten bloedverlies zijn wel in groot grafisch detail afgebeeld op tv’s en computerschermen. Dit zagen wij ook zonder meer tijdens onze trip naar de gamescom in Keulen. Desondanks zal er altijd een serie als eerste herinnerd worden, als het gaat om het sadistisch mutileren van de tegenstander: Mortal Kombat. De serie die in de jaren 90 grote furore maakte met uitdagende 2D vechtersbazen stond garant voor genadeloze afstraffingen en verminkingen. De franchise heeft in de loop der jaren veel van zijn oude glans verloren, en hebben succesvolle concurrenten als Dead or Alive en Tekken de troon opgeëist, maar met de ‘reboot’ uit 2011 kwam er weer wat schot in de franchise. Op de gamescom kregen Bart en ik de kans om even te spelen met het vervolg op deze game, genaamd Mortal Kombat X.


Tijdens een korte presentatie werden een aantal dingen uitgelegd over bestaande functies uit het vorige deel, kwamen er een aantal nieuwe karakters naar voren en werden er ook nieuwe functies getoond. Zo zullen er, naast de bekende vechtersbazen, een aantal nieuwe en zeer veelbelovende karakters hun intrede doen in Mortal Kombat X. Uiteraard zullen publieksfavorieten als Sub-Zero en Scorpion weer het nodige aan ledenmaten van hun rechtmatige eigenaar scheiden, maar ook de nieuwe personages zagen er op z’n zachtst gezegd indrukwekkend uit. Ferra / Torr (een twee-eenheid die krachtig en groot is, maar inboet aan snelheid) en D’vorah (een kruising tussen een vrouw en een insect naar het leek) speelden allebei uniek en leken ook echt veel toe te voegen aan het al indrukwekkende roster van bekende en nieuwe gezichten uit het Moral Kombat-universum.

Mortal Kombat X_002

Maar uiteraard moet er meer vernieuwing komen wil de speler de game oppikken, en ontwikkelaar NeatherRealm Studios probeert dit door meer diepgang en strategie toe te voegen aan de speelkeuzes. Elk personage zal in Mortal Kombat X een drietal verschillende vechtstijlen kennen, waaronder een aanvallende en verdedigende stijl, maar ook een zogenaamde “wildcard” techniek die uniek is voor elk karakter. Dit betekent dat de speler dus ook telkens verschillende tegenstanders zal aantreffen, zowel in de verhaalmodus als in de vrije gevechtsmodus. Ondanks dat het spel erg hectisch is en over de top actie de meeste aandacht vereist, viel het wel degelijk op dat deze nieuwe functies meer dan eens kunnen zorgen voor interessante wedstrijden en verfrissende gameplay. Daarnaast hebben ook de omgevingen interactieve elementen (zo kun je in een van de levels een oud vrouwtje op de achtergrond gebruiken als menselijke honkbalknuppel) en is de achtergrond dynamisch opgebouwd. Iets wat in theorie af zou leiden, maar eigenlijk alleen maar spanning toevoegt aan de gevechten.

De spelmechanieken van Mortal Kombat X voelden verbazingwekkend natuurlijk aan. De begeleiders meldden ons ook vol trots dat de game goed te spelen was voor zowel beginners als gevorderden en hier was geen woord van gelogen. Ondanks het feit dat Pocket Fighters op de originele PlayStation één van de laatste ervaringen was voor mij met het fighting-genre, kon ik prima uit de voeten met de personages en hun speciale moves, en heb ik mederedacteur Bart behoorlijk het vuur aan de schenen gelegd met de verschillende moves van de speelbare personages. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om grote niveauverschillen, hoewel in de uiteindelijke versie de meest destructieve moves ongetwijfeld wel wat aangescherpt zullen zijn en weggelegd zullen blijven voor de meer ervaren spelers.

Mortal Kombat X_001

Wie het voorgaande deel heeft gespeeld, zal ook bekend zijn met de X-ray functie en ik was dan ook blij verrast dat deze wederom in Mortal Kombat X zal zitten. Als de speler een speciale move goed uitvoert, kan in alle pracht en praal bekeken worden hoe verschillende botten en lichaamsdelen aan gruzelementen geschopt en geslagen worden, precies zoals je kunt verwachten van deze bloeddorstige serie. Mortal Kombat zou Mortal Kombat ook niet zijn als de kenmerkende ‘fatalities’ niet terug zouden keren, en door de extra rekenkracht van de nieuwste generatie consoles zijn de afrekeningen meer dan eens een lust voor het oog en moeten spelers met een zwakke maag maar even een andere kant op kijken, want koste noch moeite is gespaard om de moves zo bloederig en bruut mogelijk te doen overkomen.

Zoals ik al eerder meldde is de game niet alleen goed te spelen, maar ziet het er allemaal ook meer dan goed uit. Wij speelden de game op de PlayStation 4 en hebben vol bewondering gekeken naar hoe de gruwelijke praktijken van Shao Kahn en de zijnen zich tentoonstelden op het scherm. Als je houdt van gruwelijk veel bloed, een voorliefde hebt voor close-up X-rays bij je studie medicijnen of gewoon ronduit sadistisch bent, dan kun je je hart op. De grafische pracht is ongelofelijk en is uiteindelijk de ster geweest van mijn ervaring met Mortal Kombat X op de gamescom. Dit gecombineerd met vertrouwde én nieuwe spelelementen, personages en controls laat mij alvast uitkijken naar de releasedatum. Tegen de ontwikkelaar heb ik slechts een ding te zeggen: Finish him!