Mobiele Maandag: Nintendo slaat een nieuwe weg in met Super Mario Run
Let’s-a go! De eerste Super Mario-game voor mobiele devices is er dan eindelijk! Afgelopen donderdag 15 december werd deze beschikbaar voor bezitters van een iOS-apparaat. De game heeft inmiddels al meerdere downloadrecords gebroken en lijkt een echte hit te worden. Was de release van hun eerste mobiele game een dappere move van Nintendo of kunnen ze zich toch beter vasthouden aan de consoles?
Het is toch wel een beetje revolutionair. De eerste Mario op mobiele devices. Het Mario-icoontje in de App Store stond al weken naar mij te staren, maar enkele dagen geleden kon het rennen met Mario dan eindelijk beginnen. Erg slim van Nintendo is natuurlijk dat de app op het eerste gezicht gratis is. Als je er net lekker in zit na drie levels, meldt de app dat je €9,99 moet neertellen, wil je verder spelen. Ai-ai-ai, Mario. Foei! Voor een mobiele app is dat een uitzinnig bedrag, vooral als je het even vergelijkt met andere succesvolle games, zoals bijvoorbeeld de voorloper van Super Mario Run, Rayman Fiesta Run. Deze is voor een klein bedrag aan te schaffen of soms zelfs gratis. Het mag duidelijk zijn dat Nintendo deze slag dan toch echt verloren heeft.
De reis
Na het aanschaffen van het volledige spel worden de overige werelden ook speelbaar. “De reis”, zoals deze klassieke speelmodus heet, is voorzien van 6×4 levels. 24 in totaal dus. Het enige wat jij hoeft te doen in de levels, is tikken op het scherm. Wel op precies het juiste moment en een gepaste lengte. Hoe langer je drukt, hoe hoger je springt. Dit klinkt heel simpel en eigenlijk is dat het ook wel. Maar je merkt vanzelf dat het in wereld twee toch allemaal wat moeilijker wordt. Ga je, ondanks verwoede redpogingen, toch nog de afgrond in? Geen probleem. Mario komt terug in het spel in een bubbel, en gaat een stukje terug het level in, zodat jij je goed kan voorbereiden. Ben je er weer klaar voor, bevrijd Mario dan uit zijn bel, en hij zal weer gaan rennen.
Het halen van de levels is ietwat vanzelfsprekend na een tijdje. Minder vanzelfsprekend is de jacht op de gekleurde munten. Het is een uitdaging om alle vijf de roze munten in het level te pakken, omdat de gekleurde munten vaak op een lastigere plek te vinden zijn. Heb je alle roze munten gehaald in het level? Dan kan je aan de slag met de paarse munten, en daarna de grijze munten. Als je erg toegewijd bent, kan dit je zeker een langere tijd bezig houden, want slechts het halen van alle levels kan binnen een uurtje gefixt zijn.
Toad Races
Origineel en leuk voor de afwisseling zijn de Toad Races. Alle Toads zijn namelijk weg en je wilt dat ze weer in je dorp gaan wonen. Hoe doe je dat? Ten eerste moet je race-tickets hebben. Elke keer dat je tegen iemand speelt, kost dit je één ticket. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer tickets je vanzelf verdient.
Dan ben je toe aan het spelen. Je speelt online een level tegen een andere speler. Je kiest van tevoren zelf je tegenstander aan de hand van hoeveel Toads zij al hebben verzameld. Toads van verschillende kleuren raken super enthousiast van jou als je veel muntjes pakt of, zoals Nintendo het zei, “leuke moves” doet. Lekker rennen, veel springen, veel muntjes pakken en de vijanden lekker op het kopje springen. Uiteindelijk worden de scores van jou en je tegenstander vergeleken en degene die wint, krijgt er extra Toads, en dus nieuwe inwoners, bij. Degene die verloren heeft, verliest een aantal Toads.
Verfraaien van je Toad-koninkrijkje
Tenslotte kan je met de munten die je pakt in de levels je eigen koninkrijk verfraaien. Van boompjes en heggen tot huisjes voor de Toads in verschillende kleuren, er is veel mogelijk. Als je bepaalde dingen bouwt, kun je beloningen krijgen, zoals het Yoshi-huis. Bouw je deze, dan is het mogelijk om je levels als Yoshi te spelen in plaats van onze vertrouwde Italiaanse, rode loodgieter. Een leuke twist van Nintendo.
Mario-light
Al met al is het een leuke poging van Nintendo om ook relevant te worden op de markt van mobiele devices. Het is natuurlijk ook geen toeval dat Super Mario Run nu wordt gelanceerd; zo vlak voor kerst, en net na de vertoning van de Switch. Zo blijf je toch met Nintendo bezig. Maar lang zul je niet bezig zijn met deze app. Het is leuk, maar niet te vergelijken met een volledige Mario-titel. Het voelt niet echt als een Mario game. Het is een beetje Mario-light. Ik denk toch dat Mario’s toekomst in de consoles ligt, maar dit slippertje met mobiele devices was wel erg vermakelijk.